Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
ennakot
Sniper Ghost Warrior 3

Sniper: Ghost Warrior 3

Georgian sisällissota toimii innoittajana uudelle tarkkaa ampumista vaativalle pelille.

  • Teksti: Paul Davies (Käännös: Markus Hirsilä)

Avoimen maailman pelit ovat nykyään enemmän sääntö kuin poikkeus. Aiemmat kaksi Sniper: Ghost Warrioria olivat enemmän tai vähemmän lineaarisia, mutta kolmas ei enää. Avoin ympäristö mahdollistaa erilaiset lähestymistavat ilmansuuntaa myöten, ja tekee ennakkovalmistelusta entistä tärkeämpää. Aseiksi annetaan mahdollisimman tarkasti mallinnettuja oikeita aseita, ja neuvoa on kuulemma haettu oikeata sotaa kokeneilta veteraaneilta.

Sniper: Ghost Warrior 3:ssa kahden pelatun tehtävän jälkeen sai huomata olevansa onnistuneesti imeytynyt pelin maailmaan. Ennen vapaampaa tekemistä suorituksen alla oli tarinavetoinen panttivankitehtävä. Pelastettava kohde virui jossain päin vahvasti linnoitettua tukikohtaa vuoristossa. Aivan ensimmäiseksi alue piti tietenkin tiedustella, ja siihen tehtävään lentävä tiedustelulennokki oli mitä oivin valinta. Kyseinen laite on ehkä paras yksittäinen ominaisuus koko pelissä.

Lennokkia käytetään pääasiassa juuri tiedusteluun. Masiinassa on sekä lämpökamera että pimeännäkövalmiudet. Pelimäiseen tyyliin se paljastaa myös sähkölaitteiden sijainteja, rakennusten heikkoja kohtia ja vihollisten reaaliaikaisen sijainnin ensimmäisen havaitsemisen jälkeen. Pahisten tekoäly on pätevä, sillä vihut muuttuvat varovaisiksi lennokin havaitessaan, tai jopa kuullessaan epäilyttävän surinan lähietäisyydeltä. Hälytyksen sattuessa vartijat ryhtyvät haravoimaan lähimaastoa, jolloin pelaajan paljastuminen on lähellä.

Sniper: Ghost Warrior 3 rohkaisee kolmeen erilaiseen pelityyliin, jotka on nimetty hyvin odotetusti sniper, ghost ja warrior. Sniper-yritystä piti ensin koettaa ilman äänenvaimenninta, mikä paljasti paikan heti laukauksen jälkeen. Ghost-kerta kilpistyi liian innokkaaseen tähyilyyn pitkässä ruohikossa. Warrior-tyyli sujui hyvin aina pakenemiseen asti. Poistumisreittiä kun ei muistanut tiedustella etukäteen, mistä seurasi tehtävän epäonnistuminen. Mokailujen ohella oli ilo huomata, että tehtävä sujui koko ajan paremmin yrityksen ja erehdyksen kautta.

On hyvin epätavallista, että pelaajalle annetaan näinkin paljon vaihtoehtoja ammuskelupelissä. Aloituspisteellä ei anneta selkeää reittiä kohteelle ja takaisin, joskin niin sanottu tiedustelijan katse näyttää muutaman vaihtoehdon sitä käytettäessä. Mukavasti tietyllä tavalla suunnitellun tehtävän epäonnistuminen ei suoraan palauta edelliselle tallennuspisteelle. Tilanne jatkuu siihen asti, kunnes pelaaja on hengetön tai tehtävä on peruuttamattomasti epäonnistunut.

Sniper Ghost Warrior 3Sniper Ghost Warrior 3Sniper Ghost Warrior 3
Sniper Ghost Warrior 3Sniper Ghost Warrior 3Sniper Ghost Warrior 3
Sniper Ghost Warrior 3Sniper Ghost Warrior 3
Sniper Ghost Warrior 3Sniper Ghost Warrior 3Sniper Ghost Warrior 3