Suomi
Gamereactor
ennakot
Starcraft II: Heart of the Swarm

Heart of the Swarm - moninpeli

Blizzard tekee Starcraft II:n moninpelistä helpommin avautuvan sekä uusille että vanhoille pelaajille Heart of the Swarmin lukuisien uudistusten kautta.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Starcraft II:n moninpelistä voi sanoa monenlaisia asioita, kuten että se on pyyhkäissyt eSport-maailman ylitse kuin kulovalkea tai että siinä on syvyyttä, josta monet muut eivät voi edes uneksia. Tai että se on jopa paras moninpeli koskaan, mutta samalla melkoisen iso suupala pureskeltavaksi.

Starcraft on vaikea, ja vaikka sillä ei olekaan Dota 2:n kaltaista hullunjyrkkää oppimiskäyrää, vaatii paljon aikaa ja yritystä ennen kuin siinä alkaa olla hyvä. Jopa ne pelaajat, joilla on pelin yksiköt ja strategiat hallussa, voivat olla hieman hermostuneita verkkoon lähtemisestä. Tälle ilmiölle on väännetty nimikin: "ladder anxiety" tai ehkä suomalaisemmin sijoitusahdistus. Taustalla on pelko siitä kuinka sata-nolla verkon taistelukentällä voi tulla murskatuksi, mikä sitten estää kisoihin lähtemisen.

Starcraft II: Heart of the Swarm
Starcraft on kilpapelaajien suosiossa, mutta Blizzard haluaa madaltaa moninpelin aloituskynnystä myös muille.

Heart of the Swarmissa Blizzard haluaa pyyhkiä pelot pelaajien mielestä, mutta ei ydinpeliä tai vaikeustasoa muuttamalla. Sen sijaan peli pyrkii tutustuttamaan uudet pelaajat varoen erilaisiin mekaniikkoihin ja siirtämään huomio tappioiden vatvomisesta siihen, kuinka he ovat parantaneet aiemmista yrityksistään.

Tämä on mainos:

Wings of Libertyssä pelaajat enemmänkin heitettiin syvään päähän moninpeliallasta. Nämä saattoivat lähinnä valita rankattujen leaderboard-matsien ja kavereiden kanssa pelaamisen välillä.

Heart of the Swarm tarjoaa tämän sijaan joukon harjoittelumahdollisuuksia, joiden kautta taitoja, kokemusta ja itseluottamusta saa rakennettua ennen kilpailulliseen moninpeliin lähtemistä. Tämä tehdään usean askeleen kautta. Ensimmäisenä ovat varsinaiset harjoittelutehtävät, joissa opetetaan pelin perusmekaniikat.

Starcraft II: Heart of the Swarm
Uudistunut Matchmaking-ruutu tarjoaa neljä vasemmalta oikealle koventuvaa moodia.

Toisena ovat tekoälyhaasteet, joissa otetaan mittaa uudistetusta tekoälystä. Pelaajalle tarjotaan tasaisesti vaikeampia vastustajia, eli tämä saa tavoitella sijoittumista eräänlaisessa virtuaali-ladderissa.

Tämä on mainos:

Tekoälyä voi myös käyttää tiimipeleissä, joissa tekoälykumppaneille voi antaa käskyjä, kuten hyökkää tuonne, laajenna täällä ja kehitä tuo teknologia. Tekoäly myös kertoo vastavuoroisesti, mitä se on puuhaamassa.

Viimeinen askel ennen oikeaa ladderia on rankkaamaton moninpeli, jossa käydään oikeita pelaajia vastaan taisteluita, joissa vastustajat valitaan normikäytännön mukaan, mutta sijoituksia ei kirjata mihinkään. Koska tässä ei varsinaisesti voi hävitä mitään, on tämä hyvä paikka kokeilla uusia strategioita.

Starcraft II: Heart of the SwarmStarcraft II: Heart of the Swarm
Trainingissa käydään rauhallisesti läpi moninpelin perusteet.

Pelaajaa palkitaan reilulla määrällä kokemuspisteitä jokaisesta taistelusta, ja jokaisella neljällä rodulla on oma tasonsa. (Myös Random lasketaan omaksi rodukseen.) Ne eivät vaikuta peliin itseensä, mutta uusi taso tuo mukanaan uusia koristeita rakennuksiin ja korkeammilla tasoilla uusia ulkomuotoja yksiköille. Näin omista joukoistaan saa entistäkin päheämmän näköisiä. Puhtaasti kosmeettista, mutta kivaa.

Vähemmän pinnallisella tasolla tarjolla on suoritusta arvioiva ruutu, jossa kuvataan käytyä taistelua numeroilla ja graafeilla. Näillä arvioidaan esimerkiksi resurssien käytön tehokkuutta, eli kuinka usein pelaaja törmää yksikkörajaan ja joutuu rakentamaan uusia depoja, pyloneita tai lordeja. Toinen tärkeä aspekti on taistelutehokkuus, jossa katsotaan rakennettujen yksiköiden arvoa verrattuna tuhottujen yksikköjen arvoon.

Starcraft II: Heart of the SwarmStarcraft II: Heart of the Swarm
Kokemuspisteilä ja suoritusarvioinneilla pyritään kannustamaan pelaajia etenemään omaan tahtiin kilpailullisempiin moodeihin.

Koska ruudulta näkee sekä tuoreimmat tulokset että koko uran keskiarvot, on siitä helppoa nähdä, mihin suuntaan oma kehitys on menossa. Nyt ei siis niinkään verrata itseä vastustajaan, vaan omiin aiempiin suorituksiin.

Kun tähän kaikkeen lisätään vielä uudet yksiköt sekä uudet vaihtoehdot niille, jotka tykkäävät esittää taisteluitaan muille, näyttää tämän moninpelin tulevaisuus sangen valoisalta.

Lue Blizzardin haastattelu tästä.

Starcraft II: Heart of the SwarmStarcraft II: Heart of the SwarmStarcraft II: Heart of the SwarmStarcraft II: Heart of the Swarm

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
BoxeR mukaan Esports Hall of Fameen

BoxeR mukaan Esports Hall of Fameen

ESPORTS. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Lim "BoxeR" Yo-Hwan on tunnettu eteläkorealainen StarCraft: Brood Warin ja StarCraft II:n pelaaja. Hänet on nyt nimitetty mukaan ESL Esports Hall of Fameen. Hän on...

0
StarCraft II ja Katowice 2019

StarCraft II ja Katowice 2019

ESPORTS. Kirjoittaja Markus Hirsilä

The Intel Extreme Masters (IEM) Katowice tekee paluun maaliskuussa 2019, ja yhtenä pelinä on mukana StarCraft II. Asiasta ilmoitti Blizzard. Päävoitto tulee olemaan...



Ladataan seuraavaa sisältöä