Gamereactor Close White
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
ennakot
Skate 2

Skate 2

Electronic Artsin rullalautailupeli Skate yllätti kaikki viime vuoden syksyllä. Skeittipelimarkkinoita oli siihen asti hallinnut Tony Hawk -sarja, ja lajityypin uskottiin jo jokseenkin jämähtäneen paikoilleen. Toisin kuitenkin kävi.


Facebook
TwitterReddit

Skaten tehnyt EA Black Box -studio päätti rakentaa rullalautailupelin täysin puhtaalta pöydältä, ja lopputuloksena oli realistisin skeittipeli ikinä. Ensimmäisen Skaten parasta antia oli sen ennakkoluuloton pelattavuus.

Ohjaimen vasemmalla tikulla ohjattiin pelaajan vartaloa ja oikealla rullalautaa. Liipasimet toimivat käsien ja kaksi nappia jalkojen ohjaajina. Lautaa potkittiin erilaisilla tavoilla oikeaa tattia heiluttelemalla, ja nappien ja liipasinten avulla sai tehtyä muunlaisiakin temppuja. Putkien ja muiden esteiden päällä liu'uttiin automaattisesti, mikä oli jo sinänsä lajityypissä oivallus.

Ensimmäisen Skaten ohjausmalli oli tyypillinen "tietysti!"-keksintö, niin luonnollinen ja yksinkertainen asia, että sen kokiessaan ei voi kuin ihmetellä, miksei joku ollut jo keksinyt sitä. Ensimmäisen Skaten ystäville on luvassa samanlainen ahaa-elämys jatko-osan kanssa.

Black Box on lisännyt Skate 2:een uskomattoman määrän lisätemppuja. Pelin ohjausmalli sisältää kaikki ensimmäisen osan temput, joten ykkösosaa pelanneet voivat hypätä suoraan uuden pelin tiimellykseen. Vanhoja temppukäskyjä yhdistelemällä ohjausmallia on kuitenkin kehitetty nerokkaasti edelleen.

Jalka- ja käsinappien yhdistelmillä tehdään footplanteja, handplanteja, one- ja no-foot-temppuja, finger flipejä ja muita skeittitemppuja. Mikäli termistö tuntuu hankalalta, ei syytä huoleen, kaikki temput löytyvät taukovalikon temppukirjasta.
Yksi ensimmäisen osan suurimmista murheenkryyneistä on korjattu, sillä tällä kertaa pelaaja pääsee myös jaloittelemaan. Pienten esteiden ylitys onnistuu vaivatta, ja iso osa kaatumisistakin vältetään, kun skeittaaja osaa hypätä töksäyksen sattuessa pois laudan päältä.

Kävellessä voi myös siirrellä irtonaisia esineitä, joten omien temppureittien suunnittelu on mahdollista. Omin käsin rakennetut skeittispotit voi tallentaa tai vaikkapa ladata verkkoon kavereiden ihmeteltäviksi.

Kaatumisia ei ole kuitenkaan unohdettu. Tällä kertaa pelaajasta ei tule tönkköä lihakasaa kaatumisen yhteydessä, vaan kädet ja jalat heiluvat villisti ennen väistämätöntä äkkipysäystä. Ilmassa voi myös kääntyillä erilaisiin asentoihin ja tähdätä vastaantulijoihin. Itsensä paiskomista ympäriinsä ja ruumiinosien rikkomista on kehitetty entisestään, ja hienoista kaatumisista palkitaan nyt myös rahalla.

Skate 2:n tarina on rankempi kuin ykkösosan. Peli alkaa videolla, jossa ruudulle ilmestyy ensin pieni suorakaiteen muotoinen valo. Tämän jälkeen valo häviää, ja yhtäkkiä ovi aukeaa. Ovesta astuu vanginvartija, joka tokaisee pelaajalle, että on tämän onnenpäivä. Matka vapauteen alkaa.

Viiden vankilassa vietetyn vuoden aikana moni asia on ehtinyt muuttua. San Vanelonan kaupunkia on kohdannut sarja luonnonkatastrofeja, jotka myllersivät kaupungin lähes maan tasalle. Mongocorp-niminen yritys on rakentanut kaupungin uusiksi ja nimennyt sen New San Vanelonaksi.

Skate 2:n kaupunki ei ole täysin erilainen kuin alkuperäinen San Vanelona, mutta se on laajempi ja kauniimpi. Siellä täällä on ykkösosasta tuttuja paikkoja, jotka nekin ovat jollain tavalla erilaisia kuin ennen. Kaupungista löytyy enemmän skeittipuistoja, mutta myös alueet, joilla ei saa skeitata lainkaan ovat lisääntyneet.

Pelin uratila keskittyykin Mongocorp-yritykseen ja sen vastustamiseen. Vartijoita vilisee siellä täällä, ja jos ne näkevät pelaajan skeittaamassa, saattaa lempispotin kaiteisiin ilmestyä ikäviä metallipalkkeja. Kaiteet saa skeittikuntoon rahalla, ja vartijoidenkin varalle on tarjolla rahanarvoisia palveluita. Vartijoiden välttely ei välttämättä miellytä kaikkia, mutta onneksi New San Vanelonaa pääsee tutkimaan täysin vapaasti Freeskate-tilassa.

Uratilassa on nyt enemmän vaihtoehtoja kuin ennen. Thrasher- ja Skateboard Magazine -lehdet seuraavat edelleen pelaajan uraa, mutta myös kilpailujen tai ammattiskeittaajien avulla pääsee etenemään. Matkan varrella pelaajalle asetetaan tuttuja valokuvaus- ja videohaasteita. Ensimmäisessä osassa ajoittain rasittaviksi muodostuneet itse kuvattavat videohaasteet vaikuttaisivat poistuneen jatko-osasta.

Omia videoita voi kuitenkin kuvata ja ladata nettiin edelleen. Videokuvaus on tullut toisaalta monipuolisemmaksi, mutta toisaalta suppeammaksi. Tällä kertaa valittavana on kolme erilaista kameraa, joista yksi on toivottu staattinen kamera, jonka paikan saa määrittää itse. Videopätkien nopeutta pystyy säätelemään, mutta erilaisia suotimia ei ole lähtökohtaisesti saatavilla. Peli kehottaa innokkaita kuvaajia lataamaan filmauspaketin verkosta, joten ilmeisesti lisäkameroita ja -suotimia tullaan myymään lisähintaan.

Skate 2 julkaistaan tammikuun 22. päivä, ja reilun kuukauden mittainen odotus ei ole pitkään aikaan ollut näin hankalaa. Odotusta kuitenkin helpottaa joulukuussa lanseerattava verkkopohjainen grafiikkatyökalu, jolla voi suunnitella oman mielensä mukaisia vaateita, lautoja ja muuta vastaavaa.

Skate 2
Skate 2
Skate 2
Skate 2
Skate 2
Skate 2
Skate 2
Skate 2
Skate 2
Skate 2
Skate 2
Skate 2
Skate 2
Skate 2
Skate 2
Skate 2
Skate 2
Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.