Suomi
Gamereactor
ennakot
Gran Turismo 6

Gran Turismo 6

GT Academy -demo antaa esimakua ajosimulaattorin seuraavasta painoksesta.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Konsolikaahailujen kruununjalokivinä pidettiin aiemmin Playstation 2:n Gran Turismoa. Sarjan asema nykysukupolvella ei ole kuitenkaan yhtä kiistaton. Gran Turismo 5 oli toki kunnianhimoinen peli, mutta se julkaistiin aikataulustaan myöhässä ja laadultaan epätasaisena. Kehityskaaren venähdyksen vuoksi jatko-osakin ehtii PS3:lle vasta PS4:n julkaisussa ja joutuu heti tiukkaan rakoon uuden sukupolven Forza Motorsport 5:n ja Driveclubin kanssa.

Heinäkuun alusta lähtien PS3-pelaajat ovat päässeet kokeilemaan Gran Turismo 6:tta rajallisen GT Academy -demon muodossa. Myös Gamereactor tarttui demoon tunnustellakseen, miten luvatut parannukset vaikuttavat.

Gran Turismo 6
Sähköauto Nissan Leaf ei ole ehkä paras valinta demoon. Kiesi on paitsi hidas, myös lähes äänetön!

Gran Turismo 6 on jo lähtökohtaisesti enemmän evoluutio kuin revoluutio siitä, mitä Polyphony Digital sai aikaan GT5:ssä. Peliin luvataan aiemman tuhannen auton jatkoksi 200 uutta autoa, ja ratavalikoima kasvaa seitsemällä radalla 33:een. Yksi ero löytyy päävalikosta, josta on viimein muovailtu raikkaampi. Mutta myös pelimoottori sen alla on ottanut askeleen eteenpäin. GT5:n ongelmiin lukeutui kömpelyys, joka juontui lataustauoista ruutujen välillä. GT6:n demo suorastaan lentää tämän rinnalla, ja radalle päästään ilahduttavan nopeasti.

Tämä on mainos:

Kokoversioon on luvassa myös muun muassa parannetut sosiaaliset ominaisuudet, mutta demossa monet valikoista ovat poissa käytöstä. Demossa ideana on ajaa muutama helppo harjoituskisa ja kellottaa lopuksi paras mahdollinen aika GT Academya varten.

Polyphony Digitalin mukaan fysiikkamoottori on kokenut pari merkittävää muutosta, jotka liittyvät jousitukseen ja renkaisiin. Rengasvalmistaja Yokohama ja iskunvaimentimia valmistava KW Automotive ovat toimittaneet studiolle tarkkaa dataa siitä, miten nämä ominaisuudet autoissa toimivat, ja se auttaa peliä tekemään entistä tarkempia laskelmia autoon vaikuttavista voimista.

Täytyy kuitenkin tunnustaa, että äkkiseltään ero aiempaan ei muodostu niin dramaattiseksi kuin puheista voisi ymmärtää. Ajotuntuma on elävämpi, mutta kokonaisuus on silti selvästi Gran Turismoa. Autoissa on massaa, renkaat nypyttävät pidon rajamailla ja korin kallistelut näyttävät uskottavilta. Toisaalta siellä olemisen tunnetta kolhivat edelleen palikkamaiset kolarit ja aikansa eläneet äänitehosteet. Myöskään tekoäly ei tarjoa demossa minkäänlaista vastusta.

Gran Turismo 6
Demon kaikki kisat läpäisemällä avautuva Nissan GT-R tuo fysiikkamoottorin parannukset parhaiten esiin.
Tämä on mainos:

Suurin huolenaihe on silti nykiminen. Demossa pienetkin pölynpölähdykset riittävät tiputtamaan ruudunpäivityksen 60 kuvan vauhdista. Jos hidastelua esiintyy näin herkästi, miten on sateella täydellä ruudukolla?

Toinen haaste Polyphonylle on saada kaikki autot ja radat tuntumaan tasaisen hyviltä. GT5:n pahin ongelma oli autojen eriarvoisuus: toiset olivat priimaluokkaa, toiset vaikuttivat täysin keskeneräisiltä. Hyvällä autolla ja mieleisellä radalla pelikokemus oli vailla vertaa, mutta urapoluilla surffaillessa oli vaikea välttyä heikommiltakin kokemuksilta.

GT6:ssa kaikki autot evät edelleenkään saa esimerkiksi sisätiloja, mutta Polyphony on vihjaillut, että laatuero autojen välillä on kapeampi kuin GT5:ssä. Demon ajokit, pölynimuria muistuttava Nissan Leaf ja rattimiehille sopiva Nissan 370Z, edustivat molemmat sitä automallinnuksen parempaa luokkaa. Yksityiskohtien taso niissä on niin hyvää kuin vain GT-sarjalta voi odottaa. Vauhdintunteesta sen sijaan oli varsinkin piskuisella Leafillä vaikea saada kiinni.

Gran Turismo 6
Grafiikka on etenkin uusinnoissa näyttävää, mutta pelatessa nykiminen verottaa pisteitä.

Ratauutuuksista demossa päästään kokeilemaan maineikasta Silverstonea. Se näyttäisi kuuluvan radan parempiin peliversiointeihin. Joissain peleissä formulalenkki on jäänyt latteaksi, mutta GT6:ssa rata on haastava eikä tunnu leviävän lentokentän laajuiseksi. Jarrutukset on helppo mokata ja mutkissa saa tosissaan pitää kiinni linjasta, ellei halua tuhota kierrosaikaansa. Se näkyy myös GT Academyn tuloslistoilla: erot osanottajien välillä ovat jopa kymmeniä sekunteja.

Polyphonylle pitää nostaa hattua kunnianhimosta, mutta kunnianhimo voi vaikuttaa molempiin suuntiin. Gran Turismo 6:ssa on tällä haavaa sekä häkellyttävän tarkasti hiottuja yksityiskohtia kuin myös vaille huomiota jääneitä ongelmia. Niiden takia aika on joiltain osin ajamassa tästä sarjasta ohi. Demo on toki vasta pieni maistiainen lopullisesta pelistä, ja monia parannuksia ehtii tapahtua ennen jouluista julkaisua.

GT Academy -demo on pelattavissa elokuun loppuun asti.

Gran Turismo 6Gran Turismo 6Gran Turismo 6Gran Turismo 6
Gran Turismo 6Gran Turismo 6Gran Turismo 6Gran Turismo 6
Gran Turismo 6Gran Turismo 6Gran Turismo 6Gran Turismo 6

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Gran Turismo 6Score

Gran Turismo 6

ARVIO. Kirjoittaja Petter Hegevall

Tekee pahaa sanoa näin, mutta jonkun se on sanottava: Gran Turismo 6 on keskinkertainen ajopeli, joka kuuluu vuoden suurimpiin pettymyksiin.



Ladataan seuraavaa sisältöä