Uusia massiivimoninpelejä tulee kuin sieniä sateella. Niiden teemat ja toteutustavat ovat sitä vastoin säilyneet harmillisen staattisina siitä lähtien, kun World of Warcraft valtasi maailman. Carbine Studiosin tekemä ja NCsoftin julkaiseman Wildstar-MMO:n takaa löytyy WoW:n tekijöitä sekä muita Blizzardilta lähteneitä veteraaneja, ja se näkyy niin hyvässä kuin pahassakin.
Ennakkoversio tarjosi kokeiltavaksi ensimmäiset 15 tasoa tästä vieraille planeetoille sijoittuvasta massiiviroolipelistä. Pelin kaksi osapuolta, Dominion ja Exiles, edustavat karkeasti hyviksiä ja pahiksia hieman Star Warsin henkeen. Dominion on iso imperiumi täynnä itseriittoisia tyyppejä, jotka taistelevat alakynnessä vääntäviä Exileä vastaan.
Perusimmeisten lisäksi Dominionista löytyvät petomaiset Drakenit, robotti-Mecharit ja oudosti pikkusöpöt Chuat. Exilen puolella taistelevat hieman vaaleahipiäisempien ihmisten lisäksi kivi-Granokit, kissamaiset Aurinit ja teknohaltia-Mordeshit. Hahmoluokan voi valita soturista (Warrior), loitsijasta (Esper), pistoolimaagista (spellslinger), insinööristä (Engineer), väijyjästä (Stalker) ja lääkintähenkilöstä (Medic). Naamaa pääsee säätämään vapaasti, mutta oudosti ja epämiellyttävästi etenkin kaikki naishahmot jopa robottien puolella esiintyvät tiimalasivartaloisina vamppeina. Toivottavasti tähän saadaan julkaisussa muutos.
MMO-pelin myriadeja eri puolia on mahdoton eritellä yhden ennakon puitteissa, mutta käydään tässä läpi muutama Wildstarin parhaista ja heikoimmista puolista. Ensimmäistä osastoa edustaa esimerkiksi toimintaan tähtäävä taistelu. Jokainen liike pitää tähdätä erikseen. Tämä pätee sekä omiin että vastustajan toimintoihin, joten väistelynapit ovat jatkuvassa käytössä. Systeemi toimii hyvin Guild Wars 2:ssa ja niin se toimii täälläkin, kunhan betan ruudunpäivitysongelmat saadaan oiottua. Niiden kanssa täsmällinen ammuskelu ja vastustajan liikkeiden oikea-aikainen pakoilu vaikeutuivat turhaan.
Pelasin ennakkoa varten pääosin Mechari-insinööriä, jolla on apulaisrobottien lisäksi raskas panssarointi ja paljon erilaisia projektiilihyökkäyksiä. Ehkä vähän liikaakin, sillä monet kyvyistä olivat turhan samanlaisia keskenään. Vaihtelua tuntui ainakin kuvausten perusteella tulevan hieman myöhemmin tasojen nousun myötä, mutta alkutasoilla sinänsä näppärä taistelu kärsi toistosta.
Wildstarin maailma on myös varsin vekkuli. Värikäs teknofantasia toimii hyvin ja siitä paistaa läpi tekijöiden WoW-menneisyys. Hahmot on karrikoitu vahvasti ja ilmeikkäästi. Tämä näkyi etenkin oivallisesti nettiin toteutetuissa esittelyvideoissa eri hahmoluokista ja peliominaisuuksista. Harmillisesti tätä kerrontaa ja ilmeikkyyttä ei hyödynnetä kunnolla pelin puolella, jossa tehtävänannot ovat tylsiä muutaman lauseen tekstejä satunnaisääninäytteiden kera. Toivottavasti ainakin pääjuonen kerrontaan saadaan lisää painokkuutta myöhemmin.
Monista muista MMO-peleistä poiketen Wildstar sisältää pelaajien omat talot, jotka tosin on eristetty pelimaailmasta taivaalla lilluviksi saariksi. Itse pelaamisen aikana ei siis voi törmätä hulluihin piha-asetelmiin tai viimeisen päälle tuunattuihin maalaiskartanoihin. Talon ja sen ympäristön ehostaminen on sinänsä toteutettu monipuolisesti. Uutta tavaraa voi löytää tehtävistä pihalle tökättäväksi ja voipa siellä harrastaa maanviljelyä ja rakentelua luppoaikanakin, jahka sopivat rakennukset on pistetty pystyyn.
Wilstarin heikointa antia on selkeästi sen tehtäväsuunnittelu. On kuin Blizzardilta lähtenyt porukka olisi jatkanut suoraan siitä, mistä lähtivät. Lähes kaikki pyörii umpitylsien ja piljoonaan kertaan nähtyjen kliseiden, kuten "kerää X avaruustorakan häntää" ja "tapa Y punaista liskosoturia", varassa. Kun yhden pikkukylän tai keskittymän tehtävät on tehty, siirrytään seuraavaan tehtäväryppääseen hieman kauemmaksi. Olisin toivonut, että vuonna 2014 julkaistavan mörpin ei tarvitsisi turvautua enää näin typerryttävän vanhanaikaisiin ratkaisuihin, jotka uhkaavat tuhota peli-ilon etenkin alkupelin osalta. Asiaa ei auta, että itse tehtävänannot ovat niin yhdentekeviä, vaikka niissä välillä ihan näppärää dialogia onkin.
Ulkoasu on jokaisen helpoin tarkastaa kuvankaappauksista ja videosta. Itse pidin ratkaisua sinänsä hyvänä ja onnistuneena. Jokaisella rodulla on selkeä oma persoonansa ja eri tapahtumapaikat ovat vaihtelevia. Käyttöliittymäpuoli on vielä hieman hakusessa ja hivenen täynnä kaikenlaista häiritsevää höttöä. Samoin äänimaailma oli betassa vielä vaisu ja siitä puuttui selkeästi paljon perusefektejä, taustamusiikkia ja ambienssia. Näihin voi kuitenkin odottaa korjausta kehityksen edetessä.
Wildstar on kuukausimaksullinen peli pienellä twistillä. Normaalin maksun lisäksi pelaaja voi tienata pelioikeutensa ostamalla sitä toisilta pelaajilta pelin sisäisellä rahalla. Ratkaisu on tuttu EVE Onlinesta, jossa se ymmärtääkseni on toiminut varsin hyvin. Ahkera (ja paljon aikaa peliin käyttävä) voi siis alkupanostuksen jälkeen pelata ilmaiseksi. Hintoja ei ole vielä selvennetty, joten tarvittavan työmäärän suuruus selviää vasta myöhemmin.
Hauskat esittelyvideot antoivat ehkä turhankin positiivisen kuvan allekirjoittaneelle pelin omaperäisyydestä. Haluaisin tykätä pelistä enemmän sen maailman ja hahmojen takia. Taisteleminen on hauskaa, joskin hieman monotonista ja joidenkin hahmoluokkien kohdalla epätasapainossa. Nykymuodossaan Wildstar ei kuitenkaan pysty nousemaan esimerkiksi kuukausimaksuttoman Guild Wars 2:n yläpuolelle.
Julkaisupäivämäärää ei ole vielä löyty kiveen, joten toivottavasti Carbine ehtii ja jaksaa keksiä sisältöön lisää koukkuja. Tietysti jos ei ole vielä kyllästynyt loputtomiin tappokeikkoihin, Wildstar tarjoaa jo beta-vaiheessaan tukevan pohjan, jolle rakentaa. Pelin sisäisessä keskustelussa monet tuntuivat olevan betaan tyytyväisiä, joten kaipa tällaiselle 90-lukulaiselle MMO-suunnittelulle on vielä paikkansa. Pelin kehitys näyttää nojaavan tekijätiimin sinänsä vankkaan menneisyyteen ja aikoinaan hyviksi koettuihin ratkaisuihin. Itseäni moinen historiassa vellominen ei enää jaksa innostaa, vaan haluaisin nähdä genren parissa jotain oikeasti uutta ja erilaista. Edes sen yhden kerran kymmenestä yrittäjästä.