Suomi
Gamereactor
arviot
Diablo IV: Vessel of Hatred

Diablo IV: Vessel of Hatred on merkityksellinen laajennus

Kuin Reaper of Souls -laajennus Diablo III:ssa, joten luvassa on merkityksellinen laajennus Diablo IV:lle.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
HQ

Menneen vuoden aikana olen käyttänyt aivan liikaa aikaa Diablon parissa. Pelaaminen on ollut kuin digitaalinen riippuvuus, enkä uskalla laskea, miten monta sataa tuntia olen peliin laittanut. Olen ollut mukana kaikilla kausilla, ja pitänyt hahmoni kaikin tavoin päivitettynä Blizzardin vuoden varrella lisäämin keinoin. Monille kyseessä on ollut melkoinen matka, kun julkaisussa sisältöä oli huimasti, ja sitten iski tyytymättömyys hahmonkehityksen ja "lootin" kanssa. Mutta onneksi päivitys Loot 2.0 ja joukko muitakin parannuksia Blizzardilta on saanut pelin taas kuosiin.

Vessel of Hatred on se ensimmäinen mittava laajennus, ja julkaisu koittaa pian. Kausien ja päivityksien ja bugien korjailujen lisäksi kyseessä pitäisi olla tulos palautteen huomioimisesta. Pääsin suuren kunnian saattelemana pelaamaan laajennusta peräti kahdeksan päivää ennen julkaisua. Olen valmis kertomaan kokemuksistani hirviöiden kansoittamista Sanctuaryn alueista.

Tarina jatkuu juuri siitä, mihin Diablo IV lopetti, ja pääpelin masentava tunnelma on ennallaan. Brutaalisuus, vallan väärinkäyttö, korruptio ja pahuus - keskeiset teemat ovat samoja, jotka ovat tuulahdus raikkautta komedian ja nokkelien kommenttien maailmassa. Pääpelistä tuttu Neyrelle suojelee Mephiston "Soulstonea", eikä tulos ole kovin kaksinen. Vessel of Hatredissa on löydettävä Neyrelle, joka ei kaikesta huolimatta pysty kantamaan kiven taakkaa pitkään. Toisin sanoen pelaajan on oltava Frodolle se Sam. Mephisto koettaa koko ajan manipuloida Neyrellea vapauttamaan itsensä, mutta toistaiseksi Neyrelle ei ole suostunut. Pelaajan tehtävänä on jäljittää Neyrelle uudella alueella Kurastissa, jonka monet Diablo II:n pelaajat tunnistavat. Kurast on kuitenkin laajentunut merkittävästi sitten toisen pelin kolmannen alueen. En paljasta liikoja, mutta jos Diablo IV:n pimeä ja uhkaava tunnelma vetosi, on myös Vessel of Hatred mieleen. Neyrellen tarina on syvällinen, tunteisiin vetoava ja täynnä yllätyksiä. Toisin sanoen kyseessä on pelisarjan yksi vahvimmista tarinoista. Välivideot on tehty kauniisti, ja tihkuvat tunnelmaa. Enempää ei ole tarvetta sanoa: tämä vain toimii kaikin tavoin.

Tämä on mainos:

Vessel of Hatred on giganttinen laajennus, mutta siitä huolimatta pääpeliin verrattuna pelikokemus on enemmän keskittynyt. Tämän huomaa lukuisista sivutehtävistä, jotka ovat pääpelin vastaavia hiotumpia. Diablo IV:n sivutehtävät toistivat usein itseään - kuten juoskaamme satunnaiselle alueelle, tappakaamme monsuja ja palatkaamme - tehtävät Vessel of Hatredissa tuntuvat merkityksellisemmiltä. Osa niistä kertoo mittavan tarinan henkilöhahmoista, joita alueella kohdataan. Muutama johtaa uuteen luolastoon, jossa voi piestä hirviöitä, ja saada palkinnoksi mukavaa roinaa. On selvää, että sivutehtävät ovat saaneet lisäpanostusta, ja ne lisäävät oman työnsä pelin maailmaan ja pelattavuuteen. Mukana on jotain muutakin kuin pelaajan maineen parantamista eri alueilla. Kaikki tuntuu tiukemmin suunnitellulta ja tyydyttävämmältä, joten pelaajan toimetkin tuntuvat merkityksellisemmiltä. Tarina kulkee sujuvasti sekoittaen tummasävyistä kerrontaa ja loppumattomia taistoja hirviölaumoja vastaan. Pitkän aikavälin haasteet toistossa, haasteessa ja hahmonkehityksessä ovat tyystin erilaiset, on silti pelaajan ensikohtaaminen laajennuksen tekemisten kanssa ehdottomasti tuulahdus raikasta ilmaa verrattuna pääpelin yksitoikkoiseen tekemiseen.

