Dead Island: Riptide jatkaa suurin piirtein siitä, mihin alkuperäinen Dead Island jäi. Viime vuoden zombiseikkailussa paljon toitotettu trooppinen myrsky on viimein rysähtänyt päälle, ja entisen lomaparatiisin ylitse on pyyhkäissyt tsunami. Zombit ovat kuitenkin edelleen läsnä, ja niin ovat uudet ja vanhat sankarimmekin, jotka haaksirikkoutuvat uudelle Palanain saarelle ja joutuvat taistelemaan eloonjäämisestä muuttuneissa olosuhteissa.
Onneksi sankareille on tarjolla uutta apua korkeasti koulutettujen ja perusteellisesti aseistautuneiden sotilaiden muodossa. Sotilaat ovat pelaajien puolella, joten luvassa on aiempaa enemmän aseita ja resursseja. Lisäksi veneet helpottavat tulvavesien taittamista.
Techlandin tavoitteena on monipuolistaa tunnelmia ja toimintaa ensimmäisestä pelistä, jossa joutui jatkuvasti juoksemaan suuntaan taikka toiseen. Jatko-osassa voi kaivaa itsensä aiempaa paremmin asemiin, rakennella barrikadeja, asettaa ansoja ja eliminoida zombilaumoja näiden turvin.
Studio esitteli uudistuksia lehdistölle demossa, joka sijoittui pelin kuudennen ja kymmenennen tunnin välimaastoon. Sankarit olivat siinä ansassa viidakossa, ja ainoa pakotie entisen kirkon raunioissa oli tulvinut umpeen. Tarjolla olisi pumppu, jolla tunnelin saisi kuivaksi, mutta pumpun ääni vetää zombeja puoleensa. Raunioista täytyy siis ensin rakentaa täysiverinen linnoitus kuivausoperaatiota varten.
Linnoitustöihin ryhdyttiin nappaamalla minigun helikopterinraadosta ja miinoittamalla kirkkoa ympäröivä räme palopommeilla ja bensakanistereilla. Nämä on mahdollista räjäyttää ampumalla, jos ja kun zombit pääsevät likelle. Linnoitus viimeisteltiin barrikadeilla ja aidoilla, joita voi myös korjailla taistelun tiimellyksessä, epäkuolleiden kynsiessään tietään niistä läpi. Jostain kumman syystä Treyarchin zombikartat Call of Dutysta nousevat mieleen.
Uudenlaisen pelirakenteen tarkoituksena on tuottaja Sebastian Rechertin mukaan saada pelaajat käyttämään kaikkia niitä aseita ja varusteita, joita nämä poimivat matkan varrelta mukaansa. Kaikki varmasti muistavat eri peleistä tilanteita, jossa olemme pihdanneet niitä parhaita kranaatteja ja parannusjuomia "myöhempää" varten, vain päätyäksemme katselemaan lopputekstejä reppu tavaraa pursuten.
Demossa käytetty kirkonraunio ja muut sitä vastaavat puolustuspaikat ovat signaali pelaajalle, että nyt ollaan tosipaikan edessä ja että kaikki varustevarastot on lupa tykittää tyhjäksi. Täydennystä saadaan sitten taas hetken päästä.
Muista merkittävistä uudistuksista mainittakoon yhteistyömoninpelin muuttunut tasapainotus. Nyt ei ole enää väliä sillä, minkä tasoinen kaveri kulkee mukana, koska zombit skaalautuvat jokaiselle erikseen. Sama zombi voi siis periaatteessa olla sekä tasolla 10 että tasolla 50 riippuen siitä, kuka sen näkee. Idea kuulostaa hauskalta, mutta nähtäväksi jää, miten se toimii käytännössä.
Dead Island: Riptide on niin sanotusti jatko-osa miun maun mukkaan. Se lupaa enemmän sitä, mikä teki ensimmäisestä pelistä hyvän, ja uudet ominaisuudet tekevät kokonaisuudesta entistäkin kiinnostavamman. Mukana on sekä uusia että vanhoja naamoja, sekä tietenkin hervoton lauma zombeja. Julkaisu tapahtuu harmillisesti vasta ensi vuonna.
Katso kehittäjän haastattelu