Invader Studios aikoi alun perin julkaista fanien uusiksi tekemän version Capcomin kauhuklassikosta Resident Evil 2, mutta jossain vaiheessa kehitystyötä Capcom meni ja ilmoitti julkaisevansa ihan virallisen uusiksi tehdyn version Resident Evil 2:sta. Näin ollen Invader Studiosin projekti oli muutettava kokonaan uudeksi peliksi. Daymare: 1998 lupaa olla selviytymiskauhun faneille tuttua, ja Gamereactor pääsi kokeilemaan menoa ennakkoon.
Daymare: 1998 haluaa herättää eloon myöhäisen 90-luvun lopun selviytymiskauhun parhaat puolet. Pelaaja valitsee yhden kolmesta päähenkilöstä, ja testaamassani versiossa pelihahmona oli Hexacore Advanced Division for Extraction and Search (eli H.A.D.E.S.) agentti Liev. Agentin tehtävänä on noutaa talteen Yhdysvaltain hallituksen supersalaista tavaraa, ja samalla pelastaa Aegis Laboratoryn kadonneet tutkijat. Kyseiseen labraan ovat olleet yhteydet poikki, eikä syytä tiedetä.
Tehtävä menee odotetusti pieleen heti kättelyssä. Syy laboratorioalueen hiljaisuuteen on, että vaeltelevat epäkuolleet ovat ottaneet vallan. Varsinainen ohjaaminen on hyvinkin tuttua ja suoraviivaista. Aseella tähdätään pitämällä hiiren oikeaa nappia pohjassa, ja ampuminen & lyömäaseen heiluttelu tapahtuvat sitten vasemmalla hiiren napilla. Juokseminen tehdään Shift-napilla ja valikko avautuu tabulatuurilla. Valikossa yhdistellään esineitä, käytetään mukana kulkevia varusteita ja käydään läpi mukaan tarttunutta informaatiota.
Resident Evilin malliin selviytymistekijä luodaan ammusten rajallisella lukumäärällä, ja pakottamalla säännöstelemään mukana kulkevien tavaroiden käyttöä. Niin ikään pelin tallennuspaikat ovat rajallisia. Näin luodaan tervetullutta haastetta kuljettaessa zombien kansoittamien alueiden halki. Samalla luodaan aidosti immersiivinen tunnelma, ja zombien muodostama uhka tuntuu todelliselta.
Nimen mukaisesti peli sijoittuu vuoteen 1998, joten huipputeknologiaa vilisevä laitos tuntuu jo aikansa eläneeltä. Näin luodaan aitoa 90-luvun tunnelmaa. Laitos lähialueineen muistuttaa vahvasti Resident Evil 2:hta, mikä on ymmärrettävää projektin tausta huomioiden. Mukana on myös pulmatehtäviä, ja testaamassani pätkässä piti selvittää, miltä alueilta kannattaa katkaista virta, ja millä alueilla virtaa taas tarvitaan. Pelaajalla on käytössään hakkerointiväline, joilla avataan ainakin näennäisesti lukittuja ovia. Ovi aukenee aikarajallisen minipelin suorittamalla.
Pelattavuus on suoraviivaista, vastaan tulevat mekaniikat tunnistettavia ja pelin ydin muutenkin hyvin toteutettu. Ongelmana on, että se varsinainen tarina tuntuu pakotetulta, eikä juonella ole varsinaista painopistettä. Kehittäjät ovat halunneet mennä henkilöhahmojen toteutuksessa machoilulinjalla. Testatussa pätkässä pääsi pelaamaan vain Lievillä, mutta pelaamisen aloittavassa kohtauksessa pääsi näkemään muitakin. Dialogi toi vahvasti mieleen 80-luvun toimintaelokuvat. Jokaisen hahmomalli on niin ikään kummallinen lukuun ottamatta varsinaisia epäkuolleita. Daymare: 1998:n jokainen päähenkilö näyttää epämuodostuneelta Jean-Claude Van Dammen ja Dolph Lundgrenin risteytykseltä.
Invader Studios on selvästi halunnut tuoda vanhan ajan selviytymiskauhua nykyaikaan, ja peli näyttää, tuntuu ja toimiikin juuri siten. Testaamisen aikana ongelmaksi nousivat uhoileva dialogi ja tarinan suunnan puute. Daymare: 1998 on silti kiinnostava tapaus, joten sitä kannattaa pitää silmällä, kun julkaisu tapahtuu vielä vuoden 2019 aikana.