Gamereactor pääsi taannoin Lontoossa katsomaan uutta Call of Dutya. Sinänsä uudessa "CoDissa" ei ole mitään ihmeellistä, mutta seuraavan pelin tapahtuma-aika ja -paikka tekevät siitä mielenkiintoisen. Pitkin kevättä verkkoon tihkui tietoa, jonka mukaan Call of Duty palaisi takaisin toiseen maailmansotaan. Näin todellakin tapahtuu.
Sarjaa kehittää kolme eri studiota, ja tänä vuonna on Sledgehammer Gamesin vuoro. Nähty traileri kuljetti katsojansa eri puolille Eurooppaa keskittyen amerikkalaisiin ja siihen, miten heidän keskinäinen aseveljeytensä kehittyy taisteluiden aikana. Taistoissa nähtiin ainakin ranskalaisten kylien pommitusta ja tietenkin Normandian maihinnousu.
Trailerin jälkeen pelinkehittäjät varmistivat, että kokemus keskittyy lähinnä amerikkalaisen sotilaan urakkaan Euroopan vapauttamiseksi ja Saksan tuhoamiseksi. Painotuksesta huolimatta sotaa näytetään monelta eri kantilta aina Ranskan vastarintaliikettä ja saksalaisia myöten. Tarinassa on siis panostettu tasapuolisuuteen. Toinen maailmansota pyritään käsittelemään niin sanotusti laajoilla siveltimenvedoilla.
Varsinaisen pelikuvan esittely alkoi Hürtgenin metsän taisteluilla Belgian ja Saksan rajalla. Ennen mäiskeen alkua nähtiin ryhmän keskinäistä dynamiikkaa. Odotetusti graafinen ylöspano, sääolosuhteet ja äänitehosteet näyttivät upeilta. Call of Duty näyttää viimeinkin saavuttavan oikeasti modernin ulkoasun, ja kilpailee siten kaikkein kauneimpien pelien sarjassa. Myöhemmin tykistökeskityksen alle jäänyt pelaaja seurasi ympärillään joka suuntaan lentäviä puita ja maa-ainesta, joka oli sanalla sanoen vaikuttavan näköistä seurattavaa.
Uskollisuus historialle näyttää olevan tärkeää Sledgehammer Gamesille. Se ei tietenkään vielä selvinnyt, miten tämä istuu yhteen pelaajien odottaman nopeatempoisen ja sujuvan räiskeen kanssa. Ainakin peli näyttää hyvältä, ja immersio on tavoitettu. Joka tapauksessa nähdyn perusteella toiminta on etääntynyt perinteisestä Michael Bay -meiningistä enemmän kohti Steven Spielbergin Taistelutovereita ja Mel Gibsonin Hacksaw Ridge -elokuvaa.
Toinen pelikuvan esittely keskittyi Normandian maihinnousuun. Jakso oli lähes täysin samanlainen kuin Steven Spielbergin elokuvassa Pelastakaa sotamies Ryan. Amerikkalainen sotilas taistelee rannalta tiensä kohti saksalaisten asemia. Joka puolella paukkuu, ja modernien laitteiden hevosvoimista tunnutaan ottavan kaikki irti. Tavoite saada pelaaja tuntemaan olonsa kuolemaa pelkääväksi jääkäriksi näyttää onnistuneen. Esittelypätkä jatkui operaatiolla bunkkerien valtaamisesta. Ahtaassa ja pimeässä päädytään lähitaisteluun saksalaisen sotilaan kanssa, jossa pitää ottaa oma kypäräkin lyömäaseeksi. Sledgehammer Games on omien sanojensa mukaan käyttänyt kehitystyössä sekä asiantuntijoita ja matkustanut pitkin Eurooppaa katsomaan oikeita tapahtumapaikkoja.
Moninpeli on sekin kuulemma oleva paluu juurille viime vuosina nähtyjen exo-pukujen ja robottien sijasta. Uusina ja palaavina pelimuotoina mainittiin Division, War ja Headquarters. Tavoitteena on luoda pelaajalle tunne mahdollisuudesta vaikuttaa sodan kulkuun sen sijaan, että hän kokisi vain olevansa taistelemassa omasta henkiinjäämisestään. Tämän vuoksi taistelijan muokkaamiseen mieleisekseen on kiinnitetty paljon huomiota. Tulossa oleva Headquarters tarkoittaa varsinaisien otteluiden ulkopuolista sosiaalista tilaa, jossa ollaan tekemisissä kanssapelaajien kanssa. Lisätietoa moninpelistä joudutaan odottamaan kuluvan vuoden E3-messuihin asti.
Pelin nimestä on käyty verkossa porinoita, ja kehittäjien itsensä mukaan Call of Duty: World War II on se paras vaihtoehto. Tekijät tähdentävät koko ajan niin sanottua sarjan juurille paluuta, mutta nähdyn perusteella kyse on juuri päinvastaisesta. Ajallisesti siirrytään toki taaksepäin, mutta muuten tulossa näyttää olevan tuoreimmalta tuntuva Call of Duty miesmuistiin.