Suomi
Gamereactor
ennakot
Europa Universalis IV

Europa Universalis IV

Paradox palaa klassisen Europa Universalis -sarjansa kanssa tutkimaan yhtä mielenkiintoisinta vaihetta Euroopan historiasta.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Kun Europa Universalis IV julkaistaan ensi vuoden kolmannella neljänneksellä, on kulunut yli kuusi vuotta siitä, kun sen edeltäjä Europa Universalis III näki päivänvalon vuoden 2007 alussa.
Tämä on pitkä aika odottaa jatkoa Paradox Interactiven menestyneimmälle pelisarjalle, mutta toisaalta pelaajia on tänä aikana hemmoteltu jatkuvilla päivityksillä sekä neljällä laajennuksella, joista viimeisin - joskaan ei vähäisin - oli Divine Wind vuoden 2010 joulukuussa. Jotkut fanit itseasiassa pettyivät kuullessaan, että Paradox aikoo julkaista sarjaan uuden pelin. Heidän mielestään Europa Universalis III on kaikkine laajennuksineen niin hyvä strategiapeli, ettei se kaipaa jatko-osaa.

Kehittäjätiimi on kuitenkin tästä toista mieltä. He haluavat aloittaa puhtaalta pohjalta ja tiivistää ne olennaisimmat osat Europa Universalis -kokemuksesta uuteen, hiottuun pakettiin, joka avautuu helposti uhraamatta mitään syvyydestään.

Projektin johtaja Thomas Johansson kertoi, että he ovat nyt laajentaneet kolmosta jo vuosikaupalla, ja lisäilleet siihen paljon ominaisuuksia joista osasta he edelleen pitävät kovasti. Osa ei ole kuitenkaan kestänyt ajan hammasta, ja EUIII alkaa olla hieman ahtaalla kaikkine ikoneineen ja arvoineen, jotka pitäisi jotenkin mahduttaa ruudulle ja eri valikkoihin. Peli tarvitsee siis perusteellista kevätsiivousta ja tuulettamista.

Kehittäjät ovat pohdiskelleet ankarasti sitä mikä tekee Europa Universalis III:sta niin mahtavan pelin, ja mitkä osat siitä eivät oikein sovi osaksi kokonaisuutta. Peli pitäisi muokata helpommaksi ymmärtää, sen monipuolisuutta kuitenkaan uhraamatta. Paradox on julkaissut näiden vuosien aikana useita pelejä, kuten Crusader Kings II ja Hearts of Iron 3, ja pelimoottori on parantunut huomattavasti matkan varrella. Saadut oppitunnit motivoivat kääntymään taas klassikkosarjan puoleen, arvioimaan sitä uudestaan, ja luomaan sitten täysin uuden pelin sen pohjalta.

Tämä on mainos:
Europa Universalis IV

Paradox haluaa tällä kertaa kehittää aiempaa dynaamisemman pelikokemuksen. Tokihan käsitelty aikakausi tarjoaa jo runsaasti dynaamisia muutoksia politiikan, uskonnon ja kaupankäynnin saroilla, mutta kehittäjät tunsivat silti jonkin puuttuvan.

Kaupankäynnistä löydettiin eniten parantamisen varaa, ja vanhan systeemin tilalle on nyt luotu uusi, kauppareitteihin pohjautuva järjestelmä, jota pelaajat voivat manipuloida. Siinä on helpompi nähdä kuinka raaka-aineet virtaavat alkulähteiltään, ja miten näihin virtoihin voi puuttua. Näin myös kaupankäynnille olennaiset alueet nousevat helpommin esiin kartalta.

Crusader Kings II on epäilemättä yksi onnistuneimmista ja hiotuimmista Paradox-peleistä tähän mennessä, eikä Europa Universalis IV peri pelkästään sen moottoria. Pelistä on lainattu myös erinäisiä ominaisuuksia ja konsepteja sen uudelle "isoveljelle".

Tämä on mainos:

Johansson on sangen tyytyväinen Crusader Kings II:een, ja alleviivaa sitä kuinka sen hahmot vetävät pelaajan mukaan historiaan. Britanniasta tulee heti mieleen Elisabet I, kun taas Kustaa II Aadolf antaa kasvot Ruotsille 30-vuotisen sodan aikana. Nämä ovat vahvoja hahmoja, jotka muokkaavat sitä kuinka me koemme historian.

Crusader Kings II:lle on tyypillistä myös tietynlainen aaltoliike, jossa ensin pelataan suurta valloittajaa, joka hallitsee laajoja alueita, mutta kun tämä kuolee, jääkin jäljelle keskenään sotiva veljeslauma, joka pirstoo koko valtakunnan.

EU on tietysti EU, jossa rakennetaan perheiden sijasta valtioita ja imperiumeja, mutta Europa Universalis IV korostaa monarkkien ominaisuuksia, eli diplomatia-, hallinto- ja sotataitoa. Nämä ovat samanlaisia kuin EUIII:ssa, mutta nyt ne voivat vaikuttaa selkeämmin asioiden kulkuun.

Johansson selvitti kuinka niiden vaihtelu voi johtaa tilanteeseen jossa suuren sotakomentajan poika onkin täysi idiootti tai mahdollisesti vain hallinnollisesti lahjakas. Hänellä on edelleen imperiumi ja suuri armeija, mutta niiden luomiseen käytetyt taidot loistavat nyt poissaolollaan, joka vaatii uutta lähestymistapaa.

Europa Universalis -sarjan nimi ja sen kuvastama ajanjakso kulkevat käsi kädessä. Silloin Eurooppa todella oli maailman keskus, ja aikakauden tapahtumat lisäävät peliin luonnollisesti omia, suuria muutoksiaan. Historiaa kirjoitetaan sitä mukaan kuin peliä pelataan.

Europa Universalis IV

Pelin alkaessa Eurooppa on hyvin sirpaleinen; Ranskan kuningas on hyvin heikko, Espanja on kaksi erillistä valtiota, Saksa on hajanainen ja Ottomaanit ovat suuren laajennuksensa kynnyksellä. Eurooppa puskee pian vetten yli Afrikkaan ja Amerikkaan, ja tästä kaikesta provinsiaalisesta sotkusta alkaa pikkuhiljaa muotoutua suuria valtioita ja imperiumeja.

Paradox tarjosi vain nopean silmäyksen pariin uuteen ominaisuuteen, mutta pelaajat voivat odottaa Europa Universalis IV:n käyttöliittymän olevan muunneltu ja jopa osin täysin erilainen edeltäjästään. Myös moninpeliominaisuuksista pyritään nyt tekemään aiempaa sujuvampia uusilla työkaluilla.

HQ
Europa Universalis IVEuropa Universalis IVEuropa Universalis IV

Aiheeseen liittyviä tekstejä

1
Europa Universalis IVScore

Europa Universalis IV

ARVIO. Kirjoittaja Mika Sorvari

Paradoxin suurstrategioista pelaajaystävällisin päivittyy entistäkin lähestyttävämpään muotoon.



Ladataan seuraavaa sisältöä