Alkuperäisen Call of Juarezin tarinaa ennen tapahtuva Call of Juarez: Bound in Blood sijoittuu sisällissodan repimään Amerikan Yhdysvaltoihin ja iki-ihanaan Meksikoon. Juoni seuraa kahta etelän puolella taistelevaa veljestä, Thomasia ja Rayta, joista jälkimmäisen pelaajat saattavat tunnistaa Call of Juarezin piinkovana Reverend Rayna, jonka käsissä niin raamattu kuin kuudestilaukeavakin pisti porukkaa lakoon. Tarinaa enempää paljastamatta sisällissotiminen käy veljeksille pian ikävystyttäväksi, ja veri vetää henkilökohtaisempaan määränpäähän.
Uutuutena vanhan pelimoottorin viritellyllä versiolla kuvitettuun peliin tuodaan mahdollisuus valita veljeksistä mieluisempi ennen tehtävän aloittamista, tosin joihinkin tehtäviin voi valita vain tietyn partasuun. Ray on lähitaistelija vailla vertaa, ja käteen sopivat niin haulikot, tuplapistoolit kuin dynamiittikin. Osumiakin saa ropsahtaa takkiin useampia ennen näkökentän hämärtymistä. Thomas suosii pitkän matkan taistelua kiväärin tai heittoveitsien kera. Pelaajan valinnasta riippuen tietyt kentät toimivat hyvin eri tavalla, ja antavat syyn pelata suosikkitehtävä uudelleenkin.
Myös ykkösosasta tuttu ajan hidastuminen toimii kahdella eri tavalla, jotka molemmat korostavat veljesten eri taistelufilosofioita. Riittävän monta tappoa kerättyään Thomas voi laukoa automaattisesti kohteeseensa hakeutuvia ammuksia, kun taas Ray voi ajan hidastuessa "merkata" vastustajansa ja ampua kaikki kerralla yhdessä luotiryöpyssä.
Ikoniset villin lännen kaksintaistelut on myös pistetty jatko-osassa uusiksi. Pelkän aseen vetonopeuden lisäksi "tanssissa" voi yrittää hakeutua poikittaisliikkeessä parempiin asemiin ja hämätä vastustajaa ampumaan hätäisesti. Hommassa onkin aiempaa enemmän taktiikkaa mukana, jännitteestä puhumattakaan.
Call of Juarez: Bound in Bloodin tapahtumapaikkoina ja vastustajina nähdään lähestulkoon kaikki lännen vakiot rosvoineen, sisällissotilaineen ja kaupunkitaisteluineen. Komean näköinen ja kuuloinen peli on pelimoottorivirityksessä esikoistaan sävykkäämpi ja särmikkäämpi, ja osa maisemista on erittäin vaikuttavia. Eteneminen tapahtuu edelleen löyhässä putkessa, ja taistelu on lähes taukoamatonta. Viholliset ovat keskivertoa suuremmalla aivokapasiteetilla siunattuja. Ne osaavat hakeutua suojaan, heitellä dynamiittia ja kiertää sivustaan tilanteen salliessa. Unssi paranoiaa on siis paikallaan, sillä koskaan ei voi tietää kuka odottelee kulman takana.
Moninpeliä en päässyt vielä ennakkoversiolla testaamaan, mutta luvattu Palkkio -järjestelmä vaikutti mielenkiintoiselta. Siinä parhaiten pärjäävän pelaajan päästä maksetaan paras tapporaha, ja jossain vaiheessa koko loppulössi voi olla tuon palkkion perässä. Luulisi pitävän mestarisampujat kiireisinä. Moninpelissä pääsee lisäksi pelaamaan yhteistyössä vaikkapa legendaarisen OK Corrallin taistelun.
Call of Juarez: Bound in Bloodin ennakkoversio oli jo nyt suhteellisen hyvässä kuosissa, mitä nyt välillä vihollisen tekoäly keksi hieman erikoisia ratkaisuita taistelun tiimellyksessä. Suurempia härdellejä ei peliin luulisi tulevan, ja viimeinen kuukausi ennen heinäkuun alun julkaisua mennee viimeistelyn parissa. Odotettavissa on siis näyttävää ja toiminnantäytteistä villin lännen meininkiä kahden ronskin veljeksen opastuksella.