Suomi
Gamereactor
arviot
Dusk

Dusk

Manaajan maailmanloppumessut

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
DuskDuskDusk

Okkultistisista räiskinnöistä PC:llä nauttivat pelaajat saivat vuonna 2018 anteeksipyytelemättömän sakeaa meininkiä ja sähäköitä tulitaisteluita tarjonneen Dusk-pelin kokeiltavakseen, ja sama kattaus laskettiin myös Switch-omistajien eteen lokakuussa 2021. Unity-pelimoottorilla kulkeva retrohenkinen räiskintä pyörii laadukkaan konsolikäännöksen myötä Switchillä mukavan sulavasti, ja runsaat muokkausvaihtoehdot rukattavissa olevine peliasetuksineen kielivät siitä, että New Blood Interactiven koodarit ovat jaksaneet taivuttaa koodia konsolille varsin kovalla pieteetillä.

Dusk seuraa maailmanlopun maisemissa hirviöitä ja KKK-kaapumuodista diggaavia pahiksia suolaavaa sankaria, joka kulkee mittavan ja monipuolisen seikkailun halki vaihtelevan aseistuksen kanssa - haulikot, rynnäkkökiväärit ja singot laulavat pelottavissa bunkkereissa ja avarissa ulkomaastoissa luontevalla pieteetillä. Kolmeen episodiin jaetun Duskin jaksot koostuvat useasta, noin 10-20 minuutin mittaisesta seikkailuräiskintäannoksesta, joissa riittää salaisuuksia tongittavaksi ja piilossa väijyviä vihollisia yhytettäviksi vielä niille seuraaville pelikerroillekin.

Näyttävän kulmikas ja terävä grafiikka tekee hienosti kauppansa niin televisiossa kuin Switchin omalla ruudullakin. Duskin päälle voi lätkiä erilaisia kuvafilttereitä piristämään löytämättä jääneiden salaisuuksien paikallistamista uusilla pelikerroilla. Verisuihkuiksi ja hurmeisiksi lihakimpaleiksi muuttuvat viholliset eivät välttämättä tee säväystä ajoittain vähän kliseisillä suunnitteluratkaisuillaan, kun samanlaisiin mutta värityksiltään kevyesti vaihtuviin klaanikaapuihin sonnustautuvia konnia päästään suolaamaan aika usein. Ysärihenkisen karut ja kulmikkaat maisemat kuitenkin hyötyvät kiinnostavasta kuvasuunnittelusta, ja miljöiden hurmeiset ja kiinnostavat yksityiskohdat houkuttavat tonkimaan maisemia salaisuuksien perässä. Mainio taskulampputehoste tekee pimeimpien nurkkien hahmottamisesta ja ahtaimpien bunkkereiden kapeissa käytävissä hiiviskelystä jännittävää ja visuaalisesti myös varsin vaikuttavaa puuhaa.

Tämä on mainos:

Dusk lukeutuu niihin harvoihin Switch-peleihin, jotka eivät menetä visuaalista vaikuttavuuttaan Handheld-tilassa pelattaessa, vaan toiminta pyörii yhtä sukkelasti ja tarkasti kuin televisiossakin. Suurimpien taistelukohtausten aikana käynnistyvä raskaampi musisointi ja pelottavissa pimeissä paikoissa kuultavat aavemaiset melodiat soivat mainiosti myös kuulokkeissa, joten Duskin pelaaminen kannettavassa muodossa on enemmän kuin suositeltavaa - vihollisten häiriintyneet kuiskaukset ja jupinat hiipivät äkkiä luurien kautta toiminnasta nauttivan pelaajan selkäpiihin. Ainoa suurempi harha-askel Duskin audiovisuaalisessa toteutuksessa piilee ajoittain sooloilevassa fysiikkamallinnuksessa, kun pelaajan jaloissa pyörivillä rojuilla on tapana lennellä painovoiman vastaisesti pelihahmon hipaistessa murikoita ja laatikoita, joiden ei minkään logiikan mukaan tulisi lennähdellä ympäriinsä höyhenenkevyinä. Myös äänipuolella kiinnitin huomiota pelihahmon vähän hölmön kuuloiseen äännähdykseen tämän ottaessa vahinkoa. Taitavimpien Dusk-taistelijoiden pelatessa tätä ääntä ei tietenkään juuri kuulla, ja Duskin toiminnassa riittää kivasti opeteltavaa ja syvyyttäkin.

