Suomi
Gamereactor
ennakot
Dragon's Dogma

Dragon's Dogma: Dark Arisen

Elder Scrolls -vertauksia herättänyt toimintaroolipeli laajenee Dark Soulsin suuntaan itsenäisessä Dark Arisen -lisäosassa.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Vuosi sitten julkaistu Dragon's Dogma oli mielipiteitä jakava, mutta melko menestynyt peli. Toisaalta se oli roolipeliksi poikkeuksellisen toimintapainotteinen ja tarjosi sekä syvyyttä että laajuutta. Toisaalta länsimaisia roolipelejä jäljittelevä tyyli oli kovin geneerinen, eikä tarinakaan herättänyt sen suurempia tunteita. Riippuen omista prefenresseistä peli saattoi olla joko koukuttavan haastava ja pitkäikäinen tai tylsä ja turhauttava.

Tänä keväänä julkaistava Dragon's Dogma: Dark Arisen ei ole varsinainen jatko-osa, vaan pikemminkin itsenäinen laajennus jo olemassa olevaan peliin. Siihen sisältyy sekä alkuperäinen Gransysin alue että uusi Bitterblack Isle, jonne päästään Cassardisista (pelin aloituspaikka) yöllä ilmestyvän Olra-nimisen naisen johdattamana. Dragon's Dogman pelaajat voivat ladata oman hahmonsa ja jatkaa pelaamista siitä, mihin alkuperäisessä jäivät. Tästä palkitaan 100 000 rift-kristallilla, kuudella uudella Gransysin asukkaiden asusteella ja Eternal Ferrystonella, jolla voi teleportata porttikristallien välillä loputtomasti.

Dragon's Dogma
Uusi Bitterblack Isle haastaa korkean tason pelaajat lukuisilla uusilla vihollisilla synkeissä puitteissa. Jos taival käy toivottomaksi, hahmoaan voi palata sparraamaan vanhaan Gransysiin.

Uusien pelaajien kannattaa huomioida, että Bitterblack Isle on suunniteltu pelattavaksi vasta sievoisen Gransys-seikkailun jälkeen. Capcom suosittelee, ettei alueelle mentäisi ottamaan pataan ennen kuin oma hahmo ja mukana jolkottavat tekoälypawnit ovat vähintään tasolla 50. Varoitus ei ole tuulesta temmattu. Pelasin ennakkoversiota kehittäjien luomalla tason 50 soturilla, mutta uudet kovennetut vastukset, erityisesti lukuisat pomohirviöt, olivat silti tiukkoja paloja purtavaksi.

Tämä on mainos:

Jo muutaman minuutin jälkeen vastaan tuli itse Death, suurikokoinen leijuva kaapuhaamu, joka on kuulemma koko pelin vaarallisimpia vastuksia. Se voi ilmestyä kuin tyhjästä, loihtia varomattoman ryhmän uneen ja silpaista nämä yhdellä viikatteeniskulla tuonelaan. Lisäksi viikatteeseen kuolleita pawneja ei voi normaalisti herättää henkiin, vaan ne on kutsuttava takaisin rift-kivien kautta. Onneksi tällä kertaa Death kaikkosi yhtä nopeasti kuin ilmestyikin.

Dragon's Dogma
Pieni mutta hyödyllinen lisä Dark Arisenissa ovat sormukset, joita kantamalla voi nostaa tiettyjen kykyjen tehoa. Myös harvinaisia esineitä voi entisestään kehittää.

Kohtaus asetti kuitenkin tietyn yleisfiiliksen: Bitterblack Isle ei ole se avoin ja poutainen paikka mitä Gransys (kauneimmillaan) yrittää esittää. Bitterblack Isle on kirottu saari täynnä mätäneviä raatoja, helvetillisiä hirviöitä ja sokkeloisia raunioita. Se on paikka, jonne Valitut on tuotu kuolemaan. Tai ainakin siltä se ensisilmäyksellä näyttää. Tarina itsessään on vielä mysteeri, mutta Bitterblackiä tutkimalla pitäisi selvitä syy linkkiin pelaajan hahmon ja saaren välillä.

Jos oli Gransysin ulkoasussa jotain Elder Scrollsista muistuttavaa, Dark Arisen näyttää kulkevan Dark Soulsin suuntaan. Edetessään pelaaja uppoutuu syvemmälle ja syvemmälle saaren sokkeloihin, joissa vallitsee varsin tunkkainen ja uhkaava henki. Se voi olla hyvä asia, jos se tuo peliin geneerisestä Gransysistä uupunutta tunnelmaa.

Tämä on mainos:

Sokkeloissa ei vain vaani uusia vihollisia, vaan sieltä löytyy myös paljon uusia esineitä. Uutena jippona osa näistä on mustan magian turmelemia, jolloin pelaajan on palattava ylös lähtöpisteeseen ja puhdistutettava esineet Olralla. Capcom lupaa, että paljastuvat esineet ovat vaivan arvoisia. Paluuta voi nopeuttaa Liftstoneja haalimalla, sillä murkula palauttaa pelaajan suoraan "yläkertaan".

Jää vielä nähtäväksi, onko Dark Arisen lopulta riittävän sujuva kokemus viihdyttääkseen vai kaatuuko se liikaan sokkeloisuuteen ja edestakaisin liikkumiseen. Visuaalisesti se alkaa olla jo vanhentunut, varsinkin kun Capcomilta on jo nähty, millaista jälkeä uusilla konsoleilla tässä genressä saadaan aikaan. Mutta jos lyhyehkön ennakkotestin aikana kohdatut hirviöt mitään kertovat, ainakin haastetta lisäosassa riittää. Pelaajan taidot ja ryhmän kyvyt joutuvat kunnon koetukselle. Tässä mielessä mahdollisuus co-op-moninpeliin olisi tietenkin ollut tervetullut, koska tekoälyn komentelu ei koskaan ole aivan aukotonta.

Dragon's Dogma
Xbox 360 -versio tulee näillä näkymin kahdella levyllä, joista ensimmäisellä on peli ja toiselta voi asentaa HD-tekstuuripaketin ja japanilaisen ääniraidan. Ilman HD-tekstuureja peli näyttää PS2-aikaiselta.

Dark Arisen tuskin muuttaa Dragon's Dogmaa vierastaneiden mielipidettä, mutta se ei liene lisäosan tarkoituskaan. Julkaisua kannattaa pitää silmällä, jos kaipaa lisää tekemistä alkuperäisen Dragon's Dogman päälle tai peli muuten vain kiinnostaa, mutta alkuperäistä ei tullut koskaan hankittua. Se, että mukana on myös alkuperäinen peli kokonaisuudessaan, tekee paketista hyvän vaihtoehdon myös uusille pelaajille.

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Netflixin Dragon's Dogma alkaa syyskuussa

Netflixin Dragon's Dogma alkaa syyskuussa

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Maaliskuussa 2019 levisi maailmalle tieto, että Capcom tekee yhdessä Sublimationin kanssa animesarjan Dragon's Dogmasta Netflixille. Asiasta uutisoi myös Gamereactor....

0
Dragon's Dogma animesarjaksi Netflixiin

Dragon's Dogma animesarjaksi Netflixiin

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Castlevaniasta on jo saatu kaksi kautta, ja tulossa ovat myös Devil May Cry ja Resident Evil. Netflixin ja Capcomin yhteistyö tuntuu toimivan, ja jatkoakin on luvassa....



Ladataan seuraavaa sisältöä