Suomi
Gamereactor
arviot
Disney Speedstorm

Disney Speedstorm on kohtalainen, mutta sekava söpöautoilu

Mikki Hiiri lompakolta lompakolle käy.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
HQ

Gamereactorin aiemman arvion voi lukea täältä.

Nintendon Mario Kart -pelit eivät ole viime vuosina saaneet juurikaan varteen otettavia kilpailijoita, ellei sellaiseksi lasketa Crash Team Racingin uusioversiota. Sonic-siilinkin edellisestä hyvästä kilpa-ajopelistä on jo vuosia aikaa. Enemmän mobiilipelituotannostaan tunnettu ranskalainen Gameloft kuitenkin tähyää mukaan kilpailuun Disney-lisenssin turvin.

Radalle yhtä aikaa tunkevatkin Mikin, Akun ja Hessun ohella myös hahmot esimerkiksi Herculeksesta, Pirates of the Caribbeanista ja Kaunottaresta ja hirviöstä. Mukavana oivalluksena hahmot poikkeavat toisistaan hieman. Jokainen hahmoista on istutettu yhteen neljästä hahmoluokasta, minkä lisäksi kaikilla on omaan persoonallisuuteensa sopiva erikoiskyky. Hahmot voivat olla esimerkiksi tappelijoita, puolustajia ja temppuilijoita. Hahmoluokka puolestaan vaikuttaa siihen, millä tavoin perin tärkeää turboa pystyy kerryttämään ja käyttämään.

Tämä on mainos:

Myös ratavalikoima on tietenkin tuttua tavaraa Disneynsä tunteville. Vielä tässä vaiheessa yhdeksästä radasta ja näiden variaatioista koostuva valikoima sisältää maisemia Disney-piirrettyjen alkuvaiheista, sekä tietenkin jo edellä mainituista elokuvista. Kaiken lisäksi elokuvista tuttuja sivuhahmoja pystyy käyttämään apukuskeina autojen ja hahmojen ominaisuuksien parantelua varten.

Päällisin puolin peli onkin ihan mukavan kevyttä viihdettä. Ulkoasu on nätti, ohjaus lupsakan helppoa ja taustallakin raikaavat hieman eriskummalliset EDM-muunnokset tutuista Disney-hiteistä. Mikäli joku on kaivannut elämäänsä tanssiversiota Viidakkokirjan Bare Necessities -hitistä, niin täällä se on. Radat on viritetty monipuolisiksi, mutta kuitenkin helposti seurattaviksi ja ajettaviksi. Pääsääntöisesti Speedstormin parissa viettää aikaa ihan mielellään.

Omia ideoita ei toki ole tuhlattu liiaksi. Käytettävät aseet ovat peruskamaa ja liukumisella sekä hyppimisellä saavutettavat nopeusboostit ovat tuttuja juttuja lajityypin kaikista aiemmistakin peleistä. Omaleimaisuutta on yritetty luoda antamalla mahdollisuus ladata esineitä ajaessa tehokkaamman vaikutuksen aikaan saamiseksi. Jos tämä olisi vaikeaa, idea olisi loistava. Tällä hetkellä esineiden lataaminen on kuitenkin niin helppoa, että mitään syytä käyttää esineitä perustasollaan ei ole. Pieni murhe, mutta mainitsemisen arvoinen kuitenkin.

Disney SpeedstormDisney SpeedstormDisney SpeedstormDisney Speedstorm
Tämä on mainos:

Vaan sitten alkaa lista ihmetyksiä ja valituksia. Ensinnäkin Speedstorm on niin sanottu pelipalvelu, jonka voi ladata ja jota voi kyllä pelata ilmaiseksi, mutta vasta kausipassien hinnalla sisältöön pääsee kiinni kunnolla. Muussa tapauksessa hahmoja on auki tasan yksi ja grindaamiseen saa käyttää aikaa tosissaan. Kausipassilla on vielä tässä vaiheessa hintaa vajaat kolme kymppiä, mikä kannattaa todellakin investoida, mikäli pelistä haluaa saada enemmän irti. Hyvänä puolena mikromaksuille ei kausipassin ostajalla ole juurikaan tarvetta, huonona puolena taas ilmaisversiolla pelaavat ovat välittömästi auttamatta alakynnessä.

Peli on suunniteltu ensisijaisesti moninpeliä varten, mikä näkyy sitten todella köykäisenä yksinpelinä. Aivan aluksi pelissä on auki ainoastaan aloittelijakisat, jotka on käytännössä pakko ajaa läpi ennen muihin pelimuotoihin tutustumista. Aloittelijakisojen läpiajelu kestää parisen tuntia, eikä niissä ole nimeksikään haastetta, joten ne tuntuvat enemmän kuin vähän päälle liimatulta sisällöltä. Haastetta on yritetty luoda antamalla tekoälylle enemmän kuminauhaa kuin keskimääräisessä benji-köydessä, mikä ei ole järin mielekästä. Aloittelijakisojen lisäksi yksinpelissä on kausittain vaihtuvia kisoja ja haasteita, eikä sitten muuta. Esimerkiksi hahmojen erikoiskykyjen avaaminen vaatii moninpelin pelaamista. Moninpeli sentään on ihan hauskaa pelattavaa, mitä nyt nelostason hahmo joutuu turhan usein äkkiväärästi tason 25 hahmoja vastaan kisaamaan.

Systeemin ympärille kasattu käyttöliittymä onkin sitten sellainen valikkohelvetti, etten ole hetkeen vastaavaa nähnyt. Välilehtien välilehtiä piisaa ja haluamaansa asiaa joutuu välillä etsimään hirvittävän huonon suunnittelun ansiosta turhan kauan. Asiaa ei helpota myöskään pelin todella idioottimainen rahayksikkösuunnittelu. Ensinnäkin hahmoryhmillä on omat keräiltävät esineensä kykyjen parantamista varten. Tämän lisäksi jokaisella hahmolla on palkinnoiksi keräiltäviä palasia, joilla avataan edellä mainittuja uusia kykyjä. Sen lisäksi varsinaisia rahayksiköitä, joilla ostetaan milloin mitäkin, on kolmea erilaista. Tämän lisäksi pelaaja itsessään kerää vielä kokemuspisteitä.

Erilaisen kerättävän ja tuhlattavan määrä on aivan käsittämätön sillisalaatti, jota käppäinen käyttöliittymä ei helpota lainkaan. Luulen, että ideana on ollut heti alusta lähtien pedata pelille pitkää elinkaarta, ilman että osa pelaajista on päivittänyt saatavilla olevat hahmot tappiin alle kuukaudessa. Systeemi on silti epäloogisuudessaan jotain aivan ennen näkemätöntä. Hyvänä puolena omaa peliään voi tosin jatkaa millä tahansa alustalla, josta pienet ekstrapisteet Gameloftille.

Disney Speedstorm toimii radalla ihan mukavasti, vaikka vauhdissa ja vaarallisissa tilanteissa ei Mario Karteille pärjätäkään. Radan ulkopuolella Gameloft saa tehdä vielä paljon töitä, että tästä saa jonkinlaisen järkevän kokonaisuuden aikaiseksi.

HQ
06 Gamereactor Suomi
6 / 10
+
Nätti ja sujuva, toimivaa peruskartingia
-
Hirvittävän huono käyttöliittymä, erilaisten kerättävien esineiden kaamea sekasotku, tylsänpullea yksinpeli, kausipassin ostaminen on käytännössä pakollista
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä