Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia
Gamereactor Close White
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
ennakot
Civilization VI

Sataviisikymmentä vuoroa Civilization VI:tta

Uusin Civilization pyrkii tuomaan kaikki parhaat palat yhteen edellisistä peleistä.

  • Teksti: Sam Bishop (Käännös: Matti Isotalo)
Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Civilization-pelisarja on ollut kanssamme jo noin 25 vuotta yhtenä "4X-genren" perusteoksena. Se yhdistää sekä tutkimusmatkailun (eXploring), laajentamisen (eXpanding), resurssien hyödyntämisen (eXploiting) että sotimisen (eXterminating). Kehitystä on luonnollisesti tapahtunut vuosien aikana runsaasti niin pelaajien imperiumien hallinnassa kuin muissakin osa-alueissa. Tietoisesti tehdyt suuret muutokset nelosen ja vitosen välillä jakoivat pelaajakunta, johtuen etenkin sisällön vähentymisestä (jota korjattiin maksullisissa lisäosissa) ja käyttöliittymästä. Dramaattisesti aiemmasta poikkeavat suunnitteluratkaisut ärsyttivät toisia ja miellyttivät toisia. Miten Civilization VI aikoo siis toimia?

Kutososa pyrkii eräänlaiseen Suurimmat Hitit -ratkaisuun yhdistämällä eri pelien ominaisuuksia. Se ei tosin vain tyydy kierrättämään niitä sellaisenaan - koska monet pelin mekaniikoista ovat täysin uusia - mutta Firaxis ja 2K ovat selkeästi ottaneet fanipalautteen vastaan. "Enemmän sisältöä" oli selkeä suuntaus keskustellessamme päätuottaja Dennis Shirkin kanssa Lontoossa järjestetyssä ennakkotapahtumassa. "Civilization IV:ssä oli valtavasti sisältöä Brave New World- ja Beyond the Sword-lisäosien jäljiltä verrattuna siihen, mitä Civilization V:ssä oli julkaisun aikaan. Fanit eivät pitäneet siitä". Vaihtoehtojen ja päätösten määrän kasvattaminen kutoseen heti alusta alkaen oli välttämätöntä, pääsuunnittelija Ed Beach sanoo. Hän halusi ottaa mahdollisimman paljon mukaan Brave New Worldista alkaen. Shirkin mukaan kuudetta osaa ei enää voisi millään katsoa ja todeta, ettei pelissä ole juuri mitään tarjolla.

Näimme pian mitä Shirk tarkoitti. Pelaa saa heti alusta alkaen paljon päätettävää. Koska yksiköitä ei voi asettaa samaan heksaan (tosin poikkeuksia löytyy), karttanäkymä on aina hyvin selkeä. Käyttöliittymä on hyvin käyttäjäystävällinen niin barbaareja vastaan käytävästä taistelusta (joiden leirit pitää hävittää uusien barbaariyksiköiden syntymisen estämiseksi) kaupankäyntiin ja diplomatiaan. Mikään ei tuntunut monimutkaiselta, vaikka asioita tehtiin nyt uudella tavalla. Tämä on ehdottomasti uusi peli.

Yhteiskuntapuu (Civics) on erinomainen esimerkki tästä. "Eri pelitapojen tukeminen on tärkeää, vaihtoehtojen luominen on tärkeää", Shirk sanoi ja lisäsi, että "yhteiskuntapuu on yksi isojen muutosten kohteista. Pistimme teknologiapuun käytännössä kahtia, koska Ed halusi kulttuuri- tai rakentamispainotteisen pelaajan kykenevät kamppailemaan tiedepelaajan kanssa".

Kulttuurivoittoista peliä pelaajat ovat olleet pitkään sota- tai teknologiapainotteisten armoilla. Uusi yhteiskuntapuu ajaa kansakunnan sivistystä hieman samaan tapaan kuin tiedekin. Laitteiden ja teknologian sisään se avaa uusia hallintomuotoja ja asetuksia (policy). Tämän takia kulttuuripainotteisista kansoista ei noin vain ajeta yli, joten päteviä pelitapoja on nyt enemmän.

Civilization VICivilization VI

Hallitusmuodot ja asetukset antavat enemmän vapauksia kansakunnan etujen edistämiseksi sekoittamalla sopivia asetuksia ja diplomaattisia, sotilaallisia, taloudellisia sekä villejä kortteja hallitusmuotoon. Yhteiskuntapuussa eteneminen avaa pelaajan käyttöön voimakkaampia asetuksia, joita voi vaikkapa sodan tullen vaihtaa lennosta.

"Kaupunkien avaaminen" on toinen erittäin suuri muutos. Civilization V poisti yksiköiden kasaamisen yhteen läjään. Kuutonen tekee saman kaupungille. Uudet erikoistuneet kaupunginosat pitää rakentaa kaupungin vaikutusalueen sisään parhaalle mahdolliselle tontille. Eri kaupunginosat tuottavat erilaisia hyötyjä kaupungille. Kampus parantaa tieteen kehittämistä ja teatteri kulttuuria. Suurimpaan osaan kaupunginosia voi rakentaa kolme rakennusta. Myös uniikkeja kortteleita löytyy. Eri kaupunginosat tuottavat vierekkäisille alueille bonuksia, joten taktinen silmä tulee tarpeeseen sotimisen lisäksi myös kaupunginrakentelussa.

