Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Gamereactor Suomi
ennakot
Titanfall 2

Titanfall 2

Pääsin kokeilemaan uutuusräiskintää, enkä olisi millään malttanut lopettaa.

  • Teksti: Paul Davies (Käännös: Ossi Mykkänen)

Respawn Entertainmentin ensimmäisen persoonan räiskintäpelin odotettu jatko-osa oli pelattavissa ainoastaan PS4:llä. Lontoossa E3-messujen aikaan pidetyssä tapahtumassa julkaisija EA:n edustaja mainitsi, että näin haluttiin painottaa pelin tulevan myös Sonyn konsolille. Mahtava se tulee kuulemma olemaan myös Xboxilla ja PC:lläkin. Todella upeaa pelaaminen olikin. Huiman 60 fps -vauhdin lisäksi pelin yleisilme on hiottu erinomaisen valaisun avulla, mikä antaa huomattavasti todentuntuisemman vaikutelman karttoihin.

Ainoa testattu pelimuoto oli nimeltään Bounty. Harmillisesti kyse oli puhtaasti moninpelistä, eikä yksinpelistä kerrottu mitään. Ei tämä sinänsä ole paha asia, mutta olisi ollut mukava tietää enemmän - moninpelimätössä oli selkeästi aiempaa enemmän yksinpelivivahteita.

Titanfall 2Titanfall 2

Tällä kertaa titaaneita on kuutta eri mallia, joista yhtä ei vielä näytetty. Otin käsittelyyn Scorch ja Ion -titaanit, joista jälkimmäinen on energiapohjainen kolossi kilvellä, laser-kanuunalla ja ansalangalla varustettuna. Scorch sen sijaan kykenee nostattamaan lämpösuojan, tulisen ansan tai luomaan tuliseinämän vahingoittaen kaikkea sen sisäpuolelle jäävää. Tällä kertaa titaaneissa on vielä sellainen siisti puoli, että niitä voi korjata ja ladata kesken taistelun keräämällä patteripaketin joko itselleen tai kaverille. Tämä tekee mecha-mätöstä enemmän tiimipainotteista; erityisesti uusi insinöörirooli pitää kaikki osanottajat taistelussa kiinni.

Mukana on uusia ohjastajatyyppejä, joiden ainutlaatuiset kyvyt vaikuttavat myös ulkonäköön taistelutantereella. Esimerkiksi yksi tyyppi kantaa heittokoukkua, jonka avulla pääsee nousemaan talojen katoille silkan rakennuksien välissä juoksentelemisen sijaan. Toisella on pulssiterä, joka paljastaa vihollisten sijainnin koko tiimille. Mukana on myös hologrammi, joka harhauttaa vihollista matkiessaan käyttäjänsä toimintaa. Pelasin enimmäkseen heittokoukullisella etulinjan kiväärimiehellä: halusin kokeilla paljonko se monipuolistaa liikkumista. Jo alkuperäisessä Titanfallissa piti tehdä todella nopeita ratkaisuja, mutta odottakaapa pääsyä viilettämään narun päässä poukkoillen katolta toiselle yrittäen orientoitua seuraavaan sadan metrin kiskaisuun. On kuin yhdistäisi rakettihypyn ja seinäjuoksun, joten tässä metakassa unohtaa melkein hengittää. Tiedossa on lisäksi muutamia uusia aseita, kuten pitkän matkan haulikko Mastiff ja Titanfallin omalaatuinen versio Quaken kaksipiippuisesta naulapyssystä.

Bounty-pelimuoto on hyvin samankaltainen kuin ensimmäisen pelin Attrition: hyvin suoraviivainen ja mukana on myös tekoälyn ohjastamia sotilaita. Näitä listimällä saa aina pisteitä, mutta Bountyn kentissä on myös hallussa pidettäviä kohteita. Jos tiettyjen erikoisalueiden kaikki tekoälyvihut on eliminoitu, putoaa kentälle tavaraa kantava Titan-pomo. Ideana on voittaa masiina, korjata roina talteen ja paeta omaan tukikohtaan.

Parasta Bountyssa on, että se pitää pelaajat keskittyneinä tiettyihin alueisiin ympäriinsä säntäilyn sijaan. Se myös kannustaa pitämään kavereiden titaanit taistelukunnossa, sillä niitä tarvitaan kaatamaan pomovastus. Pelimuodossa oli todella tiivis tunnelma sen jokaisessa matsissa.

Pääsin pelaamaan Bountya ainoastaan Boomtown-nimisellä kartalla. Hylätyt talot ja armeijan tukikohdat tekivät alueesta selkeän Titanfall-kentän. Maisema näytti kaupungin lähiöltä, mutta piiloutumispaikkoja riitti silti paljon. Tiesuluilla oli tykkitorneja, joista virran katkaiseminen onnistui ainoastaan ampumalla. Joissain pelimuodoissa tykkitorneilla saattaa olla tärkeämpi rooli pidettäessä vihollisjoukot poissa omalta alueelta. Muuten Boomtown oli muista räiskintäpeleistä kovin tutun oloinen pääteiden risteyksineen, väijytyspisteineen ja labyrinttimaisine sisätiloineen. Kenttä vaati hurjasti tarkkaavaisuutta ja reaktionopeutta. Jatkuvasti oli säilytettävä valmius loikkaamaan titaanin ohjaksiin tai sieltä pois.

Titanfall 2 näyttää kaikin puolin hyvältä seuraajalta alkuperäiselle Titanfallille. Syksyn aikana on määrä julkaista paljon erilaisia moninpelejä, mutta testin perusteella Titanfall 2 tuntuu siinä seurassa hyvältä ja raikkaalta valinnalta.

Skip
Skip
Skip
Titanfall 2Titanfall 2