Suomi
Gamereactor
ennakot
The Elder Scrolls Online

The Elder Scrolls Online

Zenimax tarjosi Lontoossa vilkaisun The Elder Scrolls Onlinen uusimpaan demoon, joka esitteli uutta sisältöä ensikertaa pelattavassa kunnossa.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Aikaisen aamulennon jättämä nuutuneisuus hävisi kuin taikaiskusta, kun minut ohjattiin Zenimax Online Studiosin Lontoon-toimistolla suureen pimeään huoneeseen, jossa odotti The Elder Scrolls Onlinea pyörittävä kone.

Skyrimistä ja Oblivionista tuttuun tapaan pelissä voi heti alkajaisiksi muokata omaa hahmoaan lukemattomilla tavoilla - ehkä jopa useammilla kuin koskaan aiemmin. Kokeilin kaikkea pituudesta ja leveydestä aina pienimpiin kasvonpiirteisiin saakka, ennen kuin päätin että tästä wood elfistä tulee velho.

Demossa esiteltiin Wood Elfien, High Elfien ja Khajitien Aldmeri Dominionia ensimmäistä kertaa pelattavassa kunnossa. Näillä kaikilla on kränää nuorempien rotujen kuten ihmisten kanssa. Dominionin jäsenet tykkäävät, että nuoret rodut pyrkivät vaikuttamaan valtakunnan asioihin liikaa eivätkä pysy lestissään. Yhteenliittymä syntyikin reaktiona sille, kun Daedra-prinssi Molag-Balin ihmisseuraajat valtasivat Imperial Cityn.

The Elder Scrolls Online

Varsinainen peli alkoi perinteisissä Elder Scrolls -tunnelmissa pakenemalla vankisellistä. Vanhan miehen haamu kertoi toisesta vangista, joka voisi auttaa minua. Hommakseni lankesi pako kyseisen vangin kanssa, ja lisäksi pitäisi etsiä myös vanhus, jotta tämä saataisiin ulos Molag-Balin ulottuvuudesta, jossa sieluja pidetään orjuudessa.

Verkkoroolipelien ystävänä konsepti tuntuu heti luontevalta. Kyseessä on yhä selkeästi Elder Scrolls, mistä viestii jo mahdollisuus seikkailla ensimmäistä persoonasta, mutta samalla sarjan perusteita on muokattu uuteen genreen.

Taistelujärjestelmä on hyvä esimerkki tästä. Vihollisia ympäröivät punaiset ääriviivat näyttävät, minne iskut osuvat, eikä vastustajan mottauksia pääse ihan sillä tavalla väistelemään kuin Skyrimissä. TES Online on ammentanut väistönsä Guild Wars 2:sta, jossa painetaan kahdesti johonkin suuntaan hyökkäyksen välttämiseksi. Systeemi toimii hyvin, mutta se on uusi peto Elder Scrolls -puristeille.

Etsiskellessäni vanhusta pelimaailman näyttävä suunnittelu teki useassa kohdin vaikutuksen, mutta mukana ei ole ihan kaikkea charmia, mitä Skyrimin grafiikka tarjoaa. TES Onlinen hyvistä taustoista huolimatta Skyrimin pehmeä valaistus ei ole selvinnyt verkkoroolipeliin asti.

Vanhuksen tyrmä löytyi lopulta taistelujen ja keskustelujen kautta. Vapauttamiseen riitti pieni rituaali, ja tässä vaiheessa myös valintojen mahdollisuus alkoi nousta esiin. Päätin samalla pelastaa myös joukon sotilaita, minkä tuloksena saatoin myöhemmin puhua näiden kanssa ja rakentaa hahmojenvälisiä suhteita pidemmälle. Olisin voinut myös jättää sotilaat huomiotta, jolloin ne olisivat todennäköisesti jääneet vangeiksi ikuisiksi ajoiksi.

Vankitoverini otti vanhuksen paikan sellissä samalla, kun autoin tyyppiä rituaalissa, joka veisi meidät takaisin normaaliin maailmaan. Portaali tipautti minut Khajitien Elsewyrin kaupunkiin, mutta vanhus oli taas haamu vain. Hän selitti, ettei tiennyt minne oikein oli päätynyt, mutta lupasi että tapaamme vielä. Tähän päättyi pelin prologi.

The Elder Scrolls OnlineThe Elder Scrolls Online

Prologin jälkeen pelaaja on vapaa tutkimaan maailmaa. Kiinnitin ensimmäisenä huomiota trooppiseen ympäristöön, jonka takia tunsin itsekin olevani hieman väärässä paikassa - eihän sarjassa ole pahemmin vietetty aikaa biitsillä. Palmut, vehreä ruoho, kauniit hiekkarannat ja kimalteleva vesi eivät ole tavanomaista Elder Scrollsia.

Jutusteltuani paikallisille sain pian tehtävälokini täyteen tekemistä. Tehtävät johtivat suoraan villiin luontoon, jossa seurasin Skyrimistä kopioitua kompassiani. Jouduin pian myös taisteluun pahansisuisten eläimien kanssa, mutta harmittavasti tästä kaikesta ei oikein irronnut Elder Scrolls -fiilistä.

Sen sijaan, että olisin päässyt tutkimaan aidosti jännittävää ja kutsuvaa maailmaa eläimineen ja kasveineen, peli rynnisti vain tavoitteesta toiseen erilaisten kenttien läpi. Aloin olla jo hieman skeptinen lopputuloksesta.

The Elder Scrolls Online

Muutaman tunnin pelaamisen jälkeen kehittäjät halusivat näyttää peliä pidemmältä, tarkemmin tasolta 15, joten tein uuden hahmon ja sukelsin parin kehittäjän kanssa luolastoinstanssiin nimeltä The Banished Cells.

Verkkoroolipelien kultaista sääntöä noudattaen valitsimme tankki-parantaja-dps-kombon, joista itse täytin viimeistä roolia. Viholliset olivat odotetusti hieman vaikeampia kuin ulkomaailmassa, mutta instanssi paljastui sangen hauskaksi.

Alue teki vaikutuksen aavemaisilla varjoillaan ja synkeällä valaistuksellaan. Perinteinen Elder Scrolls -tunnelma oli tässä taas paremmin läsnä, ja sitä vain vahvistivat seinillä palavat soihdut sekä maassa makaavat luurangot. Silti alitajuisesti kaikki tuntui enemmän Elder Scrollsin jäljitelmältä kuin sen kiinteältä osalta.

The Elder Scrolls OnlineThe Elder Scrolls Online

Lopulta vastaan tuli valtava pomovihollinen. Pieni joukkiomme oli kuoleman partaalla useaan kertaan, ennen kuin taistelun tasapaino alkoi muuttua. Ryhmän jäsenet selvästi tarvitsevat toisiaan, ja tämä on hyvä, kun kyseessä on verkkoroolipeli.

Mietin kokemaani samana iltana lentokoneessa. Odotukset pelille ovat varsin korkealla, mutta kehittäjillä on vielä tekemistä, jos odotuksiin halutaan vastata. Sekä mekaniikkaa että grafiikkaa saa vielä hioa. Siinä missä Elder Scrollsin tunnelmaa on saatu mukaan, sitä laimentavat yllättävänkin geneeriset verkkoroolipelien elementit. Genre itsessään on käypä, mutta odottaisin enemmän innovaatiota Zenimaxilta.

Päätin joka tapauksessa pysyä toiveikkaana pelin suhteen. Julkaisuun on vielä jonkin verran matkaa, koska näillä näkymin The Elder Scrolls Online ehtii kauppoihin ensi keväänä.

The Elder Scrolls OnlineThe Elder Scrolls Online

Aiheeseen liittyviä tekstejä

The Elder Scrolls OnlineScore

The Elder Scrolls Online

ARVIO. Kirjoittaja Matti Isotalo

Kavereiden kanssa seikkailu on hauskaa niin kuin muissakin MMO-peleissä. TESO ei kuitenkaan hengi deluxe-tunnelmaa, jota kuukausimaksullisuus antaisi odottaa.



Ladataan seuraavaa sisältöä


Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.