Vuonna 2016 Dark Souls III lisäsi From Softwaren roolipelisarjaan kooltaan isompia pelialueita, joissa kuitenkin lopulta kuljettiin varsin lineaarisesti eteenpäin. Elden Ring laajentaa ajatusta edelleen, sillä nyt mukana on kiinnostavia tehtäviä ja haasteita osana isoa maailmaa, jossa saa liikkua vapaasti. Otin osaa suljettuun betailuun. Millainen uusi kuvio on, ja miten se toimii?
Souls-peli, mutta pieniä muutoksia ja tuunauksia
Päällisin puolin pelisarjan taistelumekaniikka on ennallaan. Karkea iskujenvaihto on edelleen myös Elden Ringin ytimessä. Tulossa olevat raskaat iskut huomaa jo ajoissa, mutta on helppoa käyttää tyystin väärää työkalua itsensä puolustamiseen. Ja moisesta toki rangaistaan edelleen oikein kunnolla. Erikoisiskut eivät ole enää sidottuja tiettyyn aseeseen: niitä voi vaihtaa toisiin leirinuotiolla, jonka nimenä on "site of grace". Testaamassani demossa oli viisi valmiiksi tehtyä hahmoluokkaa, ja ne tietenkin suosittelevat tiettyä pelityyliä. Valmiit hahmoluokat tarjoavat aloituspisteen uusille pelaajille, mutta pohjaa voi toki kehittää haluamallaan tavalla, ja käyttää juuri niitä varusteita ja esineitä kuin haluaa.
Asetaitoja voi nyt muokata aiempaa vapaammin. Sen lisäksi on selvää, että From Software on monipuolistanut loitsujen ja taikojen käyttöä. Taikakeinot vaikuttavat erittäin voimakkailta, sillä niiden avulla pystyy jallittamaan pelin tekoälyä. Demon lopussa kohdattava pomovastus tuntui mahdottomalta lyömäasesankarille, kun taas taikakeinoilla päihittäminen oli erittäin helppoa juurikin tekoälyn jallittamisen ansiosta. Toivottavasti asia korjataan pelin julkaisuun mennessä. Tosin sekin on sanottava, että Souls-veteraanit ovat jo vanhastaan tietoisia siitä, että pidemmän matkan päästä tehtävä taisto on erittäin tehokasta.
From Software haluaa uudistaa Elden Ringissa verkkopeliosuutta, ja perussäännöt kerrotaan alavalikossa. Edelleenkin tarvitsee kerätä esineitä pelimaailmasta, jotta pääsee mukaan verkkokarkeloon. Onneksi sentään nyt pelaajalle reilusti ja avoimesti kerrotaan, miten järjestelmä oikeastaan toimii. Kaverin kanssa pelatessa co-op-hengessä edessä olevaa pomovastusta kaadetaan yhdessä selvästi rajatuilla alueilla. Jos taas haluaa PvP-taistoja tai päästää päiviltä syyttömiä, on pelissä lukuisia rajoituksia tätä silmällä pitäen. Valitettavasti tästä en pysty kertomaan enempää toistaiseksi.
Näin From Software ottaa avoimen maailman pelaamisen
Varsin selvä uudistus on se, että avoimessa maailmassa keräillään niitä luonnon antimia, kuten kukkia, hedelmiä ja marjoja. Lisäksi perhosia pyydystetään ja villieläimiä metsästetään sulkien ja luiden toivossa. Näitä voi sitten käyttää kulutustavaroiden tekemiseen, kuten pommien, nuolien ja erilaisten juomien tuunailuun. Kaikkea kun ei voi ostaa läheiseltä kauppiaalta. Ruudun ylälaidassa on kompassi, joka aina osoittaa esimerkiksi oman ruumiin suuntaan. Karttanäkymästä voi pikamatkustaa aktivoitujen site of grace -paikkojen välillä, ja toki merkitä kiinnostavia paikkoja, jotta niihin muistaa palata myöhemmin. Löysin jopa teleskoopin, jolla pystyi tarkkailemaan ympäristöä lintuperspektiivistä.
Pahisten leirien ja isojen pomopahisten kimppuun voi nyt käydä useilla eri tavoilla. Elden Ring käyttää samanlaista hiiviskelymekaniikkaa kuin Sekiro: Shadows Die Twice. Kyykkyyn mennään painamalla vasenta tattia. Pitkässä ruohossa saa toki näkösuojaa, ja näin voi putsata leirejä ilman hälytyksen laukaisemista. Hiiviskely on hyvin kaukana Assassin's Creedin vastaavasta, mutta samalla se alleviivaa pelaajan käytössä olevia erilaisia vaihtoehtoja.
Elden Ringissä on mukana myös klassisia välitallennuspisteitä eli "Stakes of Marika" -paikkoja, joita tulee vastaan joka puolella. Nämä pikkupatsaat on kuitenkin helppo ohittaa, joten ihan aina ei voi olla varma, mistä peli jatkuu kuolon korjaamisen jälkeen. Yleensä näin käy kuitenkin varsin lähellä edellistä turmion paikkaa. Näissä paikoissa ei voi levätä (eikä käyttää muitakaan lepäämisen aikana tehtäviä toimintoja), mutta mukana on keinoja palauttaa elinvoimaa maailman tutkimisen aikana. Esimerkiksi kaataessa joukon pahiksia pullot täyttyvät.
