Gamereactor Close White
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
ennakot
Skate 2

Skate 2

Skate oli yksi viime vuoden suurimmista yllättäjistä. Sen omaperäinen ohjaustapa onnistui liki mahdottomassa - se teki rullalautailusta sekä realistisempaa ja hauskempaa. Vierailimme EA Black Boxilla katsomassa, minkälaisia suunnitelmia studiolla on jatko-osan varalle.


Facebook
TwitterReddit

On helppo päätellä, mitä Vancouverilaisen pilvenpiirtäjän neljännessätoista kerroksessa tapahtuu. Hissistä astuessa valtava Danny Wayn kuva (Skatesta, tietenkin) tervehtii vierailijaa, ja itse studion oven takaa pilkistää seinällinen rullalautoja. Black Boxin Skate-tiimi rakastaa rullalautailua.

"Alkuperäinen Skate oli meille videopelin lisäksi hiton hauska lelu", kertoo Skate-pelien tuottaja Jason DeLong. "Olen iloinen voidessani sanoa, että olemme tehneet lelustamme entistä paremman."

DeLong ei huijaa tippaakaan. Flick-it-ohjaustapa tekee paluun, joten rullalautaa voi edelleen pyöritellä mielin määrin ohjaimen oikeaa analogitattia vispaamalla. Alkuperäisen Skaten temppulistan lisäksi mukaan on ympätty huima määrä uusia liikkeitä. Black Box on lisännyt jatko-osaan footplantit, handplantit, fingerflipit, hippie-hypyt sekä grind grabit (jos lista ei sano mitään, ei syytä huoleen: kyse on skeittitempuista).

Skate 2
Skate 2 sisältää huiman läjän uusia temppuja, jotka kehittävät alkuperäisen Skate ohjaustapaa luonnollisella tavalla. Kaiken kaikkiaan pelissä on yli 200 erilaista temppua.

Uudet temput on onnistuttu lisäämään peliin niin, että alkuperäisen pelin ohjaustapaa on kehitetty loogisella tavalla eteenpäin. Esimerkiksi footplant toimii niin, että ensin tartutaan jommallakummalla liipaisimella laudasta kiinni ja potkaistaan lisää vauhtia.

"Kun mietimme alkuperäisen Skaten ohjaustapaa, halusimme tehdä siitä mahdollisimman loogisen ja helposti kehitettävän. Olisimme halunneet osan tempuista jo ensimmäiseen osaan, mutta aika loppui kesken", DeLong toteaa.
Myös pelin fanit ovat osanneet aavistaa ohjaustavan kehityksen. "Skaten foorumeilla meiltä on kysytty, mitä aiomme tehdä jatko-osaa varten. Kysyn aina faneilta: "Mitä te tekisitte? Miten te kehittäisitte kontrolleja?" Vastauksista päätellen he ovat keksineet jo melkein kaikki uudistukset", nauraa apulaistuottaja Chris "Cuz" Parry.

Yksi uusien temppujen vahvuuksista on johdonmukaisuus. Tietyn napin painaminen tuottaa aina odotetun tuloksen, oli lautailija sitten maalla, ilmassa tai roikkumassa kielekkeeltä yhden käden varassa.

"Kysyn usein tuottaja Jay Balmerilta, "Mitä tapahtuu, jos painan tätä nappia tässä tilanteessa?", ja hänen vakiovastauksensa on "kokeile". Yleensä lopputulos on ollut juuri se, mitä olen odottanutkin", Parry sanoo.

Skate 2
New San Vanlona on laajempi ja monipuolisempi kuin alkuperäinen kaupunki. Tällä kertaa pääsee skeittaamaan myös metsän keskellä, jossa jyrkät mäet tekevät menosta vaarallisempaa.

Uusien temppujen lisäksi pelaajan käytössä on täysin uusi kaupunki. Black Box on kehittänyt Wii-peli Skate It:iin ja Skate 2:een yhtenevän juonen. San Vanelonaa, joka toimi alkuperäisen Skaten tapahtumapaikkana, kohtaa sarja outoja katastrofeja. Skate It -peli kuvaa tyhjää kaupunkia, jonka rullalautailijat ovat vallanneet. Noin viisi vuotta myöhemmin Mongo Corp -niminen yhtiö päättää rakentaa kaupungin täysin uudestaan ja nimeää sen New San Vanelonaksi.

New San Vanelona ei ole yhtä rullalautailijaystävällinen kuin alkuperäinen San Vanelona. Varsinaisia skeittipuistoja on enemmän, mutta kaupungin kaduilla turvallisuutta vahtii huomattavasti entistä enemmän vartijoita.
Katastrofi on ilmeisesti tehnyt New San Vanelonan väestä viisaampaa, sillä tällä kertaa jalankulkijat osaavat jo väistää skeittareita. Väentiheys vaihtelee alueittain, joten vilkkaammilla alueilla on reilusti alkuperäistä Skatea enemmän porukkaa.

Skate 2 tulee olemaan huomattavasti juonipainotteisempi peli kuin edeltäjänsä. Black Box ei vielä pukahtanutkaan juonesta, mutta tuottaja DeLong vihjailee sen olevan tärkeä osa pelikokemusta.

"Halusimme antaa pelaajalle entistä kiehtovamman syyn pelata. En voi valitettavasti kertoa tässä vaiheessa enempää, mutta käytän termiä "eeppinen peli" tarkoituksellisesti."

Skate 2
Saman kaiteen luona temppuilu on entistä helpompaa. Rappuset pääsee kävelemään ylös, ja sessiomerkeistä on tehty fiksumpia. Jatko-osassa ei pitäisi olla lainkaan lataustaukoja sessiomerkkiin hypätessä.

Alkuperäistä Skatea kritisoitiin paljon siitä, että rullalautaa ei voinut ottaa kainaloon ja kävellä ympäriinsä. Tällä kertaa tätä ongelmaa ei ole. Pelaaja voi halutessaan esimerkiksi juosta portaat ylös ja hypätä laudan päälle. Jalkauduttuaan pelaaja voi myös siirrellä ympäristöstä löytyviä esineitä, kuten penkkejä, roskiksia, kaiteita - likipitäen kaikkea, mitä ei ole pultattu maahan.

"Tavoitteena on, että pelaaja ei mieti, mitä hän voi siirtää, vaan pikemminkin, mitä hän ei voi siirtää", DeLong selventää.

Black Box ei ole luonut Jumalan käsi -henkistä editoria, vaan homma toimii kuten oikeassa elämässäkin. Verkkopelin puolella useampi henkilö voi auttaa rymsteeraamisessa, joten ihanteellisessa tapauksessa neljä kaveria voi esimerkiksi ottaa auton renkaista kiinni ja siirtää sen pois tieltä. Black Box ei ole kuitenkaan vielä päättänyt, minkälaisia rajoitteita siirtelyyn asetetaan.

Esineiden siirtely tuo Skate 2:een myös uudenlaisen pelielementin - ongelmanratkaisun. New San Vanelonasta saattaa löytyä ammattilaisskeittareita, jotka näyttävät olevan saavuttamattomissa paikoissa. Lähistöltä voi kuitenkin löytyä pieni ramppi, jonka avulla saa tarpeeksi vauhtia, jotta pääsee jututtamaan ammattilaista.

Vierailun aikana näimme vain pienen vilauksen New San Vanelonasta. Täysin uutena alueena kaupunkiin on tullut satama-alue, jolla oli myös yksi pelin skeittipuistoista. Merenrantapuistosta löytyi muun muassa majakan pienoismalli kierreportaineen ja -kaiteineen, runsaasti ramppeja sekä paljon korkeuseroja.
Puiston ulkopuolella arkkitehtuuri mahdollisti omien haasteiden tekemisen. Yksi toimittaja löysi lähistöltä eräänlaisen veistoksen, jossa oli pyöreitä tasanteita veden ympäröimänä. Hän päätti raahata tasanteiden välille kaksi lähistöllä ollutta penkkiä, jolloin veden yli muodostui skeitattava linja. Apulaistuottaja Parry oli innoissaan. "Meidänhän ei kohta tarvitse suunnitella valmiita haasteita lainkaan", hän vitsaili.

Merenrannan lisäksi Black Box näytti uudistuneen koulun, jonka pihalta löytyi lyhyitä kaiteita, pöytiä sekä moderneja veistoksia. Yritin grindata yhtä kaidetta alas, kun matka katkesi lyhyeen - kaiteeseen oli kiinnitetty pieniä metallipalkkeja, jotka tekivät siitä käyttökelvottoman!

"Teoilla on tällä kertaa seurauksensa", selventää Jason DeLong. "Kaikki kaiteet ovat pelin alussa skeitattavissa, mutta mikäli vartijat näkevät pelaajan hölmöilevän, saattaa kaiteeseen ilmestyä palkkeja."

Ilmeisesti palkit voi jollain tavalla poistaa, ja vartijoidenkin varalle on suunniteltu jotain jäynää, mutta Black Box ei vielä halunnut paljastaa tarkkoja yksityiskohtia.

Skate 2
New San Vanelona ei ole yhtä skeittaajaystävällinen kuin alkuperäinen kaupunki. Skeittipuistoja on enemmän kuin ennen, mutta myös vartijoiden määrä on lisääntynyt.

Näimme vilaukselta myös New San Vanelonan mäkimaisemaa, joka on laajentunut entisestään. Nyt jyrkällä rinnealueella on metsän keskelle rakennettuja teitä tunneleineen, ja mikäli rämäpäinen Death Race -pelimuoto tekee paluun jatko-osassa, metsätiet lienevät suuressa osassa.

Chris Parry esitteli myös lyhyesti erään rakennuksen sisätiloja, jotka oli suunniteltu Barcelonan ja Madridin parhaita skeittipaikkoja mukaillen. Melko pieneen tilaan oli saatu mahdutettua vakuuttava määrä espanjalaishenkistä arkkitehtuuria. Sisätiloja on pelissä enemmänkin, mutta aivan jokaiseen rakennukseen ei vielä pääse sisälle.

Alkuperäinen Skate oli suunniteltu näyttämään skeittielokuvalta, ja matala kamera aiheutti osalle pelaajista ongelmia. Black Box on edelleen sitä mieltä, että kamerakulma on täydellinen skeittipeliin, mutta on tehnyt myönnytyksen jatko-osaan. Tällä kertaa valittavana on myös perinteisempi, hieman korkeammalta ja taaempaa kuvattu kameravaihtoehto.

Ykkösosan suosituimpia ominaisuuksia oli skate.reel-toiminto, jonka avulla omia pelivideoitaan pystyi lähettämään Skaten nettisivuille kaikkien katsottavaksi. Skate.reelin suosio yllätti Black Boxinkin.

"Sivustolle on tähän mennessä ladattu yli miljoona videota, ja olemme jopa joutuneet poistamaan ensimmäisiä ladattuja videoita serveritilan vapauttamiseksi", DeLong toteaa.

Videot tulevat olemaan iso osa myös jatko-osaa, etenkin pahannäköisten kaatumisten osalta. Alkuperäisen Skaten rullalautailijasta tuli kuin tönkkö zombi välittömästi laudan lähdettyä jaloista, mutta tällä kertaa kaatumiset ovat aidomman - ja kivuliaamman - näköisiä.

Myös kaatumisten kunniataulukko, Hall of Meat, tekee comebackin. Jatko-osaa varten Black Box on tehnyt vammoista entistä yksityiskohtaisempia, ja pelkkien luitten murtamisen sijaan kakkos-Skatessa voi esimerkiksi nyrjäyttää nilkkansa tai muljauttaa olkapäänsä paikoiltaan.

Videoiden kuvaamisessa auttavat sessiomerkit, joiden avulla voi palata muistiin merkittyyn paikkaan automaattisesti. Black Box on jopa tällä kertaa onnistunut poistamaan ykkösosaa vaivanneet latausajat sessiomerkeistä kokonaan.
Skate 2:n hahmoeditori on ykkösosaa monipuolisempi. Omaa pelihahmoaan ei valitettavasti voi siirtää alkuperäisestä pelistä jatko-osaan, sillä vaate- ja muut sponsorit haluavat puffata tuoreimman mallistonsa tuotteita.

"Ensimmäisestä pelistä on kulunut reilut viisi vuotta, joten on luonnollista, että pelaajan hahmo on muuttunut niin ulkonäön kuin vaatteidenkin puolesta. Ehkä hän on käynyt sukupuolenvaihdosleikkauksessakin", DeLong vitsailee ja vahvistaa naisskeittareiden olevan jatko-osassa mukana.

Myös pelin teknistä puolta on kehitetty kautta linjan. Pelin ruudunpäivitys on tällä kertaa 60 ruutua sekunnissa, joka mahdollistaa sulavamman näköisen kokonaisuuden.

"Skatessa fysiikkamoottorimme ruksutti 60 kertaa sekunnissa, mutta ruudunpäivitys oli puolet hitaampi. Tämä aiheutti ajoittain ongelmia", DeLong selventää.

Ruudunpäivitysongelmia esiintyi rutkasti etenkin Playstation 3 -versiossa. Tänä vuonna molemmat versiot ovat identtisiä niin ulkonäön kuin ominaisuuksienkin puolesta.

Skate 2
Skate 2:n ruudunpäivitys on 60 kuvaa sekunnissa, ja jatko-osan Xbox 360- ja Playstation 3 -versiot tulevat Black Boxin mukaan olemaan identtisiä. Eteenpäin on siis menty.

Skate-pelit julkaiseva EA on ollut yleinen kritiikin kohde vuosittaisten urheilupeliensä vuoksi. Skaten ilmestyttyä internetissä alkoi kuitenkin hillitön kuhina jatko-osan saamiseksi mahdollisimman pian. Black Box on innoissaan palautteesta.

"Tiedämme, että meillä on paljon annettavaa, joten emme pelkää rahastussyytöksiä. Skate-tiimi on alusta lähtien halunnut tehdä parhaan mahdollisen skeittipelin, ja tästä syystä loimme viime vuonna täysin uuden ohjaustavan sen sijaan, että olisimme vain plagioineet olemassaolevia pelejä. Usko pois, jos emme keksi enää uusia ideoita, lopetamme skeittipelien tekemisen. Skatesta ei kuitenkaan ole tarkoitus tehdä urheilupelien tyylistä vuosittaista julkaisua", DeLong tiivistää.

Skaten menestyksen ansiosta rullalautailupelikukkulan edellinen kunkku, Activisionin Tony Hawk -sarja jäi toistaiseksi lomalle. Skate-tiimi ei ilakoi kilpailijan poistumista.

"En tiedä, onko se hyvä vai huono asia. Lehdistö pääsi hieman paisuttelemaan kilpailutilannetta, ja molemmat pelit saivat tavallista enemmän huomiota", DeLong pohtii.

"Minä toivon, että Tony Hawk -sarja palaa entistä parempana. Kilpailu ajaa kehitystä eteenpäin", tokaisee Parry.

Skate 2:n julkaisupäivästä ei ole vielä tietoa. Saapuu peli sitten joulumarkkinoille tai vasta ensi vuoden puolella, odotus tulee olemaan tuskainen.

Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.