DuskDuskDusk

Duskin paukkeen tenhoavuus rakentuu sulavan ohjattavuuden varaan, ja vauhdikkaasti eteenpäin pinkovalla pelihahmolla on tyydyttävää tehdä rynnäkköjä vihollisia kuhiseviin huoneisiin. Asevalikoima ei sisällä erityisen persoonallisia tuliluikkuja, vaan edellä mainitut rynkyt, haulikot ja kranaatinheittimet muodostavat asekavalkadin yllätyksettömän mutta tyydyttävän kivijalan. Eri vaikeustasoja tarjoavan Duskin haasteen kovuus liittyy ennen kaikkea siihen, miten pahaa vahinkoa vihujen luodit tekevät pelihahmolle. Taisteluissa on valittava oikeita vastustajia varten oikeat välineet niin, että esimerkiksi päheillä mutta vähän tehottomilla tuplapistooleilla ei kannata lähteä sihtaamaan haulikkojen kanssa huseeraavia variksenpelättimiä, vaan oikean tuliluikun laulattaminen ja liikkeessä pysytteleminen ovat avainasemassa Duskin tulitaistoista selviämiseen.

R-olkapainikkeella pelaaja voi avata pyöreän asevalikon, jonka selaamisen ajaksi toiminta ei tosin pysähdy tai hidastu nykypelien tavoin, vaan valintoja tulee tehdä nopeasti, jos sopivan aseen valitseminen tapahtuu keskellä tulitaistelua. Vihollistekoäly ei tarjoa kovin suojaan vetäytyvää tai hurjia manööverejä tekevää vastusta, vaan mokomat käyvät päälle joukolla. Pelaajan ei tarvitse välittää aseiden lataamisesta, vaan kyseisen aseen luotiläjän voi tyhjentää vihollisten naamaan kerralla.

Tämä on mainos:

Räiskinnän ohella ympäristöjä päästään koluamaan ohuehkon ongelmanratkaisun ja pulmien pähkäilyn muodossa. Ysäripelaamisesta muistuttava värikkäiden avainten jahtaaminen ja niiden sovittelu oikeanvärisiin uksiin muodostaa räiskintäkohtausten välissä olevan, ihan tyydyttävän täytepelaamisen, mutta pulmien ratkomisen olisi voinut nivoa kokonaisuuteen luontevammin ja toimivamminkin. Parhaimmillaan aika laajoiksi ja rakennuksia pursuaviksi alueiksi laajentuvat kentät olisivat ensinnäkin hyötyneet karttaruudun kaltaisesta ominaisuudesta, ja maanalaiset labyrintit ja käytävät pistävät suuntavaiston varsin äkkiä sekaisin.

Dusk ei myöskään pidä mitään kirjaa siitä, mitä pelaajan tulisi tehdä seuraavaksi, vaan oikeassa alakulmassa törröttävät avainkuvakkeet ovat ainoa vihje pelissä etenemiseen. Lisäreliikkejä ja aarteita keräävän pelihahmon Morale-ominaisuus kasvaa jokaisen löydön myötä, mutta valitettavasti Dusk ei kerro, mitä tekemistä moraalilla on pelin kanssa. Kovemmilla vaikeustasoilla räimiessäni huomasin, että moraalia haalinut pelihahmo kestää astetta pidempään vahinkoa, mutta suopeammalla vaikeustasolla Morale-mittarilla ei ole oikeastaan mitään merkitystä. Salaisuuksien löytäminen on tietysti kovalla keräilyvietillä varustetuille pelaajalle hauskaa oheistoimintaa, mutta ammusten riittävyydestä ei tarvitse kantaa huolta helpommilla vaikeustasoilla.

Dusk rojauttaa Switch-pelaajien niskaan reippaan annoksen verenpunaisen taivaan alla tapahtuvaa vauhdikasta räiskintää. Mikäli hämyinen ja hurmeinen helvettikuvasto tekisi kauppansa erinomaisen Shin Megami Tensei V -rooliseikkailun jälkeenkin, niin tässäpä on tarjolla komea kavalkadi vinkeitä verikekkereitä alkuvuoden pelihetkiin.

DuskDuskDusk
HQ
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Komeasti pyörivät ja sulavat grafiikat, jylhä ja toimiva äänisuunnittelu, mainio konsolikäännös, tekemisen ja pelaamisen määrä, verinen ja tyydyttävä ammuskelu, useita eri vaikeustasoja
-
Vihollissuunnittelu voisi olla astetta omaperäisempääkin, karttaruudun puute tekee etenemisestä ajoittain epäselkeää, epäselvästi selitetty Morale-ominaisuus
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä