Gamereactorin aiemman arvion voi lukea täältä.
Pienen hollantilaispajan muutaman vuoden takainen indieseikkailu Deliver Us the Moon (KeokeN Interactive, 2019) yllätti positiivisesti realistisempaan scifiin kallellaan olevalla tulevaisuuden näkymällä ja tunnelmallisella seikkailullaan. Otinkin ilomielin vastaan uutiset jatko-osasta, joka nyt muutaman viivästyksen jälkeen on löytänyt tiensä kauppojen hyllyille. Deliver Us Mars jatkaa ensimmäisen pelin jalanjäljissä samaisessa maailmassa samanlaisin tunnelmin. Ja hyvä niin.
Kymmenen vuotta ensimmäisessä pelissä koetun onnistuneen kuutehtävän jälkeen maapallo on pahemmassa kunnossa kuin koskaan. Tulevaisuus näyttää harmaalta, kunnes Marsista saapuu kryptinen viesti. Kyseessä on muutamia vuosia aikaisemmin Kuusta viety avaruusasema, jonka teknologia voisi auttaa elvyttämään kuolemaa tekevän maapallon. Maan avaruushallitus kerää resurssit kasaan, ja lähettää neljän astronautin joukon epätoivoiselle tehtävälle pelastaa ihmiskunta.
Deliver Us Mars yhdistelee mielenkiintoisia elementtejä todellisuudesta ja uskottavasta lähitulevaisuuden synkästä visiosta osana tieteistarinaansa. Kerronta, niin kuin eteneminenkin, on pelissä rauhallista ja iso osa ajasta menee joko alueelta toiselle liikkuessa tai tuijotellessa välivideoita ja hologrammeja tapahtumista. Harmillisesti pulmien ratkaisu ja muut toiminnalliset osuudet ovat pienemmässä osassa kokonaisuutta, ja erityisesti loppupuolen ratkaisut tuntuvat hätäisiltä ja kuin seinään pysähtyneiltä. Osasyy tähän saattaa olla, ettei KeokeN Interactive halua toistaa Deliver Us the Moon -pelissä tehtyä ratkaisua julkaista peli ilman tarinallista päätöstä, jota siis jouduttiin odottamaan erikseen yli vuosi päivityksen muodossa.
Toiminta on kuitenkin jatko-osassa varsin antoisaa. Ensimmäisen ja kolmannen persoonan perspektiiviä tilanteen mukaan vaihdellen pelaaja pääsee osaksi monipuolisia tapahtumia. Peli tarjoilee muun muassa kiipeilyä erilaisilla pinnoilla, laitteistojen aktivoimista ja Mars-mönkijällä kaahailua. Parhaimmat hetket koin kuitenkin avaruusaluksen lähtötoimitusta säätäessä ohjaamosta käsin ja avaruudessa sukkulan moottoreita hitsipillillä korjaten. Harmillisesti myös toimintojen välillä on aikamoista epätasapainoa pelin toistaessa hieman liikaa esimerkiksi kiipeilyä jättäen itselleni mielenkiintoisia toimintoja huomattavasti vähemmälle. Yleisesti toiminnot kuitenkin välittyvät ohjaimelta sujuvasti varsin anteeksi antavaan ja kevyeen pelattavuuteen pitäen rauhallista tunnelmaa yllä.
Osa Deliver Us Marsin toimintaa on pienten pulmien ratkaiseminen. Suoraviivainen eteneminen ja selkeät ohjeet eivät jätä tavoitteita arvailun varaan, mutta muutamissa kohdissa peli pakottaa miettimään ratkaisua pidempäänkin. Esimerkiksi virtojen kytkeminen laitteisiin oikein jännittein suodattimien avulla vaatii hetkellistä pohdiskelua ratkaisun hahmottamiseen. Peli ei kuitenkaan rampauta etenemistä vaan haasteellisimmatkin pulmat ovat vaikeudeltaan kuitenkin varsin reiluja.
Pelin graafinen ilme on hieman kaksijakoinen. Vaikka heti alussa käy selväksi, että Deliver Us Mars ei ole ison rahan peli, ovat sen maailma ja ympäristöt tyylikkään näköiset. Jopa hieman kliinisenäkin yksityiskohtia riittää herättämään eloon alueet uskottavasti, ja erityisesti valaisun käyttö tehostaa unimaisen seesteistä tunnelmaa. Laitteiden, rakennusten ja ajoneuvojen mallinnus on huoliteltua ja tekstuurit pitkälti tarkkoja. Henkilöhahmoissa pelin ilme kuitenkin ontuu. Kasvot ovat elottomia ja nukkemaisia, eivätkä aina pysy kuullun puheen perässä. Animointi on jäykkää osassa toiminnoista, ja raajat liikkuvat jonkin verran luonnottomissa rajoissa. Kaiken tämän pohjalta onkin vaikea hyväksyä ajoittaista tökkimistä Xbox Series X:llä, jonka tuuletin pöhisee häiritsevän kovaa koko pelikokemuksen ajan. Lataukset sentään ovat lähes huomaamattomat.
Tarinan ollessa pelissä isossa osassa pääsee pelaaja kuulemaan paljon hahmojen välisiä keskusteluja. Ääninäyttely on kauttaaltaan sujuvaa jopa lapsinäyttelijöillä, eikä ylilyöntejä tai alisuorituksia ole havaittavissa. Ääniefektejä on käytetty maltillisesti, mutta peli hyödyntää oivallisesti niitä tehostamaan tapahtumia, kuten avaruuden tyhjiössä äänien kuuluessa onttona kuminana. Musiikki ei juuri mieleen jää, mutta vahvistaa rauhallisilla sävelillään pelin tunnelmallista matkaa.
Deliver Us Mars on elementeiltään kaikkea sitä, mitä Deliver Us the Moonin jatko-osalta osasi odottaa. Tunnelma on kivan rauhallinen ja sopivan mystinen pitäen scifin sopivasti uskottavissa rajoissa realistisuuteen nähden. Harmillisesti itsenäinen tarina on kerronnallisesti hieman epätasapainossa ja passiivisuuteen kallellaan sisältäen aivan liian hätäisen lopun. Tämän lisäksi toiminnallisuudet eivät tunnu niin monipuolisilta kuin ensimmäisessä pelissä kierrättäessään tiettyjä samoja tilanteita vähän liiaksi. Nämä asiat heijastelevat mahdollisesti tekijöiden paniikkia saada tuote ehyenä ulos määräaikaan mennessä. Kuitenkin parhaimmillaan pelissä on kiehtovaa ja omaperäistä puuhastelua ja pelkästään jo mielenkiintoisen tarinan takia siihen kannattaa tutustua, vaikkei ensimmäisestä osasta olisikaan tietoinen.