Vanhat luolat muistuttavat Bloodbornesta
Maailmassa tulee vastaan korostettuja paikkoja, joissa on luolia tai muita valinnaisia alueita. Nämä haasteet tuovat mieleen Bloodbornen Chalice Dungeonit, ja myös Elden Ringissä tekeminen on varsin suoraviivaista. Vastaan tulee todennäköisesti lyhyt pomotaisto ennen aarteen löytämistä ja ennen kuin vartti on kulunut, ollaan taas ulkona suuntaamassa uusiin seikkailuihin.
Mikäli ei halua edetä varsinaista päätarinaa eteenpäin, tarjoaa näiden luolien putsaaminen niin tekemistä kuin hyödyllisiä esineitäkin vaivan palkaksi. Toki tarjolla on myös "riimuja", joka on Elden Ringin nimitys Souls-valuutalle. Tätä valuuttaa toki käytetään kokemustasojen kartuttamiseen. Suljetussa betailussa nämä pienet luolastot eivät vaikuttaneet järin kiinnostavilta. Ymmärrän kuitenkin sen, mitä niillä ajetaan takaa.
Pitkien matkojen taittaminen nopeasti ratsulla ei toki ole videopeleissä uusi asia, mutta Souls-pelissä se on iso muutos. Ratsu Torrent on paljon sulavaliikkeisempi kuin Elden Ringin päähahmo, joskin hypätä voi nytkin Sekiron mallin mukaisesti. Ratsun selässä ollessa pystyy ylittämään sellaisia esteitä, jotka muuten olisivat mahdottomia. Ei ole myöskään pakko käyttää sitä selvintä ja helpointa reittiä, sillä Torrent osaa myös hypätä tuplasti.
Hevonen on odotettua mukavampi lisäys, sillä sen pystyy helposti kutsumaan niin paikalle kuin lähettämään poiskin tietyllä esineellä. Esineiden poimimiseksi ei ole tarvetta laskeutua elikon selästä, ja toki ratsun kanssa voi taistella, käyttää omaa tavaravalikkoa ja loitsuta taikoja. Torrentilla on oma elinvoimapalkkinsa, ja kuolon koittaessa sen voi herättää uudelleen henkiin (tähän kuluu yksi neljästä pelaajan astiasta). Jos kuitenkin menee liian lähelle pahiksia, saattaa ratsu heittää pelaajan selästään ja rientää pois. On siis syytä kohdella heppaa hyvin.
Hevonen täytyy tietenkin avata käyttöön, ja sen jälkeen riimu-valuuttaa voi käyttää ratsun kokemuspistetason kohottamiseen. Hevosen saadakseen on kuitenkin saavutettava tietty piste jalkaisin. Itse olin tässä vaiheessa jo samonnut demon maisemia yli kolme tuntia. Mikäli haluaa ehkäistä eksymisen, kannattaa lepäillä jollakin site of gracella, ja seurata sitten kultapölystä muodostuvaa polkua. Näin pääsee kätevästi seuraavaan oikeaan paikkaan.
Valo johdattaa
Sisällön puolesta testattu alue tekee kohtuullisen vaikutuksen, mutta entäpä se tekninen suoriutuminen? Elden Ring piti julkaista jo tammikuussa, mutta julkaisua lykättiin helmikuun loppuun. Pelasin demoa kymmenisen tuntia Playstation 5 -konsolilla, ja teknisiä ongelmia tuli vastaan jatkuvasti. Peli pysähtyi maailmaa tutkiessa muutaman sekunnin ajaksi, ja ajoittain myös kesken kiihkeän taistelun. On siis selvää, että ainakin testatun perusteella Elden Ringin teknologia kaipaa vielä hiomista. Aikaa heillä onneksi vielä on.
Testatun perusteella Elden Ringin avoin maailma tuntuu luonnolliselta kehitykseltä pelisarjalle, sillä kokonaisuus on rakennettu aiempien vahvuuksien pohjalle. Perustaistelumekaniikka tarjoaa edelleen haastetta, ja suurikokoisella kartalla kohdataan monia yllätyksiä. Kirjailija George R.R. Martinin taustatarina on kerrottu varsin mystisesti, ja se on hajotettu pitkin poikin pelimaailmaa. Paljon meneekin kokonaisuudesta ohitse ensimmäisellä kerralla, mutta se on tuttua jo pelisarjan aiemmista osista.
Vasta kolmannella pelikerrallani kohtasin Melina-neidon, joka kertoi enemmän niin tehtävästään kuin pelin maailmasta. Puheena oli Melinan "äiti", joka odottaa Erdtreen juurella jostakin tuntemattomasta syystä. Ja tämä äiti on kovin surullinen. Kuvio ei ehkä liity isoon juonikokonaisuuteen, mutta ainakin se saa miettimään pelin maailmaa hieman enemmän.