Suomi
Gamereactor
ennakot
The Division

The Division beta-ennakkosilmäys

Ubisoft Destinyn jalanjäljillä.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Pitkään ja hartaasti kehityksessä ollut Tom Clancy's The Division on vihdoinkin melkein valmis. Maaliskuun alussa tapahtuvan julkaisun kunniaksi Ubisoft järjesti suljetun beta-testin 1.0-versiolle pelistä. Betassa nähty maistiaispätkä ei kertonut tarinasta juuri mitään ja tehtävätyypeistäkin hyvin vähän. Sen sijaan keskeisimmät pelimekaniikat ja roolipelielementit beta esitteli ansiokkaasti.

Tarinallisesti tekemistä oli tarjolla muutamaksi tunniksi. Kolmen hyvän kaverin kanssa pelaten iloa irtosi noin tunnin verran lisää. Näin ollen tarinasta ei saanut selvää kuin ehkä lähtökohtien verran. Kauhea virusmaailmanloppu on kohdannut New Yorkin kaupunkia. Infrastruktuuri on romahtanut ja ihmiset tappavat toisiaan siellä sun täällä. Pelaaja varustettiin kahdella pääaseella ja yhdellä pistoolilla. Jokunen ensiapupakkaus ja kourallinen käsikranaatteja vielä mukaan, niin sotiminen saattoi alkaa. Tehtävänä oli puhdistaa pahikset paikallisesta sairaalasta ja varmistaa sen tarjoamat laitteet ja tilat oman ryhmittymän käyttöön. Rytinän ja paukkeen jälkeen pelaajaa onniteltiin onnistuneesta tehtävästä ja tutustutettiin oman tukikohdan toimintoihin. Sen jälkeen hiekkalaatikoksi tarjottiin pieni pala Manhattania. Tarjolla oli satunnaisia pikkutehtäviä sekä mystinen Dark Zone, jossa ympäristön lisäksi uhkana olivat myös toiset ihmispelaajat.

The DivisionThe Division

Kolmannen persoonan pelattavuus toimii hyvin pienen opettelun jälkeen. Aluksi ruudulla vilisee niin valtava määrä numeroita ja tietolaatikoita, ettei niitä millään ehdi sisäistämään. Vajaan tunnin pelaamisen jälkeen homman nimi selkiytyy ja symbolien merkitystä oppii tulkitsemaan. Ohjaus on eräänlainen hybridi Gears of Warin ja Destinyn välillä. Konsoliräiskintöjä viime vuosina pelanneet tuntevat välittömästi olonsa kotoisaksi. Liikkuminen ja suojasta suojaan -eteneminen ovat hieman kankeaa, joten refleksien sijasta menestyksen avain on ympäristön hahmottaminen ja tilanteiden ennakointi. Ratkaisu tarjoaa reaktioajoissa jo hieman hidastuneemmille pelaajille hyvät mahdollisuudet onnistumisen elämyksiin.

Tämä on mainos:

Niin tietokoneen kuin ihmistenkin ohjaamat pahikset kestävät huiman määrän vahinkoa: ei ole harvinaista joutua upottamaan kaksi lippaallista kuulia vastustajan torsoon ennen kaadon toteamista. Tällainen tuhoaa immersiota todella tehokkaasti yhdessä sen kanssa, että jo pelkässä betassa päiviltä päästettävien ihmisten määrä on todella mittava. Maailmanlopun jälkeisessä New Yorkissa voisi olettaa ihmisten keskinäisten lahtijuhlien olevan hillitympää. Pelillisesti ratkaisu on ymmärrettävä, koska korkea luodinkesto yhdessä avoimen maailman kanssa tarjoaa mahdollisuuden paeta taisteluista niin halutessaan. Hyvin yhteen toimiva nelikko kykenee myös saattamaan paikoilleen jäävät viholliset ristituleen jakamalla oman ryhmän kahtia, ja suorittaen sen jälkeen pihtiliikkeen vihujen ympärille.

Kokemuspisteiden karttuessa pelaajan taso kasvaa, mikä avaa mahdollisuuden pukea päälle entistä parempia varusteita, avata käyttöön joitakin erikoiskykyjä - kuten vihollisten sijainnin seinien läpi paljastavan tutkan - ja mahdollisuuden päivittää aseita. Tuliluikkuja pääsee tuunaamaan erilaisilla maalipinnoilla, laittamalla tussareihin uusia lisävarusteita, mutta helpompi on tietysti ottaa käyttöön kokonaan uusi mutka. Betassa hahmonkehitys oli vielä hyvin tarkasti rajoitettua, mutta pelissä näyttäisi olevan riittävästi mahdollisuuksia optimoida hahmo juuri omaan pelityyliin sopivaksi. Kaiken tämän lisäksi omaa tukikohtaa päivitellään ajan kuluessa, ja jokainen muokkaa kotipesänsä itse kanssapelaajista riippumatta.

Pelialue on karkeasti jaettu kahteen osaan. Massiivimoninpelien terminologiaa lainatakseni niin sanottu tavallinen alue on PvE, kun taas Dark Zone -niminen alue on selkeästi sekä PvE että PvP. Pimeällä alueella suoritetaan hyvin saman oloisia tehtäviä kuin muuallakin, mutta nyt alueella liikkuvat kanssapelaajat voivat ryhtyä avoimeen sotaan keskenään. Kaverin päiviltä päästänyt pelaaja saa etsintäkuulutusta muistuttavan pääkallon päänsä päälle, ja saa kunnian kerätä kaatuneen vastustajan tavarat itselleen. Kamat täytyy kuitenkin kyetä kuljettamaan pois helikopterilla, ennen kuin niiden tuomasta hyödystä pääsee nauttimaan. Näin ollen taistelusta pakeneminen onnistuneen sissiväijytyksen jälkeen on erittäin suotavaa. Dark Zonen pelattavuutta on käsitelty enemmän aiemmin julkaistussa ennakossa, jonka voi lukea täältä.

/the-division-266754/

Tämä on mainos:

Betan perusteella The Division vaikuttaa Ubisoftin versiolta Destinystä. Näin ollen The Divisionin akilleen kantapäiksi saattavat muodostua ne samat asiat, jotka tekivät Destinystä niin voimakkaasti mielipiteitä jakavan teoksen. Pahimmassa tapauksessa The Division pakottaa Destinyn lailla pelaajat toistamaan samoja tehtäviä aina uudestaan ja uudestaan parempien varusteiden toivossa tarjoamatta motivaatioksi edes kiinnostavaa tarinaa. Parhaimmassa tapauksessa The Division tarjoaa mielenkiintoisen maailmanlopun jälkeisen New Yorkin täynnä tarinoita ja elämää pelaajien tutkittavaksi, jossa samalla alueella liikkuvat ihmispelaajat voivat toimia yhdessä tai asettua avoimeen sotaan toisiaan vastaan. Maaliskuun aikana tiedämme vastauksen.

Pelikuvaa The Divisionista voi katsoa tuntikaupalla alla olevista videoista.

HQ
HQ
HQ
The Division

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä