Olen suuri Animal Crossingin fani. Kuullessani Disneyn olevan työstämässä kilpailijaa Animal Crossingille ja Stardew Valleylle, olin heti kiinnostunut.
Heti alkuun on luotava se oma hahmo. Työkalut ovat riittävät, ja pian onkin valmista siihen, että suorittaa erilaisia Disney-haasteita. Disney Dreamlight Valleyn lähtökohtana on, että taianomainen paikka on kärsinyt sellaisesta kuin The Forgetting. Asukkaat ovat unohtaneet kaiken, ja paikka on enää vain varjo itsestään. Pelaajan tehtävänä on siivota Night Thornit pois, joilla muistinmenetystä ylläpidetään. The Sword in the Stone -velho Merlin esittelee pelaajalle maailman ja sen kohtalon.
Lähtökohta ei ehkä tunnu kummoiselta, eikä peli muutenkaan ole se syvällisin ja monimutkaisin (itse asiassa kaukana siitä). Jonkinlainen pehmeämpi lasku pelin lähtökohtiin olisi ollut paikallaan. Ytimeltään Disney Dreamlight Valleyn ideana on pitää huolta Dreamlight Valleysta, ja erityisesti siivota Night Thornit pois muistinmenetystä aiheuttamasta. Mutta ennen kaikkea on pidettävä huolta itsestään ja olla ystävällinen muille.
Animal Crossingia ja Stardew Valleyta pelanneille monikin asia tuntuu tutulta. Ihmisten kanssa puhutaan, kasveja istutetaan, taloa korjataan, kalastetaan ja rikotaan kiviä. Disney on valinnut kehystää kaiken muistinmenetyksellä, mutta innoituksen lähde on selvä. Onneksi niitä omiakin ideoita on mukana runsaasti.
Disneyn Dreamlight Valleyssa on säännöllisiä tehtäviä. Animal Crossingissa harvemmin tulee vastaan mitään sen mielenkiintoisempaa kuin palauttaa jonkun hukkaama kirja tai antaa lahjaksi perhonen. Stardew Valleyssa sen sijaan ollaan jo hieman enemmän zeldamaisissa tunnelmissa luolastoissa, joskaan moinen ei ollut sidottu tiettyyn tehtävään. Dreamlight Valleyssa pitää usein tehdä sellaista, joka on vaativampaa vaatien lisäksi enemmän vuorovaikutusta. Suurimmaksi osaksi kyse on niin sanotuista mene ja nouda -tehtävistä ("fetch quest"), mutta vaihtelu ja tehtävien esitystapa tekevät pelaamisesta mielenkiintoista.
Kyseessä on kuitenkin vielä Early Access (tai Game Preview) -peli, eikä siis valmista vielä ole. Monin tavoin peli tuntuukin enemmän betailulta, ja bugeja on toistaiseksi harmillisen paljon. Harvemmin olen arvostanut niin paljon toimivaa automaattitallennusta kuin tässä pelissä. Teos kaatuu miltei päivittäin, ja mukana on muitakin inhottavia bugeja.
Muuten Disney Dreamlight Valleyssa kulkeminen on ilo. Alueet on suunniteltu hyvin ja sillä tavalla, että pelaaja pian huomaa olevansa Frozenissa tai Moanassa.
Ehkä parasta on se, miten Disneyn omat hahmot kulkevat ympäriinsä ja ovat vain oma itsensä. Alussa kohdataan Mikki Hiiri ja Hessu, joita voi jututtaa vapaasti. Toisaalta Wall-E etsii Evea kukkansa kanssa. Kaikki henkilöhahmot reagoivat pelaajan tekemisiin, puhuvat keskenään ja asuvat siellä kuin voisi olettaakin. Näin pelimaailma saadaan tuntumaan aidolta. Ja mitä paremmissa väleissä pelaaja on eri henkilöhahmojen kanssa, sitä parempaa tavaraa heiltä saa.
Night Thornien siivoaminen ja tehtävien suorittaminen avaa tien yhä uusille alueille, joissa taas on alati enemmän tilaisuuksia kerätä uusia materiaaleja, esineitä ja muuta roinaa, jotka rohkaisevat jatkamaan pelaamista. Mukana on myös Dreamlight-valuuttaa (vähän kuin Nook Miles Animal Crossing: New Horizonsissa), jolla voi ostaa tarvitsemiaan tavaroita. Tavallista valuuttaa voi käyttää Roope-sedän puodissa, johon tietysti tulee uusia esineitä päivittäin.
Monin tavoin Disney Dreamlight Valley on tyypillinen epäpeli. Siinä vetelehditään ympäriinsä, tehdään yksitoikkoisia asioita ja näin tulee toimia säännöllisesti. Kaikki on aina viimeisen päälle positiivista, sillä tekijät ovat ymmärtäneet sen, mikä tekee tällaisista peleistä hyviä. Pelaaminen on rauhoittavaa ja palkitsevaa samanaikaisesti. Varsinaista pelattavuutta ei lopulta kauheasti ole. Peli on sitä paitsi paljon käyttäjäystävällisempi kuin Animal Crossing: New Horizons, ja mittava valikko-opastus puuttuu kokonaan. Keinotekoisia rajoitteita ei niitäkään ole, eivätkä työkalut voi hajota.
Disney Dreamlight Valley on free-to-play, mutta Early Access (Game Preview) -jakson aikana pelaaminen itse asiassa maksaa. Mukana on energiamittari, mutta sillä ei oikeastaan ole mitään virkaa. Jos oma hahmo väsyy, voi aina levätä tai syödä. Tilanne saattaa muuttua paljon pahemmaksi varsinaisen julkaisun jälkeen, kun käyttäjät yritetään innostaa kuluttamaan oikeaa rahaa. Voiko siis olla, ettei lopullinen Disney Dreamlight Valley ole silloin enää niin nautinnollinen kuin juuri nyt?
Sisältöä on tällä hetkellä vähänlaisesti. Lisää on tulossa säännöllisesti, mutta olen jo nyt tyytyväinen kokemaani. Peli osaa tehdä itseään toistavat tehtävät miellyttäviksi, ja Disneyn taika on koko ajan läsnä. Pelin kaatuminen ei paljoa haittaa automaattisen tallennuksen ansiosta. Aion jatkaa pelaamista vielä arvion kirjoittamisen jälkeenkin.