Gamereactor Close White
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
ennakot
Battlefield: Hardline

Battlefield: Hardline

Pelin teemana on nopeus, mikä näkyy nopeasti kehittyvinä ja intensiivisinä tulitaisteluina.


Facebook
TwitterReddit

Battlefield: Hardlinen luova ohjaaja Ian Milham sanoo nopeuden olevan yksi pelin keskeisimmistä käsitteistä. Enää ei tarvitse käppäillä minuuttikaupalla yli kukkuloiden ja laaksojen saadakseen vihollisen ristikkotähtäimeensä. Tässä pelissä toimintaan on tarkoitus päästä käsiksi vikkelästi. Se tarkoittaa myös muutosta pelin temmossa, ja ottelut ovat aikaisempaa intensiivisempiä ja arvaamattomampia. Samalla kartat ovat tunnelmaltaan tiiviitä, etulinja liikkuu jatkuvasti, ja vaara vaanii jatkuvasti joka puolella.

Milham huomauttaa kuitenkin, että Battlefield on aina merkinnyt hänelle suuria taistelukenttiä, eikä Hardline tee poikkeusta kaavaan. Toki mukana on myös pienempiä tantereita, sekä laaja valikoima erilaisia aseita ja ajoneuvoja.

"En keksi mitään muuta peliä, joka tarjoaisi yhtä paljon vaihtoehtoja kuin Battlefield", hän toteaa.

Battlefield: HardlineBattlefield: Hardline

Tosin karttojen koko ja toiminnan skaala olivat juuri suurimmat ongelmat Hardlinessa, kun testasin sitä edellisen kerran. Viime vuoden kesällä pidetystä avoimesta betatestauksesta puuttuivat sekä pelisarjalle tutut asiat että isot kartat. Testijaksossa nousi esiin myös toinen ongelma, sillä esimerkiksi pankkiryöstöt tuntuivat pelissä todella absurdeilta, kun ammuskelin pankkiryöstön aikana tankilla viholliset kappaleiksi.

Visceral Games on kuitenkin ottanut kritiikistä opikseen, ja Milham luettelee sen seurauksena tehtyjä muutoksia. Hyvältä kuulostaa esimerkiksi, että aseet ovat aikaisempaa pienempiä ja luotettavampia. Levolutionia käytetään puolestaan säästeliämmin, kun taas hahmoluokkien tasapainotuksen jälkeen Assaultia ei enää valitse automaattisesti. Nämä ovat kiitettäviä muutoksia, mutta lisää on luvassa. Esimerkiksi rahajärjestelmä on rukattu uusiksi, eikä varusteiden ostaminen ja käyttäminen ole sidottu oman hahmon tasoon.

Aloitusjorinoiden jälkeen pääsimme testaamaan Hotwire-pelimuotoa kartalla nimeltään Dustbowl. Kyseinen kartta on tyypillinen Hardlinen suosimille pelityyleille, sillä sen avoimet maastot tarjoavat paljon mahdollisuuksia takaa-ajoihin. Pelasin tällä kertaa pahisten puolella, ja tarkoituksena oli pysyä mahdollisimman kauan ajoneuvojemme kyydissä. Kyytiajasta ropisi koko ajan pisteitä, joten vastapuoli yritti tietenkin pysäyttää kaahailumme mahdollisimman nopeasti. Aluksi vierastin tätä pelimuotoa, mutta opin lopulta pitämään siitä. Pääsin kokeilemaan taitojani sekä ajajana että ampujana, ja hauskanpitoa riitti molemmissa rooleissa.

Battlefield: Hardline

Hotwiren tahkoaminen oli mukavaa, mutta etenkin Heist-ryöstöissä näyttäisi olevan eniten potentiaalia; etenkin kun karttasuunnittelu on nokkelaa ja korostaa tiimityöskentelyn tärkeyttä. Esimerkiksi Bank Heist -kartan pohjapiirros muistutti klassista pankkia, jollaisia on nähty lukuisissa leffoissa. Valkoisen suuren rakennuksen keskellä sijaitsevaan holviin sai yrittää useita eri reittejä pitkin, ja sokkeloiset käytävät muodostivat välillä pieniä labyrinttejä.

Tässä kentässä suunnittelu oli selvästi kompaktimpaa, kuin mihin sarjassa on normaalisti totuttu. Samalla se pakotti ajattelemaan pelaamista uudella tavalla. Missä ovat pakoreitit? Mitä tehdä hätätilanteen iskiessä? Nämä kysymykset pyörivät jatkuvasti mielessäni. Puolustaessani koin taas olevani henkilökohtaisesti vastuussa holvin suojelemisesta. Tämä kertoi minusta hyvin pelin vetovoimasta.

Toki napinan aiheitakin löytyy. Siviilejä ei edelleenkään näy missään, eivätkä varusteet eroa toisistaan eri osapuolten välillä. Battlefield: Hardline näyttää silti ansaitsevan paikkansa sarjassa ja tarjoaa siihen samalla uudenlaisen näkökulman. Tulitaistelut tuntuivat huomattavasti aikaisempaa tunnelmallisilta ja intensiivisimmiltä. Pitemmästä kehitysajasta on ollut selvästi hyötyä, ja nautin suuresti testipeleistäni. Olisin tahtonut nähdä myös yksinpeliä, mutta valitettavasti en päässyt kokeilemaa kampanjaa vielä lainkaan. En malta kuitenkaan odottaa, mitä Visceral saa sillä saralla aikaiseksi.

Battlefield: Hardline
Battlefield: HardlineBattlefield: Hardline