Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Aloitussivu
ennakot
Halo 4

Halo 4 - Spartan Ops

Halo 4 oli isosti esillä Microsoftin E3-tarjonnassa. Yksinpeli oli pääosassa yhtiön lehdistötilaisuudessa, mutta messuvieraat pääsivät omakohtaisesti testaamaan uudistunutta moninpelipuolta, johon sisältyy kunnianhimoiselta kuulostava yhteistyökampanja.

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainos

Aiemmin keväällä julkistettu Halo 4 marssi isoin elkein E3-messuille. Talon kokoiset mainosjulisteet, valtava pelialue ja realistinen Warthog-jäljennös kilpailivat kaikki messuväen huomiosta. Suurin huomionkohde oli kuitenkin Microsoftin lehdistötilaisuuden avannut kampanjademo, joka tarjosi koko maailmalle ensivilkaisun Halo 4:n yksinpeliin. Kaikesta päätellen peli on jatkamassa siitä, mihin Bungie sarjan jätti. Oli ehkä hullua odottaa jotain muuta, mutta täysin uuden alun sijaan Halo 4 on enemmän suora jatko-osa, joka ehostaa tuttua pohjaa hiotumman grafiikan ja uusien pelimekaanisten jippojen keinoin.

Poikkeus kaavasta on Spartan Ops, uusi moninpelimuoto, johon kehittäjä 343 Industriesin kunnianhimo voimakkaimmin kiteytyy. Neljän pelaajan yhteistyötila etenee viikoittaisten tehtävien ja elokuvien kera ja valtaa leijonanosan julkaisun jälkeisestä lisäsisällöstä. Näin Spartan Ops on muodostaa episodisen moninpelikampanjan, joka on mittakaavaltaan verrattavissa Master Chiefin seikkailuun, mutta silti siitä erillinen kokonaisuutensa.

Pääsimme pelaamaan Spartan Opsia ja perinteisempää kilpailullista moninpeliä erikoistilaisuudessa losangelesilaisessa yökerhossa, jossa toimittajia pyöritettiin pelipisteeltä toiselle. Taistelimme, kuolimme, voitimme - ja sitten seuraavalle pisteelle. Spartan Opsia pelattiin neljän pelaajan ryppäissä, kun taas Team Deathmatch- ja Regicide-otteluissa mukana oli kahdeksan osanottajaa.

Halo 4
Halo 4:n taide jatkaa mahtipontisella linjalla. Forerunner-rakennelmat ovat entistä näyttävämpiä.

Spartan Opsia voi pitää eräänlaisena digitaalisten laajennusten huipentumana. Se on röyhkeämpi kuin nyt vallalla olevat "season passit" ja istuu täysin Halo-sarjan luonteeseen. Kehittäjät selittivät, että Spartan Opsin tarina kertoo pääkampanjassa koettavan "tapahtuman" seurauksista kuusi kuukautta sen jälkeen.

Viisitoistaminuuttinen demotehtävä vaihteli hyökkäämisen ja tukikohdan puolustamisen välillä, kun etenimme läpi kolmivaiheisen Covenant-rintaman: Grunteista Jackaleihin ja lopulta Eliteihin. Taktiikoita, aseita ja kykyjä vaihdeltiin lennossa vastaamaan kulloisiakin vastustajia, ja pienimuotoisen Firefight-kliimaksin jälkeen Spartan-soturit seisoivat voittajina.

Syynä kamppailuun on Covenantien arkeologisten kaivausten keskeyttäminen. Kamppailu vihjaa, etteivät kaikki ole perillä ihmisten ja muukalaisten tekemästä aselevosta, tai että kaikki eivät halua pitää siitä kiinni. Joka tapauksessa taistelu muinaisesta ja mahtavasta teknologiasta on edelleen Halon kerronnan keskiössä.

Halo 4
Knightit ovat ehkä isoja, mutta ne kellistyvät silti samoin taktiikoin kuin Brutet niitä ennen.

Teknologian kantajat ovat kuitenkin nyt aktiivinen osapuoli taistelukentällä. Prometheanit ovat korvaamassa Floodin Halon kolmantena voimana. Kyseessä on eräänlainen tekoälyrotu, jonka kaksi- ja nelijalkaiset edustajat vaikuttavat kehittyneemmiltä ja vaarallisemmilta jatkeilta alkuperäisessä trilogiassa kohdatuille Forerunnereiden vartioroboteille. Knightin kypärän alta pilkistävät palavat silmät nostivat ensi näkemältä niskavillat pystyyn puhtaasti vierautensa tähden.

