Konamin suunta on selvä jo pelkästään pelin nimestä pääteltynä. eFootball PES 2020 haluaa suunnata pelaavan kansan huomion e-urheiluun. Kuluva syksy onkin tärkeämpi kuin koskaan pelaavan kansan päättäessä, panostaako EA:n FIFAan vai Konamin PESiin jalkapalloilua hakiessaan.
eFootball PES 2020 on ehdottomasti paras koskaan pelaamani Pro Evolution Soccer -sarjan peli. Tämä johtuu ennen kaikkea lukuisista pienistä säädöistä ja muutoksista pelattavuuteen, johon Konami on panostanut vuosi vuoden jälkeen. Nyt PES todellakin tuntuu oikealta jalkapallolta, ja peli rakentaa odotetusti edellisten vuosien osissa opitun päälle.
Heti aluksi käy selväksi, että ohi potkaisuja tulee tehtyä useammin kuin koskaan aiemmin. Pelaajan vartalon asemoituminen ja pallon halutulla jalalla haltuun ottaminen ovat tärkeässä roolissa. Näin ei missään tapauksessa ollut aiempina vuosina. Siksi syöttöpeliin täytyy keskittyä toisella tavalla kuin ennen. Samanlaisia tunarointeja sattuu myös silloin, kun koettaa potkaista palloa ennen kuin pelaaja on saanut pallon kokonaan haltuunsa. Moinen riippuu tietysti myös ohjattavan kenttäpelaajan taidoista. Uuteen mekaniikkaan tottuminen vie aikansa, mutta lopulta tuloksena on aiempaa parempi peli.
Samanlaista realismia edesauttavat myös monet muut muutokset. Liikeanimaatioita on aiempaa enemmän, ja ohjausta on suoraviivaistettu. Esimerkiksi oikealla liipaisimella voi antaa pallon rullata eteenpäin siihen koskematta. Lisätyillä liikeanimaatioilla on suuri vaikutus jalkapallon fyysisen puoleen. Puolustajat voivat esimerkiksi tarttua vastustajan pelipaitaan, ja kaiken muun pettäessä voi tarkoituksella tehdä rikkomuksen pelastaakseen päivän joukkueelleen. Maalivahdit tuntuvat aiempaa luotettavammilta, ja heillä on käytössään enemmän välineitä tilanteiden hoitamiseen.
Konami esittelee eFootball PES 2020:ssa uuden kamerakulman nimeltä Stadium View. Tähän uuteen näkymään tottuminen vie aikansa pelaajien pienen koon vuoksi, vaikka pelasin 55" televisiolla. Stadium View ei miellytä kaikkia, mutta se tekee pelin seuraamisesta aidomman näköistä. Uusi näkymä tekee niin ikään e-urheilun seuraamisesta miellyttävämpää.
Tekoälyn toimivuudessa on mukana vielä joitakin huonoja puolia. Tekoäly ei aina valitse sitä lähintä pelaajaa pallon haltuun ottajaksi, mutta onneksi tätä tapahtuu harvoin. Pienillä parannuksilla realismia kuitenkin on parannettu. Jos yksi pelaaja tekee ensimmäisellä puoliajalla kaksi maalia, tekoäly ottaa kyseisen pelaajan toisella puoliajalla tarkkaan syyniinsä kentällä, jonka myös selostajat Peter Drury ja Jim Beglin huomioivat. Selostus on muuten samanlaista kuin viime vuonna, eli itseään pahasti toistavaa ja muutenkin pettymys.
Mukana on Master League, joka on yksi niistä harvoista ilman verkkoyhteyttä pelattavista pelimuodoista. Konami kutsuu tätä vieläpä tänä vuonna Remasterediksi. Kovin kummoisesti ei Master League ole muuttunut. Mukana on uusia välivideoita, ja joitakin kuuluisia pelaajia Diego Maradonasta Roberto Carlosiin ja Zicoon. Mitään aitoa parannusta ei kuitenkaan ole tehty: Master League on se sama kuin se on ollut jo monia vuosia. Tässä Konami ei pysty millään tasolla kilpailemaan EA Sportsin tai 2K Gamesin vastaavien kanssa.
Erittäin hiotun pelattavuuden lisäksi Konamilla ei siis ole paljoakaan tarjolla ilman verkkoyhteyttä pelaaville. Mukana ovat paikallinen-, co-op- ja league-matsit, sekä tietysti Master League ja Become a Legend (joka on sama kuin viime vuonna), ja siinäpä se.
MyClub on ollut PESin suosituin pelimuoto viimeisen muutaman vuoden ajan. Pelimuoto on samanlainen kuin ennenkin, eli pelaaja pääsee rakentamaan oman joukkueen haluamistaan pelaajista. Joukkue kootaan joko käyttämällä GP:tä tai MyClub-pisteitä, joita molempia ansaitaan tehtäviä suorittamalla (kuten ottamalla osaa Challenge Cupiin ja voittamalla otteluita). MyClub Coineja voi tietysti ostaa myös oikealla rahalla. Tasapaino on kuitenkin hienosti toteutettu, ja oman joukkueensa pystyy kokoamaan vaiheittain ihan pelaamalla. Toisin sanoen sellaista tunnetta ei tule, että oman joukkueen kootakseen olisi maksettava mikromaksuja. Aivan samanlainen MyClub ei onneksi ole, vaan pieniä parannuksia on nähtävissä siellä sun täällä.
Konamin uusi pelimuoto on Matchday, joka koostuu uusiutuvista "eventeistä", jotka ovat linkissä oikean elämän tapahtumiin ja otteluihin. Pelimuoto on kaikkien pelattavissa, ja palkinnoksi saa mukavan määrän "kivaa" MyClubiin. Matchdayssa valitaan puoli, ja tehdään duunia kohti tämän eventin Grand Finalia. Kaikki ottelut analysoidaan, ja parhaat suoriutujat nimetään. Parhaat valitaan Representative-edustajiksi ja ansaitsevat paikan Grand Finalissa oman joukkueensa puolella. Niin voittava kuin häviäväkin puoli saavat palkintoja, vaikka sitten vain katsoisi sivusta sitä Grand Finalia. Matchday saa eFootball PES 2020:n tuntumaan omanlaiseltaan verkkoyhteisöltä. Onneksi se verkossa pelaaminen toimii hienosti niin sujuvuuden kuin seuranhaunkin osalta.
eFootball PES 2020:lla on paljon tarjottavanaan verkossa. Quick Matchin pelaaminen, asteissa kohoaminen Divisionsissa, oman joukkueen rakentaminen MyClubissa, palkintojen ansaitseminen Matchdayssa tai pelaaminen yhdessä joko kavereiden tai satunnaisten seuralaisten kanssa. Verkosta irrallaan olevaa sisältöä ei juuri ole, mutta runsas verkkosisältö paikkaa puutetta paljon.
Konami siis asettaa pelattavuuden kaiken muun edelle, ja pelimuotojen moninaisuuden osalta PES on vielä useamman vuoden päässä siitä tasosta, jossa jo nyt ovat FIFAn The Journey ja Volta. Tarjolla on silti erittäin laadukasta jalkapalloilua videopelimuodossa, jota voi pelata kavereiden kanssa, ja mieluiten verkossa.