Suomi
Gamereactor
arviot
Dirt 3

Dirt 3

Kimmo kaasutteli Keski-Suomen sorateiden ja Norjan lumipolkujen kautta aina Kenian kuumuuteen. Miltä ralli maistuu kevään ehkä odotetuimmassa kaahailupelissä?

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Codemastersin rallipelit ovat saaneet vuosikymmenen saatossa monia muotoja, mutta valtaosa niistä on ollut oman aikansa parhaimmistoa. Tämän kevään Dirt 3 on sarjassaan ensimmäinen, joka ei tukeudu edesmenneen Colin McRaen nimeen. Rallilegendan henki elää kuitenkin pelin vauhdikkaassa ajomallissa, ja samalla Codemasters on palannut Dirt 2:n showmeininkiä ammattimaisempaan tyyliin.

Pelin selkein uutuus on tästä huolimatta Ken Blockin avituksella Youtube-ilmiöksi muodostuneen gymkhana-rallin lisäys. Gymkhanassa tarkoituksena on esimerkiksi pyöräytellä autolla donitseja kaivinkoneen ympärillä, sladitella konttien ali ja uhmata painovoimaa isoissa hyppyreissä. Peli tarjoaa tähän tarkoitukseen sekä Battersean voimalaitoksen pihapiireineen sekä joukon uramuotoon sidottuja virallisia kilpailuja, joissa tyylipisteitä kerätään aikarajoituksen puitteissa.

Battersea toimii käytännössä avoimena leikkikenttänä, jossa temppuja voi suorittaa kuin skeittipelissä ikään. Alue on jaettu kolmeen osaan, joista jokaisella on omat suoritettavat temppunsa ja piilotetut D3-merkkinsä. Kikkailun henkeen sopii erinomaisesti Youtube-tuki, sillä hulppean temppusarjan kehiteltyään kohokohdat voi lähettää parilla napinpainalluksella koko maailman ihasteltavaksi.

Gymkhana on suurelta osin korvannut rantakirppu- ja rekkarallit. Ja ehkä ihan syystä. Ne eivät koskaan edustaneet Dirtien parasta antia, mutta autolla kikkailu sitä vastoin tarjoaa paitsi uusia haasteita, myös valmistaa pelaajaa kontrolloimaan uran edetessä yhä tehokkaammiksi käyviä ralliautoja. Kilpailutapahtumista suurin osa vietetään joko perinteisen rallin, rallikrossin tai trailblazer-rallin merkeissä. Uran vaiheille mahtuvat myös X Games -mittelöt, ja tiettyä lajia ahkerasti tahkoavalle avautuu pääsy maailmankiertueelle, jossa käydään läpi lajin kaikki radat. Rantakirpun ja Hummerinkin rattiin kyllä pääsee, mutta näitä käytetään säästeliäästi lähinnä vaihtelua tarjoavina erikoistapahtumina. Yksi hauska bonus oli myös Lillehammerin olympiamaisemiin sijoittunut aika-ajo jääkourussa kulkevaa rattikelkkaa vastaan.

Tämä on mainos:

Jo aiemmista osista tutulta ratojen kierrätykseltä ei edelleenkään voi välttyä, mutta tällä kertaa se on onneksi naamioitu paremmin. Pelimuotojen ja rataolosuhteiden kirjo on vakuuttava, ja juuri kun meno alkaa tuntua puiselta, peli heittää eteen jotain uutta ja yllättävää: Varmalta tuntunut voitto kääntyy selviytymistaisteluksi ennalta arvaamattoman rengasrikon takia. Edellä ajanut tunaroi hypyn ja pyörii pellinpalat lennellen eteen. Liian innokas katsoja on vähällä jäädä alle. Tällaisten yksityiskohtien ansiosta ura pysyykin mielenkiintoisena pitempään, vaikka alku ei tunnu yhtä räjähtävältä kuin Dirt 2:ssa.

Ensimmäistä kertaa Dirt-sarjassa mukaan on saatu myös Suomi nopeine sorateineen. Etapit kuvastavat kohtuullisesti Keski-Suomen pikataipaleita ja tarjoavat niin isoja hyppyreitä kuin komeita luonnonmaisemia. Vähintään yhtä merkittävä lisäys on kuitenkin Norja, jossa puolestaan vallitsevat kauniin talviset olosuhteet. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun Dirt hyppää lumelle. Eivätkä olosuhde-erot jää vain lämpötiloihin, vaan erikoiskokeilla näkee niin sokaisevaa lumipyryä, liukastavaa vesisadetta kuin yön pimeyttäkin. Ratasuunnittelu on erinomaista, joskaan ei ehkä täysin todenmukaista. Dirt 3 on edelleen etunenässä nopeatempoinen kaahailupeli, ja etapit ovat verrattain lyhyitä rykäisyjä.

