Gamereactor



  •   Suomi

Kirjaudu sisään
Gamereactor
arviot
Dispatch

Dispatchin jaksojen 5-6 arvostelu

*SPOILERI VAPAA* Tässä vaiheessa tuntuu, että Dispatch on päässyt kunnolla vauhtiin.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Tätä kirjoittaessani olen juuri pelannut läpi Dispatchin jaksot 5 ja 6. Kirjaimellisesti juuri lopettanut. Siksi tämä arvostelu tulee luultavasti tuntumaan aivan höpötykseltä ja pyydän sitä anteeksi. Arvostelu on kuitenkin myös spoilerivapaa, joten jos aiot pelata läpi oman versiosi AdHocin erinomaisesta tarinallisesta pelistä, voit silti lukea tämän läpi etukäteen. Tai palaa takaisin, kun olet valmis, jotta voit mennä täysin sokkona sisään. Valinta on sinun.

Ajasta puheen ollen, sitä on kulunut huomattavan paljon siitä, kun viimeksi koskin Dispatchiin, kiitos varhaisen pääsyn neljän ensimmäiseen jakson kanssa. Minun on kehuttava AdHocia siitä, että se ei ole jättänyt hetkeäkään väliin tuodessaan sinut takaisin mukaan toimintaan. Jotkut ovat kritisoineet Dispatchin episodirakennetta ja, vaikka voidaankin keskustella siitä, toimivatko episodipelit nykyaikaisilla markkinoilla, on AdHoc tehnyt ilmiömäistä työtä sovittaessaan pelin tähän rakenteeseen. Jokainen jakso on oma mikrotarinansa, joka liittyy laajempaan tarinaan.

Dispatch

Jaksot 5 ja 6 tuntuvat todella siltä, että niissä Dispatch pääsee oikeuksiinsa. Kaksi ensimmäistä jaksoa johdattavat sinut tarinaan ja pelirytmiin. Kolmas ja neljäs jakso tarjoavat ensimmäiset suuret päätökset, jotta voit tuntea todella päättäväsi tarinasta. Viidennessä ja kuudennessa jaksossa sitten kohtaat päätöksenteon tärkeimmän osan: seuraukset. Lukuun ottamatta Malevolan ilkeää dialogia neljännessä jaksossa, joka johtui siitä, että erotin hänen parhaan kaverinsa, en oikein voi sanoa, että tekemäni suuret päätökset olisivat tuntuneet vaikuttavilta Dispatchissä. Nyt voin sanoa, että olin pelille liian ankara liian aikaisin, sillä viittaukset vanhoihin kommentteihin, tekoihin ja muuhun palasivat kummittelemaan ja auttamaan minua näiden viimeisimpien jaksojen aikana.

Tämä on mainos:

En käy läpi ajatuksia yleisestä pelattavuudesta, visuaalisesta ilmeestä tai ääninäyttelemisestä, sillä vaikutelmani neljästä ensimmäisestä jaksosta ovat melko pitkälti samoja kuin viimeisimmässä julkaisussa. Näillä rintamilla kaikki on erinomaista ja jälleen kerran huomaan olevani täysin koukussa pseudopelikokemukseen, kun lähetän sankareita outoihin töihin. Kuten muutkin, toivon loputtoman tilan tai jotain lisäsisältöä näiden jaksojen jälkeen, jotta saisin oman pienen supersankarihallintasimulaattorini. Yksi harvoista epäkohdista, joita minulla on episodien 5 ja 6 suhteen, on se, että episodi 6 todella vaihtaa pelattavuuden tarinaan. Vaikka ymmärränkin tarkalleen, miksi AdHoc teki tämän päätöksen, olisi se ollut paljon helpompi pala niellä, jos pelattavuus ei olisi osoittautunut niin hauskaksi. Nämä kaksi Dispatchin upeaa puolta taistelevat ajoittain huomiosta. Tarina voittaa aina ja se on lähes varmasti parempi niin, mutta joskus haluan saada molemmat.

Dispatch

Kuten näiden jaksojen parantuneesta pistemäärästä varmaan huomaa, on tämä kritiikki vähäistä. Dispatchin viimeisimmät jaksot onnistuivat minusta todella hyvin siinä missä muut eivät ole niinkään onnistuneet, pitkälti siksi, että niissä keskityttiin enemmän hahmoihin. Z-tiimi on viimein päästänyt sinut sisään ja siitä on tarinankerronnan kannalta suurta hyötyä, kun pelaaja voi tuntea olevansa täysin tervetullut ympäröivään maailmaan. Toki he eivät ole niitä ihmisiä, joiden kanssa olisit itse valinnut hengailla, mutta olette pääsemässä yhteisymmärrykseen.

Dispatchin pituus näyttää jälleen kerran purevan sitä takapuoleen, sillä näiden viimeisimpien jaksojen läpipeluuseen menee alle kaksi tuntia. Ellei meitä huijata ja kaksi viimeistä jaksoa ovat äärimmäisen pitkiä, on kyseessä kaiken kaikkiaan luultavasti reilusti alle kymmenen tuntia kestävä kokemus. Se on paljon lyhyempi kuin entisaikojen Telltalen kokemukset, ja vaikka tuleva poissaolo saattaakin saada sydämen kaipaamaan Dispatchia, ei voi olla miettimättä, olisiko pari jaksoa enemmän auttanut meitä tuntemaan paremman kiintymyksen ryhmäämme ja muihin hahmoihin.

Tämä on mainos:

Jaksoissa 5 ja 6 Dispatch on muuttunut hyvästä ajanvietteestä, jossa on upea visuaalisuus, ääninäytteleminen ja paljon muuta, loistavaksi viihteeksi, jossa kaikki on vihdoin napsahtanut kohdalleen. Olen valtavan innoissani siitä, miten tarinani päättyy, ja olen erittäin iloinen voidessani kertoa, että peli tekee hienoa työtä saadessaan tarinan tuntumaan kanoniselta. Vaikka lopussa kerrotaan, kuinka monet muut pelaajat tekivät samoja päätöksiä kuin sinä, kun teet valintoja, rakennat omaa Robertia ja hänen valitsemaansa polkua, Dispatch palkitsee sinut johdonmukaisesti pienillä nyökkäyksillä siellä täällä ja isoilla muistutuksilla siitä, mitä teit tarinasi määrittelemiseksi.

09 Gamereactor Suomi
9 / 10
+
Tarinankerronta potkaisee vauhtia, aiempien jaksojen suurilla päätöksillä on merkittävä vaikutus, loistavaa animaatiota ja ääninäytteleminen on edelleen huippua.
-
Lyhyesti sanottuna jakso 6 asetti tarinan pelattavuuden edelle siinä määrin, että tunsimme jäävämme siitä paitsi.
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

DispatchScore

Dispatch

ARVIO. Kirjoittaja Alex Hopley

AdHocin Telltale-tyyppisen supersankarikomediasarjan ensimmäinen kausi on virallisesti ohi, ja voimme vihdoin jakaa kaikki ajatuksemme.



Ladataan seuraavaa sisältöä