Pelattavuudesta puheen ollen Blizzard on tehnyt joitakin merkittäviä muutoksia. Vessel of Hatred tuntuu laajennukselta, joka muuttaa Diablo IV:n iäksi siinä missä Reaper of Souls muutti Diablo III:n. Yksi jännittävimmistä uusista ominaisuuksista on uusi hahmoluokka Spiritborn. Hän on eräänlainen alkeellinen munkki, joka voi valita kykypuun neljästä eläimestä, joista jokaisella on oma erityinen taistelutyylinsä. Kuten muissakin hahmoluokissa, on mahdollista yhdistellä erilaisia kykyjä, jotka usein vahvistavat niitä käytössä olevia varusteita. Uusi hahmoluokka ei selvästi erotu muista, mutta on silti viihdyttävä pelata. Sanoisin sen olevan jossain Sorcererin (edelleen suosikkini hahmoluokista) ja Necromancerin (joka valitettavasti tylsistyttää minua painottaen autonomiaa ja passiivisuutta) välissä. Spiritborn on hyvin tasapainotettu, ja kun löytää sen oikean keinoyhdistelmän, on pelaaminen todella hauskaa. Pelasin yhtenä iltana neljä vaikeustasoa saavuttaen uuden Torment-vaikeustason, missä haaste todellakin lähtee nousuun. Silloinkin Spiritborn pysyy mukana, joten kaikki merkit viittaavat siihen, että sama tasapainoinen "meta" on saavutettu lukuisten päivitysten avulla.

Torment-vaikeustaso on yksi jännittävistä uusista ominaisuuksista. Ennen Tormentia oli tarjolla neljä vaikeustasoa, jotka vain lisäsivät pahisten voimaa, ja paransivat prosenttibonusta kokemuspisteille ja kullalle. Mutta kun pääsee Tormentille, erityisiä Ancestral-varusteita alkaa ilmaantua, ja näin se todellinen endgame-vaihe alkaa. Torment tarjoaa sisällään neljä eri keinoa, jolloin haarniskan ja elementaalivahingon sieto vähenevät dramaattisesti. Näin peli muuttuu todella haasteelliseksi sellaisille, jotka ovat saavuttaneet tason 60. Blizzard on siis poistanut 40 tasoa, ja kun saavuttaa tason 60, vaihdetaan Paragon Boardiin, jossa omaa hahmoa päivitetään uusin ominaisuuksin. Tällöin äkkiä pelaaja alkaa tuntea itsensä yli-ihmismäisen vahvaksi, ja se on tyydyttävää. Matka tasolle 60 voi kuitenkin olla raskas ainakin aluksi, mutta tasolla 30 peli todellakin avautuu, ja pääsee käsiksi kaikkiin järjestelmiin, jotka tekevät varusteista vahvempia.

Blizzardin päivitetty roinamekaniikka laittaa pelaajan pohtimaan yhtä jos toistakin asiaa. Seppä voi lisätä mukaan uusia kykyjä varusteisiin, ja okkultisti voi lisätä legendaarisiin esineisiin legendaarisia ominaisuuksia aspekteja lisäämällä. Mukana on myös uusia riimusanoja, jotka toimivat eri tavoin kuin Diablo II:ssa. Silti ne lisäävät eksoottisia keinoja pelaajan varusteisiin. Tämä varustepalapeli on erittäin tyydyttävä kaltaisilleni pelaajille, jotka haluavat hioa ja optimoida varusteitaan. On helppoa käyttää tunteja yksilöimiseen ja muokkaamiseen, joka siis lisää uuden ulottuvuuden pelikokemukseen.

Tämä on mainos:

Mutta mitä voi tehdä Sanctuaryssa? Kurastin alueella on paljon uutta sisältöä mukaan lukien "superhirviöt", joiden kaataminen edellyttää tiimityötä. Valitettavasti läpipeluuni aikana palvelin oli jokseenkin tyhjä, sillä kohtasin vain kaksi muuta pelaajaa neljänkymmenen pelitunnin aikana. En siis päässyt kokeilemaan yhtä pomovastustajaa, joka kyllä vaikutti lupaavalta. Blizzard on laittanut mukaan seuranhaun World of Warcraftin malliin, mutta valitettavasti peliseuraa ei ollut. Aion tietysti kokeilla tätä ominaisuutta, kunhan pelaajia saadaan linjoille enemmän.

Blizzard on ottanut huomioon pelaajien palautteen, ja parannuksia on tehty. Peli tuntuu nyt selvästi paremmin tasapainotetulta, ja laajennus lisää mukaan uutta sisältöä, joka tekee kokonaisuudesta nautittavamman kuin vuosi sitten julkaisussa. Aiemmin tarjolla oli rajallisesti sisältöä tasolle 100 päässeille, mutta nyt tehtävää on niin paljon, että kun pääsee tasolle 60, on paljon tekemistä jäljellä. Voin helposti kuvitella, että uusia vaikeustasoja lisätään mukaan myöhemmin, aivan kuten tapahtui Diablo III:ssa, mutta nyt jo kahdeksan eri vaikeustasoa tarjoavat riittävästi tunteja ja haastavaa pelattavuutta. Ja sitä loottia!

HQ
Diablo IV: Vessel of HatredDiablo IV: Vessel of HatredDiablo IV: Vessel of HatredDiablo IV: Vessel of Hatred
09 Gamereactor Suomi
9 / 10
+
Todellakin täynnä sisältöä, melko kunnianhimoinen uudelleensuunnittelu keskeisille pelimekaniikoille ja rakenteille, tarttuva tarina, paljon mahdollisuuksia oman hahmon luomiseen
-
Aluksi hieman sekava ja epäselvä, joitakin teknisiä ongelmia siellä ja täällä
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä