Viimeisen kolmen vuoden aikana simulaattoriajamisen suosio on kasvanut merkittävästi. Ennen koronaviruksen jylläystä Assetto Corsa oli myynyt vähän yli miljoona kappaletta, mutta nyt lukema on 13,8 miljoonaa. Simulaattoripelaamisen suosion kasvu on tietenkin merkinnyt myös pelaamisen lisälaitteiden tarjonnan monipuolistumista. Harrastuksensa vakavasti ottaville onkin tarjolla useita kovan luokan vehkeitä.
Italialainen laitevalmistaja Cube Controls on jo vuosia rakentanut niitä premium-luokan ratteja, ja uusi lippulaivamalli CSX-3 on iso askel kohti sitä niin sanottua täydellisyyttä. Ratti on mahtava: muulla tavalla sitä ei voi kuvailla.
Cube Controls ei ole vetänyt mutkia suoriksi missään. Kehikko on tehty anodisoidusta alumiinista, hiilikuidusta, hiilikuitukomposiitista (grafiittivahvistettu polymeeri). Leveyttä on vain 28 cm, mutta CSX-3 tuntuu silti tilavammalta kuin Fanatecin Formula-ratit. CSX-3:n tuntuma käsissä on mahtava. Otepinta on muovia, ja 50 pelitunnin jälkeen pidän ratkaisua oikeana kestävyyden ansiosta.
Ratissa on pelaajaa kohti osoittamassa 32 nappia, ja laatu on mahtava. Alumiiniset pyörivät nupit ja ovat mahtaisaa laatua, ja niissä on hyvä vastuksen tuntuma. Kumiset napit on kaikki valaistu Cube Controlin omalla ohjelmistolla, ja värejä on helppo muokata haluamakseen tilanteen mukaan.
Keskellä rattia on 4" kosketus-LCD-näyttö (800×480), jonka voi tuunailla haluamakseen Simhubissa, ja osoitteessa Racedepartment.com voi latailla tuhansittain erilaisia kojelautoja ilmaiseksi. Näytön laatu on kerrassaan upea aina kirkkautta, mustaa ja virkistystaajuutta myöten. Arvioidussa kappaleessa oli takana kaikkiaan kuusi siipiohjainta eli takalärpäkettä, joista kaksi toimittaa kytkimen virkaa sitä haluaville. Keskimmäiset ovat tietenkin vaihteiden vaihtamiselle. Ylimmät siipiohjaimet ovat valinnaiset, ja niistä saa pulittaa vajaa 200 euroa ylimääräistä. En tiedä, mikä niiden tarkoitus on, mutta tuntuma on yhtä mahtava kuin ratissa muuallakin, ja sijoittelu on onnistunut.
Vaihteiden vaihtaminen takalärpäkkeillä on parasta, mitä olen ratissa kokenut. Tehdasasetuksilla takalärpäkkeet olivat liian kaukana itse ratista, ja tämä aiheutti ongelmia jopa kaltaiselleni isokätiselle pelaajalle. Pienen korjauksen jälkeen tilanne korjautui, ja lopputulos oli kuten kaikki muukin: mahtava. Cube Controlin CSX-3 on aika kallis mestariteos (noin 1600 euroa), ja soveltuu sellaiselle, joka ei aio tyytyä vähempään kuin parhaaseen.