Ajaminen on onneksi niin hauskaa, että ratoja höylää mielellään useampaan kertaan. Välittömästi Dirt 2:n jälkeen pidin ajotuntumaa hivenen turhan pitävänä - edes lumikelit eivät ole hirvittävän liukkaita -, mutta yli kymmenen tuntia ratin takana istuneena uskon ajamisen ottaneen askeleen eteenpäin. Autojen paino ja pidon rajat tuntuvat nyt selvemmin, mikä korostaa painopisteen vaikutuksia ohjattavuuteen ja tekee äärirajoilla kurvailusta haastavampaa. Liian kova jarrun polkeminen saa etupyörät lukkiutumaan ja auton puskemaan, kun taas ronski sivuluisu voi karata lapasesta, jos ohjaksissa ei ole tarkkana. Erityisesti gymkhana vaatii tarkkaa kontrollia. Samalla oikeiden säätöjen löytäminen on entistä tärkeämpää. Viritysvara on edelleen pidetty yksinkertaisena muutaman nippelin liukusäätimenä, mutta pienikin ruuvaus tuntuu ajamisessa heti. Kun viimein säädöt loksahtavat kohdalleen ja huomaa parantavansa aikaa sekuntikaupalla, saa vaivaa nähnyt mekaanikko-kuljettaja syytä leveään hymyyn.

Peli antaa mukavasti valinnanvaraa paitsi kilpailun, myös kilpailukaluston suhteen. Tallissa komeileekin melko kattava kirjo ikonisimpia rallirautoja aina 1960-luvun klassikoista B-ryhmän kautta Sebastian Loebin voittoisaan WRC-rautaan. Autojen ajo-ominaisuudet poikkeavat toisistaan etenkin siirryttäessä luokasta toiseen, mutta luokkien sisällä ajokit ovat ehkä rahtusen turhan tasavahvuisia. Vanhempi ja hitaampi kalusto ei myöskään tuo esille pelin vauhdikkaimpia ja hauskimpia puolia.

Tämä on mainos:

Codemasters kompensoi ajomallin uudistuksia ja sääolosuhteita vapaaehtoisilla ajoavuilla, jotka helpottavat pelin omaksumista. Jyrkimmillään ajoavut voivat tulla vastaan jo auton perushallinnassakin, mutta vain lievää tukea kaipaavat voivat tyytyä esimerkiksi visuaaliseen ajolinjaan. Ja tietysti peli sisältää myös tutut Flashback-kelaukset, joita voi käyttää viisi kertaa etapin aikana. Kelaamalla on vaivatonta korjata pikku pusikkokäynti, ja vaikka se omalla tavallaan vie yksinpelistä epäonnistumisen riskin, rohkaisee se toisaalta koettelemaan rajojaan. Flashbackit on estetty verkon tulostauluilla, joten ne eivät vääristä ennätysjahtia.

Kylmän game overin sijaan Dirt 3 tekee kolareista kevyttä viihdettä. Mukana ei ole huoltotaukoja, vaan joka etapille pääsee automaattisesti tuliterällä autolla. Silti repsottavat pellit, irtoavat ovet ja särkyvät lasit tarjoavat paljon ihailtavaa ronskimmista otteista kiinnostuneille. Vaikka aivan Burnoutin tasolle ei päästä, jo yksi lipsahdus kotoiseen honkaan voi pistää kiesin lunastuskuntoon. Lisäksi heinät ja teippiaidat lakoavat tieltä, ja rotkoa reunustava metallikaidekin antaa näkyvästi periksi, kun peltilehmä kiitää päin 160 lasissa. Mukava yksityiskohta on myös se, kuinka yleisö reagoi kolareihin. Radanvarressa olevat säikähtävät ja ottavat pari askelta taaksepäin, kun auto kolistelee väliin jäävää muuria.

Tekoälytoverit pistävät kampoihin vaikeustasosta riippuen, parhaimmillaan ihan tiukastikin, mutta arvioversiossa suoritukset olivat paikoin aavistuksen ailahtelevia. Käyttäytyminen on silti asiallista, eikä rallikrossissakaan eteen ei tullut tilanteita, joissa tekoäly olisi työntänyt ulos radalta. Ralleissa mukana on vain kahdeksan osanottajaa, mutta jo sarjan tuttuna piirteenä tekoäly ajaa lenkit oikeasti porrastetun lähtöjärjestelmän mukaan, mikä lisää etappien elävyyttä. Tekoälykään ei nimittäin aja virheettömästi, vaan saattaa hakea vauhtia ojanpohjan kautta. Kerran bittiaivo oli jopa täräyttänyt mojovan mällin kapeikossa ja keräili rojujaan keskellä rataa - pakottaen takaa tulevat odottamaan. Kaikki tämä lisää pelin yllätyksellisyyttä, mutta Codemasters ei harmillisesti ole huomioinut kotikenttäelementtiä kuljettajavalinnoissa. On hivenen kyseenalaista, että esimerkiksi Suomessa kovimmat vastustajat ovat amerikkalainen Ken Block ja brittitulokas Kris Meeke. Kyseessä on kuitenkin lähinnä kosmeettinen tahra, joka ei lopulta vaikuta itse pelaamiseen millään tavalla.

Fysiikkamallin ohella grafiikka on ottanut askeleen eteenpäin. Codemasters ei tavoittele täydellistä fotorealismia, mutta yksityiskohtia on sekä autoissa että taustoissa enemmän kuin kukaan ehtii laskea. Erityisen huikeilta näyttävät partikkelitehosteet, joiden ansiosta tiet pölisevät niin kuin kuuluukin, ja Los Angelesin stadikalla gymkhanaa pyöritellessä voi melkein tuntea hukkuvansa hiekkaan. Tästä huolimatta peli pyörii sulavasti ja valaistus hivelee silmiä. Vain harvat tuhnuiset tekstuurit muistuttavat ikääntyvien konsolien realiteeteista. Tasokasta kuvitusta täydentää tyylikäs soundtrack ja iskevä äänimaailma. Radiopuhelimessa ei enää huutele kenkäkauppias, vaan pelaaja voi keskittyä täysillä turbon ulinaan ja upeasti ympäristöön reagoivaan tilaääneen.

Kun neljän kauden ura tulee viimein päätökseen, peliä voi jatkaa vaikka netissä erilaisten kevyempien bilepelimuotojen kuten autoinfektion merkeissä. Hardcore-tila puolestaan tarjoaa intensiivisemmän kilpailuympäristön niille, jotka haluavat ottaa mittaa muista ilman ajoapuja, ilman apunäyttöjä ja puhtaasti kuljettajan silmistä kuvattuna. Muuten nettipeli on toteutukseltaan varsin samansuuntainen kuin Dirt 2:ssa, mutta uusi jaetun ruudun kaksinpeli täydentää moninpelimahdollisuuksia kivasti.

Lopulta mukaan mielisi vielä yhtä tai kahta lisämaata, mutta peli viihdyttää tällaisenaankin alusta loppuun. Se on ehdottomasti parempi kuin WRC ja usein jopa komeampi kuin Gran Turismo 5. Dirt 3 tuo omalla tavallaan mieleen vuoden 2004 Rallisport Challenge 2:n; se ei ole varsinaisesti lajityyppiä mullistava julkaisu, mutta laadukas toteutus tekee siitä erittäin makean rallielämyksen, joka tasapainoilee onnistuneesti vähän kaikkia kosiskelevan puolirealismin kapealla nuoralla.

Dirt 3
Dirt 3
Dirt 3
Dirt 3
Dirt 3
Dirt 3
Dirt 3
Dirt 3
Dirt 3
Dirt 3
Dirt 3
Dirt 3
Dirt 3
Dirt 3
Dirt 3
Dirt 3
Dirt 3
Dirt 3
Dirt 3
Dirt 3
Dirt 3
Dirt 3
Dirt 3
Dirt 3
Dirt 3
Dirt 3
Dirt 3
Dirt 3
Dirt 3
Dirt 3
Dirt 3
Dirt 3
Dirt 3
Dirt 3
Dirt 3
Dirt 3
Dirt 3
Dirt 3
Dirt 3
Dirt 3
Dirt 3
Dirt 3
Dirt 3
Dirt 3
Dirt 3
Dirt 3
Dirt 3
Dirt 3
Dirt 3
Dirt 3
Dirt 3
Dirt 3
Dirt 3
Dirt 3
Dirt 3
Dirt 3
Dirt 3
Dirt 3
Dirt 3
Dirt 3
Dirt 3
Dirt 3
09 Gamereactor Suomi
9 / 10
+
Hauska ja haastava ajotuntuma, aiempaa enemmän rallia, erinomaiset radat, reilusti pelimuotoja, hulppea grafiikka, hieno äänimaailma
-
Kaipaisi vielä yhtä tai kahta lisämaata
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Käyttäjäarviot

  • Joni Eriksson
    Odotukset olivat melko korkealla kun kuulin nyt vain Dirt-nimeä käyttävän pelin kolmannen osan olevan tulossa. Enemmän "hypetystä"... 9/10

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Dirt 3Score

Dirt 3

ARVIO. Kirjoittaja Kimmo Pukkila

Codemastersin rallipelit ovat saaneet vuosikymmenen saatossa monia muotoja, mutta miltä kaahailu tuntuu ilman Colin McRaen nimeä?

2
Dirt 3 saa Steamworks-tuen lähikuukausina

Dirt 3 saa Steamworks-tuen lähikuukausina

UUTINEN. Kirjoittaja Mika Sorvari

Dirt 3 on yksi niistä peleistä, joka on nojannut PC-puolella Games for Windows Liveen. Nyt kun tämä ollaan ansaitusti kuoppaamassa, siirtyy peli Steamworksiin.



Ladataan seuraavaa sisältöä