Suomi
Gamereactor
ennakot
Dead Space 2

Dead Space 2

Parin vuoden takainen toimintakauhupeli saa jatkoa, kun avaruus kutsuu Isaac Clarken takaisin tositoimiin. Toiseen osaan sisältyy paljon tuttua, mutta myös uutta.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Visceral Gamesin alkuperäinen Dead Space heitti pelaajat epätavallisen toimintasankarin roolissa jokseenkin klassiseen kauhuskenaarioon. Pääosassa oli Isaac Clarke, avaruusajan mekaanikko, jonka epäkiitollisena tehtävänä oli hypätä hätäsignaalin lähettäneen USG Ishimuran kannelle. Avaruuslaivalla ei odottanutkaan rutiininomainen huoltotehtävä, vaan verinen selviytymistaistelu koko aluksen vallannutta necromorph-vitsausta vastaan.

Jatko-osan tapahtumat sijoittuvat vuoteen 2417. Kolme vuotta on kulunut ensimmäisen osan tapahtumista, ja kylmän avaruuslaivan maisemat ovat vaihtuneet Saturnusta kiertävän, tiiviisti kansoitetun Sprawl-avaruusaseman puitteisiin. Vaikka asema ei täysin erkanekaan metallinharmaasta värisklaalasta, tarjoaa se myös runsaasti maisemallista vaihtelua. Esimerkiksi suuressa ja lähes goottiarkkitehtuurin koristeellisessa kirkon salissa on helppo unohtaa, ettei nyt ollakaan maassa. Toisaalta kun ensimmäisen kerran katsoo ikkunasta ulos avautuvaa vierasta näkymää, käy mielessä varsin selväksi, että yksinäinen ihminen on puun ja kuoren välissä. Kaikki ei nimittäin Sprawlissakaan ole kohdallaan.

Jo varsin pian vanha tuttu necromorph-vaiva varastaa valokeilan ja Clarke joutuu jälleen kasvotusten iljettävien mutanttien kanssa. Ennakkotestin perusteella Dead Space 2:n pelimekaniikka on pääpiirteissään edellisestä osasta tuttu. Pelaajan käytössä on hieman tavallisesta poikkeavia aseita, jotka sopivat pikemminkin vihollisten leikkaamiseen kuin rei'ittämiseen. Raajojen katkaisu onkin edelleen keskeinen osa vihollisten taltuttamista, minkä jälkeen örinälle voi pistää lopullisen niitin tylyllä potkulla.

Mukaan on lisätty joitakin uusia vihollistyyppejä, kuten Puker ja Pack. Puker on käytännössä tukityyppi, joka läiskii pelaajan päälle lamaannuttavaa limaa etäältä. Tarvittaessa se voi kuitenkin myös tarrata pelaajaan ja tehdä saman lähietäisyydeltä, mikä johtaa ikävään, naaman syövyttävään oksennuskuolemaan.

Tämä on mainos:

Pack puolestaan on se pieni, vikkelä ja joukolla päälle käyvä voima, joka on periaatteessa tuttu niin Gears of Warista kuin monista muistakin toimintapeleistä. Dead Space 2:ssa Pack koostuu jokseenkin häiriintyneeltä näyttävistä mutatoituneista lapsista, mikä saattaa herättää sormenheristelyä tietyissä piireissä. Pelillisesti se kuitenkin palvelee funktiotaan, sillä se luo paniikinomaisia lähitaistelutilanteita, joista on silti mahdollista selvitä hengissä. Eri asia olisi, jos päälle kävisi yhtä monta tankkia samanaikaisesti.

Vaan eipä pelaajaakaan jätetä ilman käteviä lisäapuja. Ennakkotestissä hauskimmaksi uudeksi aseeksi nousi Javelin Gun, joka ampuu valtavia piikkejä. Mikä aseesta tekee niin viihdyttävän, on se, että sillä voi kirjaimellisesti niitata vihollisia seinille. Räsynukkekikka on tuttu jo esimerkiksi F.E.A.R.:istä, mutta se toimii edelleen ja luo poikkeuksellista voimantunnetta pääasiassa ahdistaviin, klaustrofobisiin kohtauksiin. Piikkejä ei tosin saa mukaansa kuin kourallisen, joten Javelin Gun on ennen kaikkea viime käden hätävara.

Mahdollisesti suurin päivitys pelimekaniikkaan on tehty painottomuuden saralla. Paikoin pelaaja kohtaa tilanteita, joissa asemalla ei ole keinotekoista painovoimaa, vaan ympäristössä pääsee liikkumaan täysin kolmiulotteisesti. Ensimmäisestä osasta poiketen liikkuminen on nyt täysin vapaata, joten Clarke ei vain singahda pisteestä toiseen painottomuuden läpi.

Ennakon puitteissa päästiin maistamaan myös pomotaistelua, pientä pulmanratkontaa ja elokuvamaisia kohtauksia, joissa peli heittää silmille vaikuttavan näköisiä animaatioita ja pelaajan kontrollia rajoitetaan yksinkertaiseen näpyttelyyn. Sen enempää paljastamatta sanottakoon, että rytmitys tuntui muutaman kentän jaksossa toimivalta. Peli ei myöskään näytä aivan lyhykäiseltä tiraukselta, sillä Xbox 360 -versio on jaettu kahdelle DVD-levylle. Lisäksi uudelleenpeluuarvoa nostanee Plus-pelitila, jossa ensimmäisen läpipeluukerran aikana saadut varusteet voi ottaa mukaansa toiselle kierrokselle.

Tämä on mainos:

Vaihtelun puute Dead Spacen loppua kohden oli yksi ensimmäisen osan ongelmista, ja lyhyen testin perusteella Dead Space 2 näyttäisi korjaavan asiaa. Pelissä on edelleen paljon ennalta käsikirjoitettuja säikyttelykohtauksia, mutta myös monipuolisempia taistelutilanteita sekä aiempaa suurempia pelillisiä mahdollisuuksia avaava vapaa nollapainovoimassa liikkuminen. Kirsikkana kakun päällä kimmeltää vielä täysin uusi kahdeksan pelaajan nettipeli, jossa ihmiset ja necromorphit ottavat mittaa toisistaan. Pitääkö Dead Space 2:n tarina otteessaan loppuun asti, se jää puntaroitavaksi lopulliseen arvioon, mutta kaiken nähdyn perusteella pelin perusteet ovat kunnossa.

Dead Space 2Dead Space 2Dead Space 2Dead Space 2
Dead Space 2Dead Space 2Dead Space 2Dead Space 2
Dead Space 2Dead Space 2Dead Space 2Dead Space 2
Dead Space 2Dead Space 2Dead Space 2Dead Space 2
Dead Space 2Dead Space 2Dead Space 2Dead Space 2

Aiheeseen liittyviä tekstejä

5
Dead Space 2Score

Dead Space 2

ARVIO. Kirjoittaja Eerik Rahja

Toimintapainotteinen kauhupeli siirtyy aution avaruuslaivan kannelta siirtokunnan kamaralle onnistuneesti - ainakin yksinpelikampanjan osalta.



Ladataan seuraavaa sisältöä