Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Aloitussivu
ennakot
Destiny

Destiny

Gamereactor vieraili Seattlessa kokeilemassa Bungien ensimmäistä uutta peliä sitten suursuositun Halon.

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Destinyä on esitelty julkisuudessa jo jokusen kertaa, mutta viimeisin ennakkotilaisuus toi kahmalokaupalla uutta tietoa Bungien seuraavasta epookista, jolle on jo maalailtu mahtipontista kymmenen vuoden kalenteria.

Destiny on Bungielle pitkästä aikaa hyppy johonkin uuteen, myös alustojen näkökulmasta. Halo-sarjan luoja (joka jättäytyi Microsoftin kimpasta Halo: Reachin jälkeen) tunnetaan tietenkin parhaiten Xbox-ympyröissä, mutta Destinyä on lähdetty markkinoimaan selvästi Playstation 4 edellä. Bungien studiolla käteen lyötiinkin Dualshock 4. Aamupäivä pelin parissa silti todisti, etteivät Master Chiefin matkassa vietetyt tunnit ole valumassa hukkaan; eri universumista ja konsolimerkistä huolimatta pelituntuma oli heti kotoinen. Hahmon ohjausmekaniikka huokuu Bungien perintöä. Hyvä niin.

Eivätkä kontrollit ole ainoa tunnusmerkki, jonka kehittäjä on pitämässä matkassaan. Ensimmäisestä kolmestakymmenestä sekunnista viimeiseen puoleen tuntiin peli tarjosi samaa hauskan tuntuista, viihdyttävää toimintaa, josta Bungien scifi-oopperat niin hyvin tunnetaan. Destiny heittää pelaajan uuteen maailmaan uusine vastustajineen, mutta Halosta tuttu jännitys ja elävät taktiikat pysyvät läsnä, kun aggressiivisia muukalaisia röpötellään kavereiden kanssa kimpassa.

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Yhtäläisyyksistä huolimatta Destinyä ei pitäisi ajatella vain Halona uudella maalipeitteellä. Mitä syvemmälle peliin mennään, sitä enemmän ominaisuuksissa uutta ja erilaista. Kenties markkinoinnissa pelataan varman päälle, kun peliä kutsutaan "jaetun maailman räiskinnäksi", mutta studiolla vietetyt pari päivää jättivät paperille yhtä paljon puhdasta MMO-sanastoa kuin räiskintägenren terminologiaakin: mukana on raideja, hahmokehitystä, aluevahinkoa ja elementaalibuffeja.

Destiny on ollut työn alla nyt viitisen vuotta. Bungie tunnusti yhdessä vaiheessa jopa leikkineensä ajatuksella, että siitä kehitettäisiin fantasia-aiheinen peli, mutta tämä onneksi unohdettiin nopeasti. Syksyllä valmistuva seikkailu edustaa kauas kurkottavaa scifiä, jota pelataan tutusta ensimmäisen persoonan vinkkelistä valtaosan vuorovaikutuksesta tapahtuessa aseen liipaisinta painamalla.

Ajatus roolipelielementtien naittamisesta räiskintägenreen ei ole täysin ainutlaatuinen. Ensimmäisenä mieleen juolahtaa Borderlands, joka onnistui upottamaan ropemeininkiä ensimmäisen persoonan paukutteluun varsin onnistuneesti. Borderlandsiin viittovat myös avoin kenttärakenne ja monipuolinen asearsenaali. Halosta puolestaan muistuttavat itse tulitaistelut ja Mass Effectistä sulavan futuristinen tyyli. Tämä ei tarkoita, että Destiny olisi yksinkertainen kollaasi jo toteutettuja ideoita, mutta ominaisuuksissa on yhtäläisyyksiä, jotka ovat huomionarvoisia. Siinä missä Borderlands onnistui tutustuttamaan toimintasankarit roolipelien syvempiin mekaniikkoihin, Destiny voi olla vastaavanlainen portti MMO-peleille suuren yleisön olohuoneisiin.

Bungien toiminnanjohtaja Peter Parsons on parempi selostamaan, miten Destiny toimii, kuin pelaamaan sitä. Parsons liittyi kolmihenkiseen joukkueeseemme puolituntisen Strike-tehtävän merkeissä, mutta joutui useaan otteeseen pulaan ja turvautumaan muiden apuun. Taistelujen tauottua hän nappasi kynän ja paperia valottaakseen kehittäjien näkemystä jaetun maailman konseptista.

Destiny
Muukalaiset ovat painaneet ennen mahtavan ihmisrodun ahtaalle. Tiedossa on vähintään kaksi muukalaisrotua, Hive ja Fallen, ja ainakin jälkimmäiseen kuuluu useita eritasoisia vastuksia, kuten Halon Covenantiin.

Destiny on laaja peli. Pelkästään maassa on useita paikkoja, joissa vierailla, ja lisäksi pelaajat pääsevät matkustamaan avaruuteen toisille planeetoille. Jokainen maailma tarjoaa oman hiekkalaatikkonsa pelaajien tutkittavaksi. E3-messuilla nähty Old Russia oli vain pieni palanen tuosta nimenomaisesta paikasta. Jokainen pelaaja päättää täsmälleen, miten peliä pelaa, The Directoriksi kutsutusta valikkosysteemistä, josta voi valita maailman ja pelattavan moodin.

