Suomi
Gamereactor
ennakot
Hearthstone: Heroes of Warcraft

Hearthstone: Heroes of Warcraft

Matti maistoi Blizzardin uutta addiktiococktailia suljetussa betatestissä.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

On lähes vastuuntunnotonta yhdistää kaksi pahaa addiktiota aiheuttavaa asiaa, mutta juuri näin Blizzard on tehnyt. Digitaalista uutta tulemista elävä keräilykorttipeligenre pultataan nyt kaikkien aikojen suosituimman nettiropelluksen teemaan erittäin onnistuneella tavalla, joka varmasti syö lovea lompakkoon.

Videopeliformaattiin käännetyssä keräilykorttipelissä ei sinänsä ole mitään uutta. Yrittäjiä on paljon oikeastaan kaikille suosituille alustoille älypuhelimista kotikonsoleihin. Erottuminen on vaikeaa, mutta Warcraftin kaltaiselle megabrändille se ei tuottane ongelmia. Yksi merkittävä este on siis päihitetty, sillä hyväkin peli katoaa marginaaleihin riittävän pelaajamassan puutteessa. Blizzard käyttää brändiään ja sen suosittuja hahmoja, tapahtumapaikkoja ja estetiikkaa tehokkaasti kautta linjan. Eri "hahmoluokkia" eli eri pakkatyyppejä edustavat Jaina Proudmooren kaltaiset hahmot, jotka lienevät jokaiselle fanille ennestään tuttuja. Itse kortteihin on sullottu yksi jos toinenkin perusvihollinen ja pomovastustaja eri peleistä tyylikkäästi toteutettuine illustraatioineen. Käyttöliittymä on täynnä World of Warcraftista tuttuja linjoja, värejä ja pikkuyksityiskohtia.

Hearthstone: Heroes of Warcraft

Korttipeli voi kaatua heti lähtömetreillä, jos sen pelimekaaninen ydin ei toimi. Säännöt ovat käytännössä se ainoa merkityksellinen sisältö. Hearthstone: Heroes of Warcraft ei petä tälläkään osa-alueella. Peli on helppo oppia mutta vaikea taitaa, sillä perussäännöt trimmaavat keräilykorttipelien monia vaikeita osa-alueita onnistuneesti. Erät ovat lisäksi ainakin fyysisiä korttipelejä lyhyempiä. Molemmat pelaajat vetävät alkukäden, jonka jälkeen vuorotellen molemmat pyrkivät tuomaan yksiköitä kentälle tai käyttämään erilaisia erikoiskortteja hyväkseen. Erillisiä "manakortteja" ei ole, vaan molemmat saavat joka vuoro yhden manakristallin lisää. Tämä vähentää satunnaisuuden määrää peleissä, kun homma ei kuivu kasaan huonon manasäkän takia. Samalla vuorojaan voi suunnitella hieman eteenpäin, mikä puolestaan jouduttaa peliä.

Tämä on mainos:

Pelimuodoista löytyy tällä hetkellä yksinpeli, joka toimii lähinnä harjoitteluna ihmispelaajia vastaan käymiselle. Harjoittelua voi myös käyttää avaamaan jokaisen pakkatyypin peruskortteja. Normaalissa vastakkain pelaamisessa vastaan tulee satunnainen, toivottavasti suurin piirtein yhtä kokenut pelaaja. Voitosta palkitaan kokemuspisteillä ja mahdollisesti pienellä sisäisellä rahasummalla, jos jokin pienistä sivutehtävistä (esim. voita kaksi peliä soturipakalla) tuli suoritettua. Mielenkiintoisin pelimuoto on kuitenkin Areena. Siinä pelaaja rakentaa pakan osittain satunnaisista korteista, kunnes koko 30 kortin pakka on kasassa. Tällä pakalla pitää sitten pärjätä niin pitkään kuin mahdollista, maksimissaan yhdeksään voittoon asti. Kolme tappiota päättää "kampanjan". Pitkään jatkunut areenakampanja (jota ei muuten ole pakko pelata yhdeltä istumalta) palkitaan viiden kortin booster-pakkauksilla, rahalla ja korttien "rakentamiseen" käytettävällä taikatomulla. Jännittynyttä tunnelmaa voi leikata veitsellä siinä vaiheessa kun tappioita on kaksi pohjilla ja käynnissä olevan erän voimasuhteet heittelehtivät vuorosta toiseen.

Käymättä koko säännöstöä läpi, sankareiden ominaisuudet, eri korttipakkojen (kuten metsästäjä, shamaani, soturi ja niin edelleen) erikoiskortit, yksiköt ja loitsut nivoutuvat mukavasti yhteen. Yksiköt käyvät vapaasti joko toistensa tai vastustajan sankarin kimppuun, ellei edestä löydy taunt-ominaisuudella varustettua puolustajaa. Tällöin sitä vastaan on käytävä ensin. Sankarit voivat itsekin hyökätä, mikäli jokin kortti tai ominaisuus on antanut heille aseen. Erilaiset loitsut tekevät vahinkoa, hidastavat, parantavat ja kiertävät sääntöjen perusrajoitteita. Peli päättyy kun jommankumman kestopisteet on paukutettu kolmestakymmenestä nollaan. Järjestelmä ei tunnu liian yksinkertaiselta, muttei toisaalta monimutkaiseltakaan lyhyitä ja nopeita pelejä varten. Pakkojen säätäminen ja parantaminen on helppoa ja suoraviivaista, tapahtuen omaa korttikokoelmaa kirjamaisesti selailemalla. Ainakin alkuvaiheessa pakan sekä oman strategian hiominen tuntuu riittävän monipuoliselta olematta raskasta ja helpolta olematta yksinkertaistettua. Tasapaino tuntuu olevan hyvin kohdillaan massamarkkinoita ajatellen.

Hearthstone: Heroes of WarcraftHearthstone: Heroes of Warcraft

Eri pakkatyypit perustuvat löyhästi erilaisille teemoille. Metsästäjän (Hunter) pakka on täynnä peto-tyyppisiä yksiköitä, jotka keräävät toisistaan synergiaetuja. Esimerkiksi Scavengin Hyena saa +2 hyökkäysvoimaa ja +1 kestopistettä aina, kun jokin muu peto kuolee. Maagipakassa on taas paljon suoraa hyökkäysloitsua niin vastustajan yksiköitä kuin sankariakin vastaan. Arkkityypit ovat tuttuja kaikille keräilykorttipelejä pelanneille. Yhdeksän eri sankaria/pakkatyyppiä antaa laajan pohjan erilaisten taktiikoiden hyödyntämiselle mahdollistaen samalla omien korttien pelaamisen tietyllä tavalla vastustajan teemapakkaa vastaan. Voiton ja tappion raja on usein häilyvä ja hyvin pitkälti kiinni fiksusta pelaamisesta. Ottaako vastustajan yksikkö hengiltä heti vai käyttääkö rajalliset manat oman yksikön tuomiseen kentälle? Vai pitäisikö sittenkin tuoda kaksi heikompaa otusta eikä yhtä vahvaa? Eri korttien peluutusjärjestys, vastustajan vahvuudet ja heikkoudet sekä oman pakan strategia pelaavat kaikki yhteen voittajaa päätettäessä.

Tämä on mainos:

Ilmaiseksi aikanaan julkistettava Hearthstone kerää kolikkonsa vähemmän yllättäen korttien myynnistä. Yksittäisiä viiden kortin pakkoja voi ostaa ajoittain myös pelin sisäisellä valuutalla, mutta tosiharrastajalle se ei todennäköisesti riitä. Luottokorttia vinguttamalla virtuaalikortteja voi rohmuta esimerkiksi 2,69 eurolla kaksi pakkaa. Enemmän ostamalla yksittäisen pakan hinta halpenee. Hinta tuntuu osuvan aika hyvin sellaiseen kohtaan, että panostus uusien korttien toivossa ei ole vielä mahdoton, muttei ihan itsestäänselvyyskään. Aika näyttää miten liiketoimintamalli toimii käytännössä. Keräilykorttipeliareenalla se on ainakin osoittanut voimansa, mistä esimerkkinä arkkivaari Magic: The Gatheringin edelleen jatkuva suosio. Genren kilpailijoiden määrästä huolimatta Hearthstone: Heroes of Warcraft voi nousta virtuaalipuolella Magicin kaltaiseen suosioon onnistuneen pelimekaniikan, jo beta-vaiheessa laadukkaan toteutuksen ja Warcraftin massiivisen suosion ansiosta.

Ohessa Gamescomissa nauhoitettu Heartstone-haastattelu.

HQ
Hearthstone: Heroes of WarcraftHearthstone: Heroes of Warcraft
Hearthstone: Heroes of WarcraftHearthstone: Heroes of WarcraftHearthstone: Heroes of WarcraftHearthstone: Heroes of Warcraft

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä