Suomi
Gamereactor
artikkelit
Dirt 3

Dirt 3: Haastattelussa Paul Coleman

Codemastersin uusin rallipeli Dirt 3 julkaistaan kesän korvilla HD-konsoleille ja PC:lle. Jututimme pelin suunnittelijaa Paul Colemania uudistuksista, Pohjoismaista ja Colin McRaen nimestä.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Vuoden 2009 Colin McRae: Dirt 2 oli onnistunut ajopeli, mutta sen ulospäinsuuntautunut, showkeskeinen tyyli oli ehkä hivenen liian rento vannoutuneimpien rallifanien mielestä. Mihin asioihin keskityitte Dirt 3:a kasatessa?
- Aivan ensimmäiseksi kuuntelimme fanien antamaa palautetta. Sitten katsoimme telemetriadataa siitä, miten Dirt 2:ta pelataan. Päättelimme, että rallin palauttaminen pääosaan oli erittäin tärkeää Dirt 3:n menestyksen kannalta. Toisaalta oli tärkeää pitää sarja relevanttina, ja gymkhanan lisäys tarjoaa jotain uutta. Se on pelaajille fantastinen laji, jossa voi hioa ajotaitoja, ja samoja taitoja voi itse asiassa hyödyntää myös klassisissa lajeissa kuten rallisa ja rallikrossissa.

Olette tällä kertaa tuoneet mukaan myös monia uusia kilpailupaikkoja. Millainen prosessi paikkojen valinta ja toteutus ideasta pelattaviksi radoiksi oli?
- Dirt 3:a varten etsimme todellisia rallimaita, jotka ovat kiinnostavia ja jännittäviä ja saaneet erityisen paikan fanien sydämissä. Muihin lajeihin olemme etsineet mielenkiintoisia paikkoja, mutta ne eivät ehkä ole ensimmäisiä paikkoja, joissa todellista kilpailua alettaisiin järjestää.

Ryhdyimme toteuttamaan paikkoja lähettämällä ryhmän kenttäsuunnittelijoita ja taiteilijoita kuhunkin maahan, ja he ovat ottaneet kymmeniä tuhansia kuvia kokiessaan ympäristöt omakohtaisesti. Kun ryhmä palasi studiolle, kenttäsuunnittelijat loivat reittejä näiden todellisten ympäristöjen halki. Tällä tavoin varmistamme, että ratojen pelaaminen tuntuu juuri oikealta, ennen kuin taiteilijat muuttavat yksinkertaiset hahmotelmat realistisiksi maailmoiksi, jotka voi nähdä pelissä. Kun taitelijat ovat saaneet radan valmiiksi, se palautuu kenttäsuunnittelijoiden käsiin, jotta he voivat varmistaa, että rata on säilyttänyt pelattavuutensa, ja lisätä mukaan pelimekaniikalle tärkeät ominaisuudet, kuten lähtöpaikat ja reset-rajat.

Dirt 3
Tämä on mainos:

Meille tietysti Suomi ja Norja ovat mieluisia lisäyksiä. Mikä teidän mielestänne tekee näistä pohjoisista kolkista ainutlaatuisia ja mielenkiintoisia?
- Suomen puhdas vauhdikkuus on minusta se, mikä tekee siitä jännittävän. Paikkana se sijoittuu kauniiseen maailmankolkkaan, mutta todellisuudessa erikoiskokeet ovat niin nopeita, että olisi typerää yrittää keskittyä ympäristöihin. Minusta olemme esittäneet nopeat nyppylät, hypyt ja mutkat hienosti tuhansien järvien maassa.

Norja on meille todella tärkeä maa. Se tuo takaisin lumielementin, ensimmäistä kertaa Dirt-sarjassa. Moni varmasti ajattelee, että oli jo aikakin. Tunne ralliauton ohjastamisesta läpi teknisten erikoiskokeiden ja jatkuva uhkapeli lumivalleihin osumisesta on vangittu peliin, ja uskon fanien arvostavan panostamme tämän toteuttamiseksi.

Kun tähän ynnätään vielä säätilojen lisäys ja eri vuorokaudenajat (mukaan lukien yö) tarjoamme pelaajille ennennäkemättömän määrän vaihtelua, kun nämä kurvailevat läpi näiden ympäristöjen.

