Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Aloitussivu
ennakot
The Surge

The Surge

Saimme pikaisen kosketuksen Deck 13 Interactiven tulevaan peliin Pariisissa.

Deck 13 -firman edellinen peli oli vuonna 2014 julkaistu Lords of the Fallen. Se oli fantasiateemainen toimintaroolipeli, jota kritisoitiin liiallisesta Dark Soulsin imitoimisesta. Vinkistä vaarin otettuaan The Surge luo uuden elämyksen robottitulevaisuudessa, jossa on mukana ripaus teollisuusdystopiaa.

Nähdyssä demossa sai tuntuvan kokemuksen pelimekaniikoista: väistelyn ja hyökkäysten tyypillisestä tanssista, vihollisen liikkeiden selvittämisestä ja liikeyhdistelmien hiomisesta parhainta vahinkoa varten. Pelaajalla on käytössään sekä vaaka- että pystysuoria hyökkäyksiä, ja niiden ohella torjunta- ja väistöliikkeitä. Hyökkäykset kuluttavat pelaajan kestävyyttä eli staminaa, jonka loppuessa liikkeistä tulee heikkoja ja hitaita. Jokaisesta osuneesta hyökkäyksestä saa energiaa, jota voi käyttää useisiin erilaisiin liikkeisiin. Kokeiluversiossa tät energiaa pystyi käyttämään vain tappoiskuihin, joita sai tehtyä vihollisen heikennyttyä tarpeeksi. Pelin edetessä pystyy löytämään uusia esineitä, joilla voi hyödyntää tätä energiaa. Energiavarastot hupenevat, kun vihollisiin ei hyökkää. Näin ollen useimmat taistelut alkavat nollista.

Lisäksi taistelussa voi tähdätä erikseen raajoihin, jolloin heikot kohdat löytäessään voi tehdä suurempaa vahinkoa. Lisähaastetta himoitsevalle pelaajalle on myös luvassa palkintoja, sillä vihollisen panssaroituihin ulokkeisiin kohdistetut erikoishyökkäykset repivät raajasta panssarit ja aseet irti. Näitä pudonneita palasia voi hyödyntää myöhemmin omaa panssaria luodessaan. Aseet saa käyttöön välittömästi, mutta panssarin osat täytyy ensin korjata työpöydällä.

Korjailu, rakentelu ja tasojen kartuttaminen tapahtuvat erityisellä työasemalla. Viholliset pudottama teknoroska toimii universaalina materiaalina, jota voi käyttää uusien panssareiden luomiseen, tai mekaanisen tukirangan päivittämiseen. Jokainen ase ja panssarinpalanen vaativat energiaa, jota puolestaan saadaan tukirankaa päivittämällä.

Materiaalien käyttämisestä tulee tasapainottamista vaativaa touhua. Rangan päivittäminen itsessään ei tee mitään, mutta liian hyviä panssareita ei voi käyttää: tukirangalla ei välttämättä ole riittävästi energiaa siihen. Lisäksi mukana on mikrosiruimplantteja, joiden avulla hahmolle saa lukuisia lisäetuja. Näitä ovat esimerkiksi opastuksen avuliaat neuvot, tai vihollisten terveyspisteiden näyttäminen. Lisäksi pelimaailmassa on elementtejä, joiden käyttäminen vaatii korkeatasoisen tukirangan. Esimerkiksi lukittujen ovien takaa voi löytyä lisäaarteita, tai tiettyihin paikkoihin ei vain pääse käsiksi ennen rangan kehittämistä.

The SurgeThe SurgeThe Surge

Kuolemasta rangaistaan The Surgessa hieman samoin kuin From Softwaren Souls-peleissä: kaikki mukana ollut teknoroska pudotetaan maahan, jonka jälkeen on rajattu aika hakea ne takaisin. Viholliset syntyvät uudelleen, joten kuoleman korjatessa uudestaan ennen materiaalin poimimista saa sille heittää hyvästit. Työasemalle voi tallettaa kaikki roinat myöhempää käyttöä varten, joten menetyksien ei pitäisi olla suuria.

Pelin tarinaa kerrotaan lukuisin eri tavoin. Ensimmäisellä työasemalla on hologrammitekoäly, joka kertoo tuoreista tapahtumista vastaten pelaajan esittämiin kysymyksiin. Se esittelee myös mahdollisuuden tulevaisuuden valintoihin. Kehittäjät ovat pyrkineet varmistamaan, että myöhemmin kohdattavia oikeita ihmisiä voi auttaa tai he voivat olla pelaajalle avuksi. Hengiltäkin nämä hahmot voi halutessaan ottaa. Lisäksi peliympäristö kertoo tarinaa itsestään niin maisemien kuin keräilyesineiden merkeissä. Pelaaja voi poimia mukaansa äänitiedostoja, päiväkirjoja, sähköposteja ja sen semmoisia. Kaikki ne kertovat maailman tarinaa.

Yllätyin siitä, miten hauska futuristinen Dark Souls voi olla. Tavalliset fantasiahirviöt, kuten luurangot ja lohikäärmeet, eivät pudota yhtä paljon muokattavaa roinaa verrattuna panssarihumanoideihin ja robotteihin. Panssarilevyjen repiminen verisillä tappoliikkeillä tuntui mieluisalta, ja työpöydän ääreen istahtaminen aarteiden kanssa oli kerrassaan palkitsevaa. Voin jo kuvitella, miten myöhemmässä vaiheessa vahvemmilta vihollisilta voisi saada esimerkiksi rakettimoukareita tai sähkömoottorisahoja. Moinen ei tuntuisi tässä ympäristössä lainaan mahdottomalta idealta. Lyhyen pelisession aikana en ehtinyt näkemään pomotaisteluita tai pidemmälle kehittyneitä vihollisia, mutta jo alkupään viholliset tarjosivat suurta haastetta.

The Surge on yleisesti todella positiivinen kokemus. Deck 13 näyttää ottaneen opiksi saamastaan palautteesta. The Surge julkaistaan toukokuussa 2017 PC: lle, PlayStation 4: lle ja Xbox Onelle.

The SurgeThe SurgeThe Surge

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä