Gamereactor Suomi. Katso tuoreimmat pelitrailerit mukaan lukien kuumat haastattelut suurimmista pelitapahtumista ympäri maailman. Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Gamereactor
ennakot
Cuphead

Cuphead

Studio MDHR:n uutuus sijoittuu jonnekin vanhojen animaatioiden ja Super Meat Boyn välimaastoon.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Cupheadia voisi kuvata yhdistelmäksi Max Fleischerin (mm. Betty Boop, Popeye) piirrostyyliä ja Super Meat Boyn sadistista pelattavuutta. Tämän mielikuvan avulla saa jo jonkinlaisen käsityksen Cupheadista, joka on uusi toimintaa painottava tasoloikka indie-kehittäjä Studio MDHR:ltä.

Pääsin testaamaan Cupheadiä San Franciscossa järjestetyillä Games Developers Conference -messuilla, ja peli vangitsi välittömästi huomioni. En tiennyt siitä ennakolta juuri mitään, mutta animaatioelokuvien suurena ystävänä sitä piti heti päästä kokeilemaan. Kyse ei kuitenkaan ole mistään leppoisasta piirroselokuvasta, vaan Cuphead on armoton pelikokemus jo alkumetreiltä lähtien.

Cupheadin perusajatus ja vaikutteet ovat lähtöisin vanhoista animaatioista. Päähenkilö Cuphead on hävinnyt vedon itse Pirun kanssa, jonka seurauksena hänet on tuomittu vaeltelemaan pelimaailmassa. Kuppipäinen kaveri joutuu taistelemaan yhä kovempia vastuksia maksaakseen velkansa. Lähtökohdat ovat sopivan yksinkertaiset ja sama pätee myös pelattavuuteen. Peli on käytännössä kaksiulotteinen räiskintäpeli, jossa voi ampua kahdeksaan eri suuntaan. Vastustajien luotien väisteleminen on yhtä lailla tärkeässä osassa, ja kokonaisuus tuo mieleen esimerkiksi klassisen Contra-pelisarjan.

Vaikeutta riittää jo alusta lähtien, sillä poloinen sankarimme joutuu välittömästi luotisateeseen. Ainoa keino selvitä hengissä on painaa vihollisten hyökkäyskuviot visusti mieleen mahdollisimman nopeasti. Kuolo korjaa kolmen osuman jälkeen, mutta uudelleen saa yrittää loputtomasti Super Meat Boyn hengessä. Pomotaistelut ovat pelin suola, mutta niiden välissä olevilla lyhyillä tasoilla on runsaasti salaisuuksia, joita oli mukava metsästää.

Tämä on mainos:

Vaikeustaso ja omalaatuinen piirrostyyli ovat ehdottomasti pelin suurimmat valttikortit. Testaamani demo käsitti vain neljä tasoa, eikä kukaan näkemistäni pelaajista onnistunut päihittämään kolmatta kenttää. Cuphead vetoaa varmasti kaikkiin, jotka pitävät vaikeista tasoloikista. Toisaalta siihen kannattaa tutustua, vaikka genre ei olisikaan kaikista lähimpänä sydäntä. Sen visuaalista antia on suorastaan pakko kehua, ja sen upean retroilmeen eteen on selvästi nähty valtavasti vaivaa. Esimerkiksi rakeisuutta lisäävä filtteri luo juuri sopivasti autenttisen 1930-luvun animaatioille "epätarkan" kuvan.

Studio MDHR paljasti pelin sisältävän myös kahden pelaajan yhteistyötilan, mutta tästä ei GDC-messuilla kerrottu vielä sen enempää. En malta odottaa pääseväni kokoversion kimppuun myöhemmin tämän vuoden aikana. Julkaisun ajankohtaa ei tosin vielä ole paljastettu, mutta toivottavasti se nähdään reilusti ennen vuoden loppua.

CupheadCuphead
Cuphead
Tämä on mainos:
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
CupheadScore

Cuphead

ARVIO. Kirjoittaja Arttu Rajala

Pitkään sitä on saatu odottaa, mutta Cuphead on viimein ilmestynyt. Testasin menneenä viikonloppuna kuppipäisen sankarin piinaavan haastavan, mutta upean näköisen, tasoloikkaräiskinnän.



Ladataan seuraavaa sisältöä