Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Gamereactor Suomi
ennakot
Overwatch

Overwatch

Blizzardin uutuus on värikäs ja pätevä, mutta teemaltaan epämääräinen toimintapeli.

Kerrottakoon heti alkuun, että minulla on menneisyydessäni noin 800 tuntia Team Fortress 2:ta. Se on omassa kategoriassaan ainoa peli, joka on jaksanut kiehtoa minua yhtään pidempään, kun taas perinteisemmät armeijaräiskinnät kiinnostavat keskimäärin yhtä paljon kuin kilo kylmiä kiviä.

Tältä pohjalta olenkin ollut innostunut Overwatchista siitä lähtien, kun pelistä ensimmäistä kertaa tiedotettiin viime vuonna. Värikäs, joukkuetoimintaan painottava ensimmäisen persoonan räiskintä on juuri sitä mitä tohtori määräsi TF2:n muututtua hattukaupaksi.

Overwatch on teemaltaan ja maailmaltaan vielä aavistuksen utuinen esitys. Pelin nimeä kantava organisaatio koottiin meidän tulevaisuudessamme ratkaisemaan aseellisesti tekoälyrobottien aiheuttama ongelma, mutta kun sota oli sodittu, mureni Overwatch lopulta korruptiosyytteisiin ja päämajaan suunnattuun pommi-iskuun. Nyt organisaation entiset agentit käyvät syystä tai toisesta sotaa keskenään, koska "maailma tarvitsee sankareita."

Blizzard on perinteisesti osannut rakentaa maailmoja, mutta Overwatchista tähän mennessä julkaistu tieto ei vakuuta. Voidaan tietenkin kysyä, tarvitseeko tiimipohjainen räiskintä varsinaisesti maailmaa ympärilleen, mutta itselleni se oli yksi niistä seikoista, joka teki TF2:sta niin hauskan niin pitkään.

Siinä missä TF2:n taustamateriaali oli hönöä ja koomista, ollaan Overwatchissa otettu mukaan päivänpolttavia teemoja, joista ei tule kauhean kivoja mielleyhtymiä. Tämä on puolestaan ristiriidassa joidenkin hahmojen kanssa, jotka on ilmiselvästi suunniteltu kieli poskessa.

Pelin hahmogalleria on itsessäänkin ristiriitainen, koska siellä on todellakin animesta reväistyjä hulluttelijoita, viekoittelevia scifi-beibejä, yrmyjä sotilaita sekä kääpiö. Ainoa tapa, jolla hahmoista saa mitenkään yhtenäisen joukon, on ajatella näitä supersankareina, mutta sittenkin kokonaisuus tuntuu yhdistelmältä Avengersia, Power Rangersia ja Aku Ankkaa. Yhteistä teemaa ei ole.

OverwatchOverwatch
Overwatch

Teknisesti Overwatch tuntuu ja näyttää hyvältä. Blizzard tietää miten tehdään komeaa grafiikkaa, eikä nyt olla todellakaan säästelty paukuissa. Efektimyrsky ruudulla kasvaa tosin ajoittain sellaiseksi, että etenkin lähikontakti menee sokkona räiskimiseksi.

Myös kentät ovat kovin värikkäitä ja yksityiskohtaisia, mutta se tekee niiden hahmottamisesta usein työlästä, ainakin pelkistettyihin TF2-kenttiin tottuneelle. Kartoissa on myös outoja umpikujia, joista edes erikoiskyvyillä varustetut hahmot eivät pysty ponnistamaan kohti vihollista. Suunnittelufilosofia on taas kerran kummallinen, kun on tottunut kenttiin, joissa jokainen reitti vie aina eteenpäin.

Kenttien opiskelun lisäksi myös hahmoissa riittää haltuun otettavaa. Näitä on tällä hetkellä täysi tusina, ja jokaisella on omat erikoiskykynsä, liikkumistapansa, jne. Eihän vara venettä kaada, mutta aloittelijalla on melkoinen homma päästä ajan tasalle siitä mitä kukin tekee. Tämä nousee tärkeäksi seikaksi erityisesti sen vuoksi, että Overwatchissa rohkaistaan pelaajia aktiivisesti vaihtamaan hahmojaan erän aikana ja vastaamaan sitä kautta vihollisten valintoihin todella monimutkaisessa kivi-paperi-fuusiogeneraattori -matsissa.

Tiedän olevani keskiraskas dinosaurus tässä asiassa, koska moba-peleissähän tällaisten hahmolaumojen opettelu on nykyään peruskauraa. Koska Blizzard kuitenkin tähtää peliensä helppoon omaksuttavuuteen, tulisi heidän panostaa esittelyvideoita enemmän pelaajien opettamiseen. Tällä hetkellä hommasta pääsee kiinni lähinnä vääntämällä bottimatseja, kunnes hahmojen todellinen dynamiikka aukeaa.

Monimutkaisten kenttien ja hahmojen vastapainona ovat hyvin yksinkertaiset tehtäväkategoriat, eli TF2-harrastajalle rakkaat Payload ja Point capture. Deathmatchia Overwatchiin ei ole tulossa, koska kehittäjä haluaa pelaajien panostavan aina tiimityöhön tappojen metsästämisen sijaan.

Kauniin grafiikan lisäksi pelissä on myös hyvin toimiva äänimaailma, jonka avulla nurkan takaa lähestyvän vihollisen voi parhaimmillaan tunnistaa tämän askeleista. Mitä raskaampi kaveri, sitä kovemmat askeleet, joten tankkien on turha luullakaan yllättävänsä vastapuolen pelaajia. Äänellä on muutenkin suuri taktinen rooli, ja vakavien pelaajien kannattaa investoida laadukkaisiin kuulokkeisiin.

Pelaaminen itsessään tuntui hyvältä, enkä huomannut siinä mitään suurempia beta-efektejä. Blizzard hioo Overwatchia edelleen, mutta meininki vaikutti jo nyt hyvin sujuvalta ja hahmojen voimat toimivat johdonmukaisesti. Itse katsoisin, että kenttäsuunnittelun virtaviivaistaminen ja joidenkin hahmojen tasapainottaminen kuuluvat tällä hetkellä kehittäjän muistilistan kärkeen.

Kaikenkaikkiaan Overwatch tuntuu teknisesti varsin pätevältä tiimiräiskinnältä, jota hidastaa tällä hetkellä epäselkeä maailma ja tematiikka. Itse haluan räiskinnälleni myös kontekstia, mutta teknisempää suorittamista painottaville pelaajille Overwatch on varmasti aikamoinen helmi jo nykyisessä olomuodossaan.

OverwatchOverwatchOverwatch