Suomi
Gamereactor
arviot
Champions Online

Champions Online

Kun peli lupaa murtaa monta tyyppinsä raja-aitaa kerralla, kiinnostus sitä kohtaan syntyy välittömästi. Cryptic Studios lupaa kokeneen pääsuunnittelijansa Bill Roperin johtamana poistaa massiivimoninpeleistä (MMO) tutut hahmoluokat, muuttaa pikanäppäintaistelun vauhdikkaammaksi ja antaa pelaajille ennennäkemättömän vapauden oman sankarinsa suunnitteluun. Kun sanoista ryhdytään supertekoihin, otetaan genren konventioista mittaa.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Heitetään nyt heti tähän vaiheeseen ilmoitusluontoinen asia. Olen pelannut Champions Onlinea niin suljetussa kuin avoimessakin testivaiheessa, ja nyt lopuksi valmiissa myyntiversiossaan. Siltikin tuntuu, että olen ehtinyt raapaista massiivimoninpelin spandex-pintaa vain kevyesti. Arvosteluun sisällytetyt kokemukset kuvaavatkin vain pelin alkuvaiheita, keskittyen ennen kaikkea erinomaiseen hahmonluontiin sekä yleiseen pelityyliin ja -fiilikseen.

Monet eivät tiedä, että Champions Online on itse asiassa lisenssipeli. Se pohjautuu vuonna 1981 julkaistuun Champions -nimiseen roolipelijärjestelmään, jossa pelaajat pääsivät mellastamaan itse luoduilla supersankareilla. Kirjan sääntöjen mukailun lisäksi massiivimoninpeliin on saatu myös Championsin maailman rikas historia nelivärikkäine superhahmoineen ja eeppisine taistelukenttineen. Champions -supersankariryhmä on hätää kärsimässä, sillä armoitettu Millennium City ja sitä ympäröivät moninaiset alueet ovat jatkuvassa vaarassa. Tähän tilanteeseen tarvitaan sankaria, mielellään muutamaa kymmentätuhatta sellaista. Yksi näistä monista on pelaaja itse.

Alkupelin kaikkein originaalein, ihanin, pelottavin ja palkitsevin vaihe alkaa heti pelaajan kirjauduttua sisään. City of Heroes saattoi tehdä sen ensin, mutta Champions Online vie hahmonluonnin vapauden valovuosien edelle nykyisistä kilpailijoistaan. Hahmon kasvonpiirteitä voi muokata parinkymmenen liukusäätimen voimin. Keholle on toiset pari tusinaa lisää. Mahdollisuuksia on pikkuruisesta hiirimiehestä aina autotallin kokoiseen mörssäriin.
Asuvalikoiman iskiessä silmille ähky kuvaa näkymää parhaiten. Pelkästään erilaisia rintapanssareita on kymmeniä. Valikot ovat täynnä viittoja, huppuja, kyberkäsiä, sombreroja, saappaita ja kaikkea mahdollista taivaan ja maanalaisen väliltä. Suurin osa pelin aikana löydetyistä esineistä ei muuta vaivalla luotua ulkonäköä, vaan ne parantavat vain hahmon ominaisuuspisteitä. Myös uusia vaatekappaleita ja asetyylejä voi löytää tai voittaa, ja ne voi halutessaan ottaa käyttöön vain ominaisuuksiensa tai ulkoasunsa kohdalla.

Jos sinulla on idea supersankarista, Champions Online pystyy mitä todennäköisimmin toteuttamaan sen. Yksi pelin parhaista anneista onkin poikkeuksellisesti oman alkuhahmon säätäminen ja samalla muiden aikaansaannosten ihailu tai kauhistelu. Joidenkin kuosien väriloistosta päätellen meillä on monitoreissa ihan eri asetukset. Vastapainoksi ohi voi kävellä, lentää, juosta tai hyppiä sellaisia supersankareita, jotka kelpaisivat sellaisenaan suoraan sarjakuvalehtien sivuille. Hienona lisänä myöhemmillä tasoilla pelaaja pääsee suunnittelemaan hahmolleen arkkivihollisen ulkonäköä ja kykyjä myöten. Tämä arkkivihollinen ilmestyy aika ajoin pelaajan toimia häiritsemään. Erittäin mukava ominaisuus, joka omalta osaltaan auttaa syventämään omaa hahmoaan ja sen kuvitteellista historiaa.