Vapaamuotoiselle tutkimusmatkailijalle on Patrol-moodi, tarinavetoista kokemusta kaipaavat löytävät haluamansa Campaignista ja yksittäisen tehtävän voi rykäistä Strikesta. Tarjolla on myös useiden tiimien Raideja ja kilpailullista moninpeliä edustavia Skirmishejä.

Peliä voi pelata yksin tai tiimissä kahden kaverin kanssa, mutta maailmassa näkee aina muitakin pelaajia (tai pelin termistöllä "guardianeja") tutkiskelemassa paikkoja kokemuspisteiden ja lootin toivossa. Bungien matchmaking-systeemit, jotka syntyivät Halo 2:n verkkopelistä, ovat kehittyneet hakemaan pelaajia toiminnan taustalla koko galaksin laajuudelta. Niinpä pelaajien tiet risteävät kuin sattumalta määrätyissä paikoissa näiden suorittaessa omia tehtäviään. Näissä paikoissa väijyy myös pelin suurimpia vastustajia, joita pelaajat voivat käydä yhteistuumin kellistämään. Tai jos pupu menee pöksyyn eivätkä mahdolliset uudet taistelukaverit kiinnosta, voi kohtaamiset ohittaa myös olankohautuksella ja painella matkoihinsa.

Parsons piirsi paperille joukon toisiinsa kytkettyjä ympyröitä, jotka kuvasivat alueita kussakin paikassa. Jotkin alueet ovat yksityisiä, jotkin julkisia. Yksityisillä alueilla vihollisia kaadetaan, tavaraa tongitaan ja tehtäviä läpäistään vain omalla porukalla. Moodista riippumatta (ehkäpä Shirmishiä lukuun ottamatta) välillä tullaan kuitenkin julkisille alueille, joilla on muitakin peliporukoita.

Vaikka pelaamamme Strike-tehtävä jäi vain meidän kolmihenkisen ryhmämme taitettavaksi, välistä oli helppo bongata paikkoja, jotka voisivat sopia useammillekin ryhmille. Esimerkiksi jalostamoa kohti suunnatessamme kapeampia käytäviä tauottivat muutamat suuremmat hiekkalaatikkomaiset ympäristöt.

Bungie ei ole vielä lyönyt lukkoon sitä, miten monta pelaajaa kukin julkinen alue voi tukea, mutta tällä hetkellä näyttää siltä, että määrä on seitsemästä yhdeksään. Se ei äkkiseltään kuulosta järin suurelta määrältä, mutta tässä kohdin on muistettava, että kyse on enemmän yhteistyömoninpelin kuin kilpailullisen moninpelin kaltaisesta kokemuksesta. Jos 50 ryhmää myllyttäisi samoja tekoälyvastuksia, peli-ilo arvatenkin katoaisi sekasortoon.

Toisten peliin voi osallistua upottamalla muutaman luodin näitä vastaan taisteleviin vihollisiin, jolloin peli muodostaa välittömästi jaetun tehtävän. Kun se on läpäisty, haalitaan rojut talteen (lootti ja ammukset jaetaan yksilöllisesti, joten jokainen saa varmasti osansa) ja jokainen voi taas jatkaa omia teitään. Joskus peli aktivoi isompia julkisia tapahtumia heittääkseen väliin jotain uutta ja arvaamatonta.

Destiny
PS4:n kosketusohjainta hyödynnetään Ghost-tekoälyn ja Sparrow-liidokin yhteydessä: Vasenta reunaa täppäämällä hahmo ottaa käteensä Ghostin, joka antaa tehtäviin suunnan ja auttaa hakkeroinnissa. Oikean reunan täppääminen kutsuu paikalle liidokin, jolla kenttiä voi taittaa nopeasti.

Bungie pyrkii tekemään kaikesta tästä mahdollisimman saumatonta. Pelaaja ei näe erillistä latausruutua toisten liittyessä peliin eikä äkisti kuvasta katoavia pelaajia - vain useita risteäviä ryhmiä, jotka ovat matkalla kohti omia tavoitteitaan.

Yksi avainteemoista on oman sankarin tai "legendan" muodostaminen. Kyse on yksinkertaisimmillaan siitä, mitä varusteita pukee päälleen ja mitä aseita kantaa. Vaikkakaan pelissä ei ole latausruutuja uudelle alueelle siirtymistä lukuun ottamatta, Destinyssä voi varautua viettämään tovin jos toisenkin hahmoeditorin parissa. Editoriin hypätään Dualshock 4:llä Options-näppäintä painamalla, ja party-systeemi sekä yleiset asetukset ovat editorista vain olkanäppäinten napautusten päässä.

Editoriruudussa hahmo jää kahden tietopalkin väliin. Vasemmalta löytyy "Class Focus" ja aseet, oikealta puettavat varusteet. Joka ruumiinosalle päästä vartalon kautta jalkoihin on oma paikkansa. Kaikkiin voi lisätä perkejä, ja useat sisältävät avattavia päivityksiä.

Destiny
Destiny
Destiny
Destiny
Destiny
Destiny
Destiny
Destiny
Destiny
Destiny
Destiny
Destiny
Destiny
Destiny