Suomi
Gamereactor
ennakot
Beyond: Two Souls

Beyond: Two Souls

Koimme kaksi lukua Jodie Holmesin elämästä Quantic Dreamin tulevassa Beyond: Two Soulsissa.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

On helppoa nähdä yhtäläisyyksiä Quantic Dreamin Heavy Rainin sekä nyt kehityksessä olevan Beyond: Two Soulsin välillä. Näistä välittömin on pelin ohjausmalli. Se ei ole suora kopio, mutta se vaatii samalla tavalla totuttelua ennen kuin pelikokemukseen voi täysin uppoutua. Edeltäjänsä tyyliin Beyondia ei nimittäin pelata perinteisen pelin tapaan. Kyse on osittain pelistä, osittain interaktiivisesta elokuvasta, jossa ohjaimen kallistelu ja heiluttelu ovat yhtä tärkeitä toimintoja kuin analogitattien ja nappien painelu.

Heavy Rain sisälsi neljä päähenkilöä, joiden kautta peli kertoi joukon risteäviä tarinoita, jotka kaikki kietoutuivat synkeään murhien sarjaan. Ne johtivat pelaajan lopulta paljastavaan loppuratkaisuun sekä yhteen erilaisista loppuvaihtoehdoista. Tähän verrattuna Beyond: Two Souls on suoraviivaisempi kokemus. Pelaaja ohjaa Jodie Holmesia sekä tätä koko elämän lävitse seuraavaa aavetta.

Päähenkilön takaa löytyy Ellen Pagen näyttelijänsuoritus, joka vetää korkealaatuisuudellaan pelaajan heti mukaan tarinaan. Mukana on myös oivallinen Willem Dafoe, jonka läsnäolo tekee selväksi kuinka tukevasti Quantic Dream on ollut valmis investoimaan tarinansa näyttelijäkaartiin.

Beyond: Two SoulsBeyond: Two Souls
Tämä on mainos:

Pääsin tällä haavaa kokemaan kahta lukua Jodien tarinasta, joka seuraa häntä lapsuudesta aikuisuuteen saakka. (Huom: Jos et halua minkäänlaisia spoilereita, kannattaa loppu tästä ennakosta skipata toistaiseksi.) Nämä luvut olivat toisistaan täysin irrallisia, ja niitä yhdistivät vain Holmes ja tämän kumppani Aiden, joka on sekä siunaus että kirous. Aiden on se pahimmansorttinen näkymätön ystävä, joka saattaa olla leikkisä, mutta myös pahantahtoinen. Joka tapauksessa hän on aina läsnä.

Jodien ja Aidenin välinen suhde muodostaa pelin ydinmekaniikan. Pelaaja voi ohjata molempia hahmoja. Jodie matkaa paikasta toiseen, ja Aiden pystyy huolehtimaan joistakin ikävämmistä vastaan tulevista jutuista. Ensimmäisen kokeilemani tehtävä sijoittui Somaliaan, jossa taisteltiin univormu päällä paikallisen lapsisotilaan rinnalla. Tämä oli ainoa konteksti, jonka sain tilanteesta. Jodie kykki suojassa paikallisen militian tulitukselta, ja vaikka tämä olikin aseistettu, katsoin silti paremmaksi vaihtaa Aidenin hahmoon ja kolmannen persoonan perspektiivistä ensimmäiseen.

Aidenina siirryin yhden vihollissotilaan luokse ja sain napinpainalluksella eteeni joukon valintoja. Analogitatteja väännellään valinnasta riippuen, mikä sitten lataa Aidenin hyökkäyksen. Tässä tapauksessa haamu räjäytti sotilasta suojanneen seinän, mikä tappoi tämän heti. Aiden voi myös riivata vihollisia ja kulkea näiden joukossa murhaten vastustajia, jotka eivät osaa varoa kaveriaan.

