Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia
Gamereactor Close White
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
ennakot
Civilization VI

Civilization VI

Kenen idea oli pistää Jostein kokonaisen sivilisaation nokkamieheksi? Onneksi hänen valtakautensa on kuitenkin tuonut meille ensinäkemän Civilization VI:stä.

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Huom. Tämä artikkeli perustuu Civilization VI:n ennakkoversioon, josta puuttui vielä julkaisuversiosta löytyviä ominaisuuksia.

Kun nousen sivistyksen kehdosta, on yksi asia varmaa: kyseessä on ehdottomasti Civilization-peli. Civilization VI alkaa soturilla ja uudisasukkaalla. Kartta on jaettu heksagonin muotoisiin ruutuihin, joissa on erilaisia maastotyyppejä. Joistakin löytyy elinresursseja, kun taas toisista luksusresursseja. Joet kaivavat tiensä maa-alueiden läpi. Ensimmäinen tehtävä on pystyttää pääkaupunki ja valita, mitä rakentaa ja tutkia. Tämä samankaltainen näppituntuma on läsnä koko pelin ajan, vaikka aikakaudet muuttuvat ympärilläni. Tämä ei tule yllätyksenä, sillä Civilization-pelisarja on aina rakentanut saman pohjapiirustuksen päälle, josta peliä on paranneltu varsin pienin muutoksin pelistä toiseen.

Civilization VICivilization VI

Vaikka moni asia on entisellään, huomaa pian, että pelissä on tapahtunut myös monia muutoksia. Ja kaiken kaikkiaan olen tyytyväinen muutoksiin. Sivilisaationi tuntuu ainutlaatuisemmalta aikaisempiin peleihin verrattuna, ja myös kaupunkini tuntuvat poikkeavan toisistaan enemmän.

Kaupunkisuunnittelu onkin pelin suurimmista edistysaskeleista. Kaupungin ruutuja vievät nyt sekä ihmeet että erilaiset kaupunginosat, jonka myötä jokainen kaupunki täytyy suunnitella erittäin tarkkaan. Esimerkiksi teatteriseudun rakentamista varten täytyy joskus uhrata hyvä maanviljelysruutu. Jotkin seudut saavat lisätehoa rinnakkaisista ruuduista, kuten vuorista tai metsistä, joka vie suunnittelun pintaakin syvemmälle. Siinä missä ennen vain rannikkokaupungit pystyivät rakentamaan merivoimia, voi sisämaassa sijaitseva kaupunki pystyttää meren rannalle sataman saadakseen saman ilon. Samalla tavoin akveduktit pystyvät tuomaan makeaa vettä kaupunkeihin, joilla ei sitä ole saatavilla. Tämän myötä jo kaupungin asettelemista voi suunnitella paremmin, kun rajoituksia ei tarvitse välttää. Civilization VI:n kaupunkisuunnittelu sisältää paljon enemmän strategiaa, jonka myötä se on mieluisampaa kuin missään aikaisemmassa Civilizationissa.

Muut muutokset ovat varsin hienovaraisia. Kaupungit eivät voi puolustaa itseään ilman muureja, jonka myötä alkupelin hyökkäykset ovat kannattavampia. Yleisesti ottaen Firaxis on karsinut pelistä turhia monimutkaisuuksia puuttumatta strategiseen syvyyteen. Vaihtokauppaa käyneet karavaanit ja kauppalaivat on yhdistetty yhdeksi yksiköksi, samoin kuin rakentajat tekevät nyt myös työveneiden työn. Loppupelissä sotilasjoukot voi yhdistää pataljooniin ja armeijoihin, vähentäen mikromanageroinnin tarvetta edellisiin Civilizationeihin verrattuna. Nämä lukuisat pienet muutokset tekevät pelistä mukavamman, kun aikaa ei kulu turhuuksiin.

En kuitenkaan ole tyytyväinen aivan jokaiseen muutokseen. Teitä ei voi enää rakentaa itse, vaan karavaanit luovat ne automaattisesti. Tämä on ongelmaksi, kun haluaa yhdistää kaksi kaupunkia, mutta mieluummin tekisi vaihtokauppaa muiden pelaajien kanssa. Ilmoitusloki, jossa näkyvät esimerkiksi barbaarihyökkäykset ja muiden sivilisaatioiden rakentamat ihmeet, on paljon huomaamattomampi, jonka myötä monet tärkeät ilmoitukset saattavat mennä ohi korvien. Lisäksi muiden sivilisaatioiden lähettiläät pulisevat koko pelin ajan turhia asioita, joiden seassa saattaa olla tärkeä tiedonjyvä, kuten kilpakumppanin ihmeen rakentamisen alkaminen.

Lisäksi muutamat mekaaniset muutokset tuntuvat kankeilta. Olen esimerkiksi tottunut liikuttamaan kameraa siirtämällä hiiren ruudun reunaan, mutta tällä kertaa reunoilla olevat valikot, mukaan lukien pysyvä yläpalkki, estävät kameran liikuttamisen. Kamera ei myöskään liiku automaattisesti aktiiviseen yksikköön, jonka myötä päädyn usein antamaan väärän komennon väärälle yksikölle. Nämä ovat vain pari esimerkkiä lukuisista pikkuvioista. Aivan kuin pikkumuutokset koituvat suureksi iloksi, nämä pikkuviat koituvat pelin suurimmaksi ärsykkeeksi. Nämä ongelmat tosin saattavat olla julkaisuversiossa poissa.

Firaxiksella on aiemmin ollut ongelmia uuden Civilization-pelin julkaisemisessa, kun jokainen peli vaati pari lisäosaa mennäkseen edeltäjänsä ohi. Esimerkiksi Civilization V:ssä uskonto puuttui peruspelistä täysin. Näiltä näkymin näyttäisi siltä, että Firaxis on onnistunut rikkomaan kirouksensa. Civilization VI:stä ei näytä puuttuvan mitään olennaista, ja kaikki isot ja pienet muutokset vievät ne edeltäjänsä edelle. Odotan innolla kokoversiota nähdäkseni, pysyykö ensivaikutelma kauankin positiivisena.

Civilization VI
Civilization VI
Civilization VI
Civilization VI
Civilization VI