Call of Duty: Modern Warfare III on peli, joka nojaa poikkeuksellisen vahvasti nostalgian voimaan ainakin moninpelinsä osalta. Huhujen mukaan tämän vuoden Call of Duty olisi ollut alun alkaen laajennus viime vuoden peliin, ja siltä se todellakin vaikuttaa.
Moninpeli ja Zombies eivät ole vielä pelattavissa, mutta viime vuoden malliin se tarina eli kampanja on saatu jo nyt pelattavaksi. Tarjolla on ehkä se kehnoin ja lyhin anti, mitä Call of Dutyn tarinoissa on koskaan annettu. Ja melkein 20 vuoden veteraanina sarjan parissa ei moinen tunnu lainkaan hyvältä.
Call of Duty itsessään on muuttunut painajaiseksi niin käyttöliittymän kuin uusien pelaajien kannalta. Tarinan hehkutetut Open Combat Missions -osuudet ovat yksi iso farssi. Tehtävä sijoittuu pieneen hiekkalaatikkoon, joka on usein jokin osa Warzonen moninpelikartasta. Tavoitteet ovat tuttuja, mutta samalla on mahdollista nuuskia nurkkia hieman vapaammin, ja tehdä tehtäviä haluamassaan järjestyksessä. Tarkoituksena on lähinnä "tuhota tuo" ja "koskettaa tätä", eikä vaikuttavia hetkiä ole tarjolla, ellei sitten pelaaja luo niitä itse omaksi viihteeksi. Jos ei ihan kaikkia nurkkia nuuski, kestää tehtävän suorittaminen ehkä kymmenen minuuttia. Koko tarinan voi paahtaa läpi alle neljässä tunnissa, eivätkä kerättävät tavarat innosta jatkamaan yhtään kauempaa tarinan parissa kuin on pakko.
Call of Duty: Modern Warfare III:ssa tekoäly ei tunnu tietävän lainkaan, mitä on tapahtumassa. Pahikset seisovat keskellä aukeaa pelaajaa tulittaen, eivätkä osu mihinkään. Ja kun pelaaja onnistuu kiinnittämään kaikkien huomion itseensä, tapahtuu harvemmin muuta kuin se, että kaikki juoksevat pelaajaa kohti. Luvassa ei siis ole sitä takavuosien brutaalin haastavaa pelattavuutta luvassa. Asiaa eivät auta surkeat hiiviskelytehtävät, jossa kaikki epäonnistuu automaattisesti, jos pelaaja havaitaan. Näissä tehtävissä nimittäin pelaajan havaittuaan pahikset ampuvat yliluonnollisella tarkkuudella.
Tarina ei onneksi ole kauhea, mutta senkin tekee huonommaksi se kaikki muu, mitä tarjolla on. Tarina edistyy vain tehtävän alussa ja lopussa, ja sitten vielä välivideoissa tehtävien välillä. Varsinaiset tehtävät ovat vain keino päästä pisteestä A pisteeseen B, eikä suinkaan tarinaa kuljettava tapahtuma itsessään. Ja koska Call of Dutyn tarinaa on kehitelty ja kuljeteltu jo vuosikymmeniä, ei kaikkia juonenkäänteitä edes ymmärrä muuta kuin sarjan pitkäaikaisimmat veteraanit.
Kaiken muun lisäksi mukana on niin bugeja kuin suorituskyvyn ongelmiakin. Graafiset bugit haittaavat peliin eläytymistä, ja peli kaatuikin muutaman kerran. Yhdessä välivideossa ei ollut lainkaan ääntä. Tämän kokoiselle pelisarjalle ei saisi moisia sattua.
Tämän vuoden peli ei ole se seuraava Call of Duty, vaan jonkinlainen "suunnitelma B". Kyseessä olisi pitänyt olla kovalla hinnalla myytävä laajennus viime vuoden peliin. Playstationin pokaalit on tehty huonosti, Xboxin saavutukset on esitetty typerästi, ja peli vaatii 250 gigaa tyhjää levytilaa niin tämän vuoden pelille vaatien myös viime vuoden Call of Dutyn ladattuna pitämistä. Toisin sanoen kaikki on hoidettu huonosti varsinkin tämän tason pelille.