Knight oli yksi kolmesta uudesta vihollistyypistä, mitä kohtasimme. Sillä on nopea teleporttauskyky, joka onneksi jättää hehkuvat jäljet ilmaan mahdollistaen liikkeiden ennakoinnin. Fyysisesti se on kunnioitettavan kokoinen, ja sen melee-iskujen välttely vaatii samanlaista ketteryyttä kuin vanhojen tuttujen Huntereiden väistely. Silti Knight reagoi enemmänkin kuin Brute, kun sitä ammutaan näiden haulikkovariantilla Scattershotilla.

Knightin tukena toimivat AR-lennokkia muistuttavat Watcherit, jotka ovat suristelevat ympärillä kuin miehen kokoiset sudenkorennot. Alkuunsa joukon pahimpia olivat kuitenkin Crawlerit, koiran kaltaiset robotit, jotka liikkuvat lähellä maan pintaa ja iskevät kiinni laumoina. Vasten Forerunner-rakennelmien teräviä harmaita ja luonnon kukkuloita ja notkelmia Crawlereilla on monia mahdollisuuksia yllättää. Silti Prometheaneista ei tuntunut välittyvän samanlaista kauhua kuin kaiken elävän tieltään syövistä Flood-parasiiteista.

Halo 4
Muokattavuutta on laajennettu, ja sama hahmo kulkee pelaajan mukana moninpelimuodosta toiseen.

Moninpelissä käytettävän hahmon muokattavuutta on laajennettu eri pelityylien tukemiseksi. Aseiden ja panssarivarusteiden lisäksi pelaajat voivat valita erilaisia taktisia päivityspaketteja ja tukitoimintoja, jotka tehostavat toimintaa tietyssä roolissa.

Halo: Reachissä esitellyt Armor Abilityt ovat saaneet jatkokseen esimerkiksi Thrusterit, jotka toimivat tutun rakettirepun lailla, mutta kiidättäen pelaajaa maanpinnan mukaisesti. Promethean Vision puolestaan paljastaa viholliset lämpökameran lailla seinienkin läpi, kun taas Hard Light Shield siirtää kuvakulman kolmanteen persoonaan ja suojaa tehokkaasti edestäpäin tulevilta osumilta. Yksi pomppukranaatti selustaan voi kuitenkin koitua kohtalokkaaksi, koska suojan kanssa liikkuminen on vaivalloista. Aseiden ja kykyjen yhdistely tilanteen mukaan onkin tärkeää.

Testatuista kilpailullisista pelimuodoista Team Deathmatch vaikutti kaikin puolin perinteiseltä: kaksi joukkuetta, kumpi tapaa enemmän. Viimeisellä minuutilla kiihtyvä elektroninen musiikki nostattaa kuitenkin ottelun huipennuksen tunnelmaa, ja tuntui mukavalta lisältä peliin. Regiciden idea sen sijaan on yksi vastaan kaikki muut, kun johtavasta pelaajasta tulee muiden kohde. Mitä pidempään johtaja pysyttelee hengissä, sitä suuremmaksi palkkio päästä kasvaa. Pelimuoto oli hyvää, vimmaista hupia, ja Wraparoundin keskustasanne alkoi muistuttaa ottelun edetessä Spartaneiden kuolonpetiä.

Kunkin ottelun jälkeen loppuruudussa palkittiin kokemuspisteillä, jotka ovat yhteisiä Halo 4:n kaikille pelimuodoille. Pisteillä voi sitten avata uusia kykyjä ja varusteita, muokata hahmonsa ulkoasua tai avata Spartan Ops -tehtäviä.

343 Industriesin mukaan Spartan Ops -kampanjalle on jo luotu alku, keskiosa ja loppu, joten pelaajille on tiedossa kahden kampanjan verran pelattavaa, ennen kuin nämä ehtivät edes koskea muihin pelimuotoihin. Halo 4:n E3-esitely osoittautui vakuuttavammaksi kuin alkuperäinen julkistus Microsoft Spring Showcasessa, ja jos 343:n suurimpana haasteena on ollut jatkaa sarjaa poikkeamatta liikaa Bungien luomasta ytimestä, uuden studion työtä voi pitää onnistuneena.

Halo 4
Halo 4
Halo 4