Suomi
Gamereactor
ennakot
Civilization V

Civilization V: Gods & Kings

Strategisen täytekakun kaksi uutta kerrosta.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

PC-pelaajien rakastamaan, öitä ja työpäiviä tuhoavaan Civilization - sarjan uutukaiseen on nyt tulossa kaksi isoa uudistusta edellisistä osista. Viitososasta tähän asti puuttuneet uskonto ja vakoilu tulevat nyt viimeinkin kiinteäksi osaksi peliä, osittain odottamattomilla tavoilla. Kirsikkoina kakun päällä odottavat yhdeksän uutta pelattavaa sivilisaatiota (Itävalta, Bysantti, Karthago, Keltit, Etiopia, Hunnit, Maiat, Hollanti ja naapurimaamme Ruotsi) yksikköineen ja erikoiskykyineen. Leegio muita uudistuksia sisältää esimerkiksi parantuneen tekoälyn, lähitaisteluun ja kaukotaisteluun jakautuvan merisodankäynnin ja ehostetun aikaisen modernin aikakauden. Ennakkoversio päättyi valitettavasti parinsadan vuoron jälkeen eikä sisältänyt vielä vakoilua ollenkaan, joten artikkeli keskittyy tässä tapauksessa pelin alkupuoliskoon.

Civilization V

Uskonto on siis tullut takaisin yhdentoista eri makuvalikoiman voimin. Valinta shintolaisuuden tai islamin välillä on kuitenkin näennäinen, sillä uskonkappaleet voi valita itse pitkästä listasta. Itse uskonnon nimenkin voi vetää uusiksi, jos Lentävän Spagettihirviön Kirkko kuulostaa kristinuskoa vakuuttavammalta. Usko itse on uusi "resurssi" rahan tai yhteiskuntapisteiden tapaan, jota tienataan joko puhtaasti kaupungeista tai uskonnollisista rakennuksista tai vaikka maailmanihmeistä. Lisäksi jotkin sivilisaatiot keräävät uskoa pankkiin taistelemalla vääräuskoisia vastaan ja niin edelleen.

Ennen uskonnon perustamista sivilisaatiolle syntyy eräänlainen uskon esiaste, pantheon. Sen vaikutuksen voi itse valita esimerkiksi syntyvyyden kasvattamisen tai barbaareja vastaan taistelun välillä. Kun kasassa on 300 uskopistettä, sivilisaatioon saattaa syntyä Suuri Profeetta, joka perustaa itse uskonnon. Diplomatiaan vaikuttamisen lisäksi uskonnon kautta voi ostaa yksilöitä rahaa käyttämättä. Merkittävin vaikutus sillä on kuitenkin valittujen uskonnollisten ominaisuuksien hyödyntämisen kautta. Yksi ominaisuus antaa esimerkiksi 300 rahaa joka kerta, kun uskonto leviää uuteen kaupunkiin. Tämä pitääkin lähetyssaarnaajat kiireisinä, sillä tiuhaan asutetusta mantereesta voi repiä melkoiset tuotot.

Tämä on mainos:
Civilization V

Uskonto kokonaisuutena integroituu kivasti uudeksi kerrokseksi jo valmiiksi monipuolista peliä, sotkematta perustaa liikaa. Koska usko on yksi resurssi muiden joukossa, siihen ei ole pakko panostaa täysillä jos maallisempi maanvalloitus tuntuu mielekkäämmältä. Muiden uudistuksien osalta lopputulos on tällä hetkellä ristiriitaisempi. Uudet sivilisaatiot ovat luonnollisesti tervetullut lisä, mutta osa niiden erikoisominaisuuksista tuntuu kovin alamittaisilta toisiin verrattuna. Luvattu tekoälyn parantuminen ei ainakaan alkupelin aikana näkynyt oikein missään. Meritaisteluiden monipuolistaminen sen sijaan toimii. Lisäksi uusi Suuri Persoona, amiraali, tuo merten kyntäjille samaa etua kuin kenraalit maissa. Vakoilun luvataan olevan samalla tavalla loppupuolen peliä tukeva osa kuin uskonto alussa. Uskonnon merkitys hiipuu renessanssiin siirryttäessä, joka toimii myös vakoilun alkamisen merkkinä. Vakoilijoita ei enää rakenneta erikseen, vaan niitä syntyy sivilisaatioon ajoittain. Erilaisiin toimenpiteisiin kuuluvat niin teknologian varastaminen kuin vaalitulosten sörkkiminenkin. Vakoilijat ansaitsevat myös kokemusta onnistuneiden operaatioiden myötä. Tätä puolta ennakkoversiossa ei valitettavasti päässyt kokeilemaan.

Civilization V

Puolikkaan pelin perusteella Gods & Kings on pakkohankinta kaikille Civilization V -faneille. Uskonto on tuotu hyvin luontevaksi osaksi kokonaisuutta ja toivon mukaan vakoilu toimii samoin loppupelissä. Uudet sivilisaatiot kasvattavat uudelleenpeluuarvoa (jälleen kerran), mutta ainakin tekoälyn uudistukset kaipaavat vielä säätöä ennen julkaisua. Eiköhän tähänkin taas yksi sun toinen vuoro ja vuorokausi tuhlaudu...

Tämä on mainos:

Suomessa Civilization V: Gods & Kings julkaistaan Juhannuksen kynnyksellä 20. kesäkuuta.

Civilization V

Peli arvioitiin Jimm's PC Storen tarjoamalla Military Class Destroyer -testilaitteella.

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Civilization V: Gods & KingsScore

Civilization V: Gods & Kings

ARVIO. Kirjoittaja Matti Isotalo

Gods & Kings palauttaa uskonnot ja vakoojat Civilizationin strategiayhtälöön. Toinen näistä toimii, mutta toinen jättää toivomisen varaa.



Ladataan seuraavaa sisältöä