Dirt 3
Tämä on mainos:

Dirt 2:n uramoodissa valloitettiin eräänlainen maailmankiertue. Millainen urarakenne Dirt 3:ssa on?
- Dirt Tour muodostuu neljästä kaudesta. Kukin kausi tarjoaa neljä mestaruussarjaa, joissa kussakin on joukko kilpailutapahtumia. Pelin edetessä tapahtumat käyvät pitemmiksi ja intensiivisemmiksi. Lopullinen tavoite on voittaa Super Series -finaali neljännen kauden päätteeksi. Matkalla päästään Battersean Gymkhana Academyyn ja kilpaillaan X Gamesissä ja Winter X Gamesissä, mutta nämä ovat erikoistapahtumia. Leijonanosa urasta muodostuu rallista, jota on paljon, ja monista muista lajeista, jotka ovat tuttuja sarjan faneille. Ja myös World Tour tekee paluun, mutta tällä kertaa tietyssä lajissa menestyminen avaa pääsyn näihin tapahtumiin. Rallia rakastavat huomaavat, että Rally World Tour avautuu verrattain varhaisessa vaiheessa uraa.

Temppukeskeistä gymkhanaa on mainostettu runsaasti, mutta entäpä jos on vanhan koulukunnan rallijäärä ja haluaa rakentaa uransa vain tavallisen rallin ympärille - onko se mahdollista?
- Haluamme pelaajien kokeilevan gymkhanaa, joten ohjaamme heidät Gymkhana Academyyn, jossa Ken Block opastaa lajin alkuun. Pelissä on kuitenkin riittävästi rallitapahtumia, joten täysin rallille omistautuneet pelaajat voivat viettää valtaosan ajasta rallitapahtumissa kilpaillessa. Yksi fokuspisteistämme on valinnanvara, joten emme halua pakottaa pelaajaa tekemään mitään. Tästä huolimatta koska gymkhanassa opitut taidot peilautuvat suoraan ralliin, on kohtuullista odottaa pelaajien edes kokeilevan sitä.

Dirt 3

Mitä uutta on luvassa moninpeli- ja online-ominaisuuksien saralla?
- Olemme melko tyytyväisiä siihen, miten online toimi Dirt 2:ssa, joten päätimme rakentaa samoille perustuksille. Ensimmäinen lisäys oli kaksivaiheinen äänestyssysteemi Pro Touriin. Se antaa pelaajille enemmän sananvaltaa siihen, millaiseen kilpailuun ovat hyppäämässä. Seuraavaksi halusimme antaa hardcore-pelaajille oman osion, joten loimme Hardcore-moodin. Se rajaa kuvakulman ohjaamonäkymään, poistaa kaikki tekstit ja mittarit näytöltä, ruuvaa vauriomallinnuksen maksimiinsa ja kytkee kaikki ajoavut pois päältä. Hardcore-moodi tarjoaa erittäin intensiivisen kilpailukokemuksen, ja monille meistä studiolla se on yksi parhaista verkkopelikokemuksista. Olemme myös parantaneet Impact Rating -ominaisuutta ja kytkeneet sen palkintosysteemiin, joten puhtaasti ajavat saavat parempia palkintoja kilpailun päätyttyä kuin ne, jotka ovat törmäilleet muihin pelaajiin.

Viimeisenä muttei vähäisimpänä olemme lisänneet Party-moodit. Ne tarjoavat mahdollisuuden pitää hauskaa autojen kanssa, ilman puhtaan kilpailun intensiteettiä. Mukaan on helppo hypätä, ja vaikka mukana onkin voittajan määrittelevä pisteytyssysteemi, sillä ei ole suurta merkitystä. Kyse on ennen kaikkea hauskanpidosta ja kumin polttamisesta.