Tämä on mainos:

Koska hahmonkehitys on niin vapaata, pelaajalla voi olla pelko toimimattoman tai tehottoman hahmon luonnista. Huoli ei ole aivan aiheeton, mutta tässä vaiheessa on vielä aikaista sanoa, kuinka isosta ongelmasta on kyse. Suuri vapaus tuo mukanaan suuren vastuun hahmon kehityksestä. Jos 40 tunnin jälkeen paljastuu hahmon olevan suden sijasta lammas, vähemmästäkin kimmastuu. Pelin tekijät ottanevat asian kuitenkin huomioon, ja jo tässä vaiheessa uusia voimia saa testailla erityisissä koehuoneissa ennen lopullista ostopäätöstä. Ja hyvä onkin, sillä sen verran verkkaiseen uusia voimia saadaan. Kirjoitushetkellä voimia pystyi valitsemaan jälkikäteen uudestaan vaikka alusta asti, mutta pelin sisäisellä rahalla ostettuna se oli erittäin kallista.

Kustomointi ei pääty pelkkään julkisivuun. Sisuksetkin ovat vapaasti muokattavissa tietyin reunaehdoin. Taitopuita on kymmeniä, jokainen omalla teemallansa. Esimerkkeinä voidaan mainita vaikkapa tulikyvyt, telepatia, taikuus tai vaikka voimahaarniskat. Tiettyyn puuhun erikoistuminen on hyödyllistä, muttei pakollista. Sankari voi olla yhtä hyvin puhdas telepaatti kuin vaikkapa sähköä ampuva lähitaistelija. Erityismaininnan ansaitsevat erilaiset matkustamiseen tarkoitetut voimat. Lentää voi monella eri tapaa: teknoliitimellä, tulessa hehkuen tai vaikkapa rakettisaappaiden räiskeessä. Jos liitely ei nappaa, matkaa voi taittaa kymmenmetrisin loikin, supernopeudella juosten tai jopa telesiirtymällä. Kun tähän on tottunut, muiden pelien normaali köpöttely tuntuu auttamattoman lattealta. Matkustusvoimasta riippuen myös taistelu onnistuu vaikka ilmassa leijumalla tai villisti hyppien.

Peli alkaa Qularr-nimisten muukailaisten hyökkäyksellä. Tämän hyökkäyksen torjumisen aikana selvitetään pelin ohjaustapa, eri termit ja toimintatavat. Onnistuneen operaation päätteeksi pelaaja voi valita, jatkaako harjoittelua Kanadan kylmässä vai Burning Sandsin autiomaan paahteessa. Molemmissa esitellään pelin loput ominaisuudet kuten esineiden luominen, matkustusvoimat, uusien voimien saaminen ja ryhmätyöskentely. Tämän jälkeen pelaaja siirtyy avoimeen maailmaan tuhansien kumppaniensa seuraksi. Kanadan ja Aavikon lisäksi matka voi viedä eksoottiselle Hirviösaarelle, veden alle, temppeleihin, suurkaupungin pimeille kujille ja tietysti valtaviin luolastoihin ja superrikollisten piilopaikkoihin. Pelaaja vastaan Pelaaja -osastolla tarjolla on Hero Games -areena. Siellä kaksintaistelut tai joukkuepohjaiset väännöt kertovat, kuka on supereista superein. Palkintona on maineen ja mammonan lisäksi ulkoasuehosteita oman paremmuutensa todisteeksi. Pikaisen testaamisen perusteella eri tyyppiset hahmot pärjäävät vaihtelevasti suljetulla areenalla. Välillä varsin kaoottiset väännöt ovat silti hauskoja luppoajan täytteitä hirviöiden kurmootuksen välissä.

