Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Aloitussivu
ennakot
Rainbow Six: Siege

Rainbow Six: Siege

Ubisoftin Rainbow Six: Siege heitti lupaavat ensilaukaukset avoimessa alfatestissä.

Ubisoftin Rainbow Six: Siege tekee virkistävän avauksen hieman tunkkaiseksi käyneellä räiskintäpelirintamalla. Loputtomien häröpallosotien sijaan Siege keskittää toiminnan huomattavasti pienemmälle ja kohtalokkaammalle alalle.

Ennakkoa varten pääsin testaamaan kahta karttaa, joista molemmissa poliisivoimien tehtävänä oli löytää ja saattaa panttivanki turvallisesti pihalle kaappareiden lyödessä kiilaa väliin sen minkä ehtivät. Kuolo korjaa nopeasti ja pysyvästi, sillä oman hahmon vainauduttua pelaajan on tyydyttävä seuraamaan matsin loppuosa vaihtoaitiosta Counter-Striken tyyliin. Jo testatussa versiossa oli kymmenen "hahmoluokkaa" omine erikoisominaisuuksineen sekä asevalikoimineen; ja lisää on luvassa. Hiukkasen erikoisesti muuten realistiseen peliin on ängetty mukaan sydänäänisensori ja muita turhan scifi-laitteita. Peli-iloa ne eivät pilaa, mutta eivät omasta mielestäni sopineet tyyliin.

Vahvasti pelaajien taktiseen silmään vetoavasta toiminnasta löytyy jos jonkinmoista hieman kivi-paperi-sakset -tyyliin rakennettua mekaniikkaa. Kaapparit voivat linnoittaa talon tai lentokoneen sisäänkäyntejä ja käytäviä pistämällä ikkunoita umpeen ja jättämällä erilaisia ansoja solmukohtiin. Poliisit voivat taas käyttää todella yksityiskohtaisen tuhon mahdollistavaa pelimoottoria hyväkseen räjäyttämällä sisäänkäyntejä vaikka kattoon, lattiaan tai seiniin. Väliseinät menevät komeasti päreiksi tulitaistelun tuoksinassa ja vaikuttavat olennaisesti näkökenttiin. Tuho ei siis ole vain kosmeettista. Yhtäaikainen monesta suunnasta tehty hyökkäys panttivankihuoneeseen on onnistuessaan todella tyydyttävä kokemus, mutta sellaisen onnistuminen on harvinaista herkkua sekalaisessa sakissa pelaaville.

Rainbow Six: SiegeRainbow Six: Siege

Tässä piileekin allekirjoittaneen kohdalla pelin suurin kysymysmerkki. Onko satunnainen porukka riittävän kurinalainen ja kypsä pelaamaan oikeasti yhteen, vai lähtevätkö kaikki lähtömerkin saatuaan omalle henkilökohtaiselle tapporeissulleen? Alfaversion lyhykäisen pelailun perusteella skenaariot taipuivat valitettavasti usein jälkimmäiseen, eli tiimipelistä ei ollut tietoakaan. Hyvän porukan kohdalle sattuessa meininki oli sitten ihan eri sfääreissä etenkin hyökkääjänä pelatessa. Silloin eri hahmoluokkien vahvuudet ja heikkoudet kävivät parhaiten ilmi ja tiimityöskentelyn tulokset saattoi laskea lattialla makaavien vihollisten lukumäärässä. Pelillä on siinä mielessä myös eSports-potentiaalia, mikäli tasapainotus saadaan hiottua lopulliseen versioon kuosiin. Toiminta lainaili mukavasti Counter-Striken parhaita hetkiä taipumatta vanhan papan tavoin staattisen ympäristön takia nopeasti totuttuihin kaavoihin. Pahimmillaan taas yksi ääliö saattoi pilata pelin koko porukalta.

Rainbow Six: Siege hakee vielä muotoaan. Aikaa isoihin korjausliikkeisiin ei liiemmälti ole, sillä pelin on tarkoitus tulla ulos noin puolen vuoden kuluttua. Pohja on äärimmäisen mielenkiintoinen ja lupaava, mutta realismin taso pitää vielä ruuvata kohdalleen. Peliin on myös aivan pakko saada kunnollinen, pelaajien taitotason ja kokemuksen huomioiva järjestelmä. Kun peli on ytimeltään näin tiimipohjainen, itseään merkittävästi parempien tai huonompien kanssa pelaaminen tuhoaa tehokkaasti kuvitelman yhteistyössä toimivasta ammattiporukasta. Samantasoisten pelaajien kanssa vääntäminen taas kiillotti kelvollisen kokemuksen kimaltavaksi.

Jos Ubisoft ei kiirehdi julkaisun kanssa ja toimittaa meille tasapainotetun, teknisesti viimeistellyn ja tyylillisesti selkeän kokonaisuuden, Rainbow Six: Siege voi yltää vaikka mihin. Sillä on potentiaalia vedota satunnaisempaan yleisöön näyttävällä tuhollaan. Taktisuus ja tiimityön pakollisuus voivat tehdä siitä viihdyttävän eSports-lajin. Hyvälle peliporukalle se voi olla korvaamaton illanvieton väline. Toivotaan siis, että pelille annetaan kaikki mahdollinen aika viimeistelyä ja hiomista varten, sillä epäonnistuessaan lattialle rojahtava ruumis olisi niin tuskallisen kaunis.

Katso myös Gamereactorin Rainbow Six: Siege -videotarjonta:

Operator-pelikuvatraileri

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Behind the Wall: The Operators -kehittäjäpäiväkirja

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

E3 2014: Rainbow Six -haastattelu

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta
Rainbow Six: SiegeRainbow Six: Siege
Rainbow Six: SiegeRainbow Six: SiegeRainbow Six: SiegeRainbow Six: Siege
Rainbow Six: SiegeRainbow Six: Siege
Rainbow Six: Siege
Rainbow Six: Siege
Rainbow Six: Siege
Rainbow Six: Siege
Rainbow Six: Siege
Rainbow Six: Siege
Rainbow Six: Siege
Rainbow Six: Siege
Rainbow Six: Siege

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Rainbow Six: SiegeScore

Rainbow Six: Siege

ARVIO. Kirjoittaja Anders Mai

Ubisoftin suosittu taktinen toimintapeli palaa ensimmäisen kerran sitten vuoden 2008 Rainbow Six: Vegas 2:n. Onko Siege ollut kaiken odotuksen arvoinen?



Ladataan seuraavaa sisältöä