Diplomatia on myös kokenut muutoksia. Civilization V:n kaupunkivaltiot ovat edelleen mukana, mutta niiden kanssa voi toimia nyt monipuolisemmin. Löydettävät tai erityisistä tehtävistä palkinnoksi saatavat "envoy"-yksiköt vastaavat näistä toiminnoista. Tehtäviä suorittamalla kaupunkivaltion suhtautuminen omaan kansaasi paranee ja se alkaa tuottaa tälle bonuksia kuten tuottoisampaa kauppaa tai kulttuuria. Ja mitä enemmän lähettiläitä siihen panostaa, sitä enemmän nämä bonukset kasvavat.

Myös muiden kansojen kanssa toimiseen on tulossa uudistuksia. Kehityksen kohteena on ollut mm. eri kansojen motivaatiot ja mikä saa heidän toimimaan kuten he toimivat. Genghis Khan oli vitosessa varsin yksiulotteinen aggressiivinen johtaja. Uudessa osassa studio on pyrkinyt tuomaan tähän sekä vaihtelua että historiallista otetta. Esimerkiksi Theodore Rooseveltilla on nyt agenda, jossa hän suosii voimakkaasti rauhan ylläpitämistä omalla kotimantereellaan ja reagoi negatiivisesti sotaisiin pyrkimyksiin.

Diplomaattinen läpinäkyvyys tarkoittaa pelissä sitä, että osa kansojen motivaatioista on selkeästi esillä ja osa piilossa. Juorut auttavat pelaajaa löytämään nämä salaiset motivaatiot ja edistämään siten kanssakäymistä kyseisen valtion kanssa. Näitä salaisia ambitioita on useita ja ne määräytyvät pelin alussa. Pelaajan tehtävä on täten selvittää, mikä naapurisuhteissa mahdollisesti hiertää pinnan alla. Kauppareitit ja vakoojat ovat omiaan selvittämään näitä agendoja. Tällaisten mekaniikkojen uskoisi piristävän pelin yksinpelipuolta merkittävästi.

Sodankäyntiä ja taisteluita on myös uudistettu. Shirkin mukaan klassista "kivi-paperi-sakset" -kaavaa on tehty entistä selkeämmäksi. "Keihäsmiehet pärjäävät aina hyvin ratsuväkeä vastaan, mutta soturit voittavat heidät helposti. Ajatus on ollut Civilizationissa jo pitkään, mutta nyt eroja on terävöitetty entisestään. Yksiköillä on selkeät etunsa ja heikkoutensa muita vastaan, sillä Civilization V:ssä eri joukot eivät tuntuneet riittävät erilaisilta. Ero ei ole suurensuuri, mutta se pakottaa pelaajat käyttämään erilaisia taktiikkoja paremmin hyödykseen".

Demon pelaamisen aikana huomasimme, että ruudulle ilmestyi usein ilmoituksia eri teknologioiden tai yhteiskunnallisten asetusten kehittämisen sysäyksistä. Ne vaikuttavat pelaajan tapaan lähestyä kampanjaa isossa mittakaavassa, ottaen eri maastot ja ympäristöt huomioon. Jos kaikki kaupungit rakennetaan sisämaahan, merenkäyntiin liittyvät keksinnöt valmistuvat hitaammin. Ensimmäinen rannikkokaupunki antaa puolestaan ison sysäyksen asiaankuuluviin teknologioihin. Järjestelmän on tarkoitus palkita erilaiset pelityylit.

Keskustelimme hieman myös pelin uudesta ulkoasusta, joka voimistaa pelin tutkimusmatkailuun liittyvää luonnetta. Tuntemattomat alueet ovat pilvien sijaan nyt antiikkisen kartan näköisellä kerroksella peitettyjä. Shirkin mukaan ajatuksena oli tyylin lisäksi vähentää pilvien luomaa klaustrofobista fiilistä. Meidän mielestämme ratkaisu näyttää upealta.

Pelaamamme 150 vuoron aikana myös pelin uudet järjestelmät tekivät vaikutuksen. Kiinan Qin Shi Huangilla pelatessamme keskityimme rakentamiseen ja kulttuuriin. Uusi kaupunginosajärjestelmä sopi hienosti tavoitteisiimme, parantaen kulttuurituotantoa yhteiskuntapuun tarjotessa tukea ylivertaiselle imperiumillemme. Rooseveltin kanssa käydyt diplomaattiset neuvottelut näyttivät hyvin, miten sen läpinäkyvyys toimii. Pitkäkestoiset vaikutukset jäivät tosin tässä vaiheessa vielä arvailun varaan.

Civilization VI ei pyri tekemään asioita eri tavalla, vaan parhaalla mahdollisella tavalla vanhasta oppien ja uutta soveltaen. Kaupunkien avaaminen, kaupunginosat, sotaan liittyvät parannukset ja lisääntynyt sisältö sekä valinnanvara lupaavat hyvää julkaisuun. Pelaamamme demo oli vain 150 vuoron mittainen, joten teollistuminen ja moderni aika jäivät kokematta, mutta lähdimme tilaisuudesta näkemästämme vaikuttuneina. Pelin lopullinen kisakunto nähdään lokakuun 21. päivä.