Jodie puolestaan sai keskittyä tällä kertaa lähitaisteluun. Tappelu ei mennyt aivan nuottien mukaan, mutta lapsisotilas pelasti Jodien kuolemalta, joten matka kohteeseen saattoi jatkua. Hiekkakivisten talojen välissä sukkulointi johti lopulta aseistetun partion luo. Tällä kertaa Aiden loihti suojakilven Jodien ympärille, jotta tämä välttyi ilmastoiduksi tulemiselta.

Tämä on mainos:

Luku kulminoitui kohtaukseen, jossa Aiden riivasi vartijan tukikohdasta ja tappoi sitten tämän hahmossa korkea-arvoisen kohteen. Otin aluksi haltuuni väärän sotilaan, jolla ei ollut pääsyä oikeaan huoneeseen, mutta pieni etsiskely Aidenilla tuotti viimein tulosta. Jodie kykki tällä välin kadun toisella puolen suojassa, mutta tämän täytyi tulla sisään vahvistamaan tappo. Kaikki meni ensin sujuvasti, mutta sitten tukikohdasta poistuvaa Jodieta ammuttiin. Onneksi taivaalta laskeutui pari amerikkalaista helikopteria korjaamaan hänet talteen.

Beyond: Two Souls

Toinen kenttä ei olisi voinut olla erilaisempi. Se alkoi junasta, jossa Jodie koitti nukkua, mutta kyllästynyt Aiden tiputteli matkatavaroita hyllyltä. Sitten junaan nousivat poliisit, jotka pidättivät Jodien tuntemattomasta syystä. Aiden riivasi taas vartijan ja päästi Jodien karkaamaan.

Seurasi jännittävä takaa-ajo metsikön halki, jossa Jodie joutui väistelemään niin pudonneita kuin vielä puissa olevia oksia. Luonnollisesti koirat olivat pian tämän perässä ja taskulamppujen kiilat viuhtoivat pitkin puustoa. Kohtaus oli hyvin tunnelmallinen, mutta lopulta Jodie jäi satimeen. Jotta Jodie pääsi rysäyttämään lävitse tiesulusta, tarvittiin taas Aidenin apua ja suojakenttiä. Tästä puolestaan seurasi tiukka tulitaistelu läheisen kaupungin kaduilla, jossa Aiden hoiteli kokonaisen SWAT-tiimin. Väkivaltaista, äänekästä ja toiminnallista menoa. Lopussa Jodie totesi kaatuneelle poliisille, ettei hän ole seuraavalla kertaa yhtä helläkätinen.

Hälyinen testiympäristö ei ollut tämäntyyppisen kokemuksen pelaamiseen optimaalinen, joten minun täytyi poimia tarina enimmäkseen pelin visuaalisesta tarjonnasta. Silti, kuten Heavy Rainin tehneeltä studiolta voi olettaa, tarina välittyi näyttelijäsuorituksista sangen mallikkaasti. Jodien ja Aidenin välillä vallitsee mielenkiintoinen dualismi, joka tekee näiden dynamiikasta ainutlaatuisen, ja ohjaus on tietysti suunniteltu nimenomaan pelin sisältö mielessä pitäen. Ohjauksen sisäistäminen vaatii hieman totuttelua, mutta Quantic Dreamillä on aikaa hioa siitä nykyistä intuitiivisempi vielä ennen pelin julkaisua. En ala siis tuomitsemaan ennen lopullisen version näkemistä, mutta odotan jo tämän demon perusteella paljon hyviä asioita Beyond: Two Soulsilta.

Beyond: Two Souls

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Beyond: Two SoulsScore

Beyond: Two Souls

ARVIO. Kirjoittaja Raine Laaksonen

Interaktiivinen draamapeli luo omaa tyyliään häikäisevän kauniisti. Beyond: Two Souls on yksi vuoden komeimpia sekä mielenkiintoisimpia teoksia.



Ladataan seuraavaa sisältöä