Sähköistämisliike on täydessä vauhdissa ja hyödyntää melkein kaikkia autosektoreita, jotka aiemmin luottivat fossiilisiin polttoaineisiin ja polttomoottoreihin. Tämä sisältää huippuluokan moottoriurheilun ja jopa moottoriurheilun, jonka monet odottaisivat olevan yksi viimeisistä puolustuslinjoista sähköistä tulevaisuutta vastaan. Puhumme tietysti kaasua syövästä NASCAR-kohtauksesta.
Mutta edes NASCAR ei voi taistella ylivoimaista muutosta vastaan, ja nyt moottoriurheilu on julkistanut sähköisen prototyyppiauton. Myönnettäköön, että se on hieman outo prototyyppi, koska toisaalta NASCAR on vakaasti todennut olevansa "sitoutunut polttomoottorin historialliseen rooliin kilpailussa", mutta samalla se on sanonut, että se on "sitoutunut vähentämään toimintansa hiilidioksidipäästöjä ja vähentämään omaa hiilijalanjälkeään".
Tässä tämä prototyyppi tulee yhtälöön, koska NASCAR aikoo käyttää sitä auttaakseen "saavuttamaan julkiset kestävyystavoitteet sähköistämisen ja sähköajoneuvojen lataamisen ympärillä".
Tämä prototyyppi saa virtansa kolmesta STARD UHP 6-Phase moottorista, jotka väittävät pystyvänsä potkaisemaan yli 1,000 kW: n tai huipputehon, kun ne yhdistetään 78 kWh: n nestejäähdytteiseen akkuun, Auto käyttää myös regeneratiivista jarrutusta liike-energian muuntamiseksi tehoksi, ja se on kehitetty yhteistyössä NASCARin Chevrolet-kumppaneiden kanssa, Ford ja Toyota.
Joten vaikka emme näe NASCARin vaihtavan polttomoottoreita sähköön lähiaikoina kilparadalla, moottoriurheilu on edelleen sitoutunut "hankkimaan 100% uusiutuvaa sähköä omistetuilta kilparadoilta ja laitoksista vuoteen 2028 mennessä, laajentamaan jätteiden siirtotoimia ja paikan päällä olevia sähköautojen latausasemia".