Kuinka ajofysiikat ja vauriomalli ovat kehittyneet sitten Dirt 2:n?
- Olemme hienosäätäneet ja kehittäneet ajoneuvojen käyttäytymistä Dirt 3:ssa, jotta voisimme paremmin kuvata auton painonsiirtymää. Tämä on onnistunut muuttamalla tapaa, jolla mallinnamme jousituksen geometriaa. Painopiste on nyt sijoitettu realistisemmin. Muutoksella on suurin vaikutus rallissa ja gymkhanassa, sillä se mahdollistaa auton säätämisen mutkiin tai temppuihin. Samalla autojen hallinnasta on itse asiassa tullut haastavampaa, joten autamme uusia pelaajia lisäämällä joukon ajoapuja, jotka pehmentävät laskua Dirt-kokemukseen. Ajoavut auttavat pelaajaa ajamaan, mutta ne eivät tee tästä nopeampia. Haluamme pelaajien tuntevan niistä luopumisen houkuttelevaksi, kunhan ovat keränneet itseluottamusta.

Dirt 3

Uudet ratatyypit kuten lumi luonnollisesti lisäävät vaihtelua myös grafiikkaan, mutta oletteko kyenneet puristamaan raudasta lisää mehuja ja lisäämään yksityiskohtia? Tarjoaako peli mitään lisätehosteita, jos sitä pelaa tehokkaalla DirectX 11 -tietokoneella?
- Dirt 3 tukee seuraavia ominaisuuksia: Motion Blur, Tone Mapping/HDR, Lens Flare, Digital Distortion ja Depth of Field. Pelistä löytyvät myös Dynamic Interactive Water (vesi aaltoilee sen läpi ajettaessa) ja High Quality Cascaded Shadows -tekniikat. Yövalaistuksessa hyödynnämme dynaamisia valoja. Lumiradoilla käytämme tesseloitua, muovautuvaa lunta ajouran ulkopuolella. Olemme käyttäneet joitain näistä ominaisuuksista aiemmin, mutta pyrimme aina parantamaan kuvanlaatua raudan kehittyessä.

Yksinomaan DirectX 11:llä peli tukee vielä Screen Space Ambient Occlusion ja Contact Hardening Shadows -tekniikoita. Lisäksi vain PC-versiossa on mahdollista käyttää DDD:n 3D-kuvaa. He tarjoavat peliin 3D-tuen viimeisimpien AMD:n grafiikkakorttien kautta.

Voitteko valottaa suunnitelmianne ladattavalle lisäsisällölle?
- Voin sanoa, että meillä on suuria suunnitelmia DLC:lle, mutta en voi mennä yksityiskohtiin tässä vaiheessa. Tiedämme, että DLC pidentää tuotteen elinikää, ja haluamme varmistaa fanien saavan uutta sisältöä, joka pitää heidät Dirt 3:n parissa ja kokemuksen tuoreena. Konkreettiset suunnitelmat julkistetaan lähiaikoina, mutta luvassa on tähän asti vankin DLC-tuki, minkä Codemasters on tuottanut.

Lopuksi, Dirt 3 on ensimmäinen osa sarjassa ilman Colin McRaen nimeä. Miksi legenda jätettiin taakse?
- Puhuimme Colinin perheen kanssa ja tulimme siihen lopputulokseen, että oli aika lopettaa hänen nimensä käyttäminen. Colinin eetos elää silti kaikessa, mitä teemme. Suunnitteluratkaisujen juuret löytyvät Colinin elämäntavasta ja ajotyylistä. Yksi hänen kuuluisimmista sanonnoistaan - "if in doubt, flat out!" - soi läpi pelin. Meillä on edelleen hieno valikoima Colinin autoja ja edustamme Colin McRae Vision Charityä pelissä, joten uskomme Colinin inspiraation kuuluvan edelleen olennaisena osana peliin.

Dirt 3
Dirt 3
Dirt 3
Dirt 3
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Dirt 3Score

Dirt 3

ARVIO. Kirjoittaja Kimmo Pukkila

Codemastersin rallipelit ovat saaneet vuosikymmenen saatossa monia muotoja, mutta miltä kaahailu tuntuu ilman Colin McRaen nimeä?

2
Dirt 3 saa Steamworks-tuen lähikuukausina

Dirt 3 saa Steamworks-tuen lähikuukausina

UUTINEN. Kirjoittaja Mika Sorvari

Dirt 3 on yksi niistä peleistä, joka on nojannut PC-puolella Games for Windows Liveen. Nyt kun tämä ollaan ansaitusti kuoppaamassa, siirtyy peli Steamworksiin.



Ladataan seuraavaa sisältöä