Se, joka väittää Createn olevan EA:n vastaus Little Big Planetille, ei ole tutustunut pelihistoriaansa. Create on nimittäin varsin suora kunnianosoitus klassiselle The Incredible Machinelle. Molemmissa ideana on luoda sekalaisen tavaran avulla ketjureaktio, joka toteuttaa kenttien mukaan vaihtelevan tehtävän. Yksinkertaisimmillaan se voi olla automaattisesti eteenpäin kulkevan auton saattaminen maaliin. Loppupään kentissä ongelman ratkaisut eivät ole enää itsestään selviä, eikä pullataikinan lailla paisunut lelulaatikko helpota pähkäilyä vaihtoehtojen runsaudenpulassa. Mukana on myös valitettavan vajavaiseksi jäävä vapaan rakentelun tila.
Rakenteeltaan Createn on perinteistä puzzle-mekaniikkaa. Eri teemojen mukaan kategorisoiduista kentistä tienataan onnistuneella ratkaisulla kipinöitä, jotka avaavat tien seuraaviin tasoihin. Erikoisuutena kipinöitä voi tienata myös sisustussuunnittelijan haalareissa kulloistakin kenttää koristelemalla. Sekä kenttien ratkaisuissa käytettävien ramppien, rakettien, puhaltimien ja säheltimien että koriste-esineiden sujuvaa sijoittelua ainakin testatussa Xbox 360 -versiossa häiritsivät hieman epäloogiset kontrollit. Nappien ja tattien käyttö ei ainakaan allekirjoittaneelle uponnut heti selkäytimeen, ja esimerkiksi eri elementtien pyörittely tuntui kömpelöltä. Wii-versiolla on oma ohjaustapansa, jonka osoittimineen luulisi soveltuvan tällaiseen peliin paremmin.
Onnistuneen tapahtumaketjun rakentamista häiritsee uppiniskainen kameramies, joka ei halua millään antaa pelaajan preferenssien häiritä omaa taiteellista visiotaan. Kuvakulmaa saa välillä tosissaan raahata haluamaansa suuntaan, ja monimutkaisen koneiston pienen virheen bongaaminen käy näin tahattoman vaikeaksi. Ulkoasultaan Create on pikkunäppärä ja selkeä. Ääniosastolla mennään varsin neutraalien taustanauhojen ja pärinöitten voimalla.
Create voisi olla hyvä ohjelmalelu, jos se uskaltaisi luottaa pelaajaan enemmän. Vapaa rakentelu ei jätä kirjaimellisesti paljoa tilaa innovaatiolle ja hullulle luovuudelle, ja tehtäväkenttien pulmat ovat suurimman osan ajasta turhan helppoja. Peli kärsii hieman tietynlaisesta persoonattomuudesta. Joka väliin pälättävistä piirroshahmoista voi olla montaa mieltä, mutta Createn tapauksessa persoonallinen komeljanttari tai pari toisi peliin lisää inhimillisyyttä. Nyt hiekkalaatikolla on vain kasa kylmiä leluja.