Graafisesti Champions Online on keskitasoa. Se on väistämättä värikäs ja monipuolinen, ja onnistuu pääosin sarjakuvamaisen ilmeen luomisessa. Hahmot ovat yksityiskohtaisia taustojen jäädessä ajoittain hieman valjuiksi. Monet supervoimat ovat tyylikkäitä ja näyttäviä, ja saavat taistelun näyttämään mukavan eeppiseltä. Kuten massiivimoninpelien alkuvaiheissa yleensäkin, pieniä grafiikkavirheitä pintakuvioiden sun muiden kanssa esiintyi, mutta ei mitään pelattavuutta häiritsevää. Hahmojen animaatiot pomppivat välillä hieman ja aiheuttivat akuuttia hämmennystä. Uskon ja toivon, että asiat korjataan kunhan peli hiljalleen pääsee lapsenkengistään. Äänimaailma on sen sijaan hieman turhan valju supersankarimaiselle fiilikselle. Mätkis-potkis -efektit ovat turhan pehmeitä, eikä ainakaan äkkiseltään alkuvalikkomusiikkia lukuun ottamatta mikään kappale jäänyt soimaan päähän. Ei mitään maailmoja kaatavaa, mutta epiikka ei synny pelkällä silmäkarkilla.

Tämä on mainos:

Taistelu tuntuu hieman mutta loppujen lopuksi ei mitenkään vallankumouksellisen erilaiselta kilpailijoihinsa verrattuna. Merkittävimpinä uudistuksina ovat torjumisnapin käyttö sekä mahdollisuus puskea vastustajia eri kyvyillä pitkin seiniä. Tämän lisäksi hahmot vievät oikeasti tilaa pelimaailmassa. Toisten läpi ei siis voi kävellä. Pohjimmiltaan kyse on kuitenkin oikeiden kykynappien painalluksesta oikeaan aikaan. Uudistukset vievät MMO-kaavaa piirun verran kohti nopeampaa ja taktisempaa taistelua, mutta mitään toimintapelimäistä mäiskettä on turha odottaa. Peli julkaistaan myöhemmin myös Xbox 360:lle, ja mututuntumalla kontrollien pitäisi siirtyä konsolille ilman suuria ongelmia. Myös PC-versiota on mahdollista ohjata padilla.

Tehtäväsuunnittelu jää ikävästi kovin perinteiseksi pahisten hakkailuksi ja tavaroiden keräilyksi, ja onkin tällä hetkellä pelin tavanomaisin ja samalla heikoin osa-alue. Tusinatehtävien vääntäminen etenkin yksi käy nopeasti pitkäveteiseksi. Parempi kerätä siis yksi tai useampi kaveri mukaan mäiskeeseen mielellään ennemmin kuin myöhemmin. Tai vaikka perustaa oma Superryhmä, eli tuttavallisemmin kilta.

Nyt kymmenien pelituntien ja arvion raapustamisenkin jälkeen tuntuu, että en ole nähnyt vielä mitään, tai kirjoittanut puoliakaan siitä mitä pitäisi. Arvosana onkin annettu puhtaasti alkupelin perusteella. Champions Online vapaine hahmonluonteineen ja uudistuksineen on peli, jota jokaisen kannattaa ainakin kokeilla. Toivottavasti ilmainen testiviikko tai muu vastaava saadaan pian, jotta kiinnostuneet saavat esimakua siitä, millainen on Erilainen MMO. Itse rakastuin totaalisesti omien ideoiden toteuttamisen vapauteen ja yleiseen supersankarifiilikseen. Sitä vastoin tehtäväsuunnitteluun kaipaisin parannusta ja monipuolisuutta. Mutta nyt riittää löpinät. Aavikon mutantit ovat liikkeellä ja pahan VIPER -organisaation juonet uhkaavat vapaata maailmaa, eivätkä konnat itsestään antaudu!

Champions OnlineChampions OnlineChampions OnlineChampions Online
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Hahmonluonti, eeppinen fiilis, vapaus valita
-
Tehtäväsuunnittelu, vastuu valinnoista
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Täydentävä mielipide

Lue myös Bill Roperin haastattelu.

Aiheeseen liittyviä tekstejä

3
Champions OnlineScore

Champions Online

ARVIO. Kirjoittaja Matti Isotalo

Sarjakuvamaista toimintaa, uskomattoman monipuolinen hahmogeneraattori ja satoja tunteja pelattavaa.



Ladataan seuraavaa sisältöä