Suomi
Gamereactor
ennakot
Destiny 2

Destiny 2

Gamereactor piipahti Los Angelesissa jatko-osaa katsomassa.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Ensimmäisen Destinyn Tower joutuu Cabal-pahiksien hyökkäyksen kohteeksi. He haluavat The Travellerin ihmisille antaman voiman itselleen. Paras tapa tähän on kaiken pommittaminen. Toweria puolustavat urheasti useat tutut naamat kuten Cayde-6, Ikora Rey ja Zavala. Peli vaihtaa välivideosta pelikuvaan saumattomasti.

Destiny 2 näyttää selvästi Destinyltä, eikä se välttämättä ole huono asia. Niin ikään pelattavuus tuntuu välittömästi tutulta ensimmäistä peliä testanneille. Testattu Homecoming-tehtävä niputtaa melkein kaikki edeltäjästä tutut maneerit samaksi tehtäväksi. Ja kaikki se tuntuu ja näyttää todella upealta.

Kehittäjien mukaan Destiny 2 on "reboot", joten kaikilla pitäisi olla yhtä helppo hypätä mukaan toimintaan riippumatta siitä, kuinka kauan vietti aikaa ensimmäisen pelin parissa. Tarkoituksena on luoda maailma, jossa pelaajat haluavat viettää aikaa ja suorittaa mielenkiintoisia tehtäviä. Maailman rakennetta on muutettu: vierailtavat planeetat tulevat olemaan kooltaan valtavia täynnä kaikenlaista tekemistä.

Maassa pääsi vierailemaan European Dead Zone -alueella, joka on Bungien mukaan suurin koskaan Destinyyn luotu alue. Näkyvissä on metsää, maanalaisia luolia ja vallattavaksi määrätty Red Legionin tukikohta. Näytillä oli myös yksi Jupiterin kuu Titan ja Saturnuksen yksi kuu. Nessus-planeetta puolestaan on lähes kokonaan Vex-olioiden tuhoama. Kaikesta päätellen Destiny 2 vaikuttaa aiempaa enemmän avoimen maailman peliltä. Salaisia paikkoja on oleva paljon, ja nurkkien tutkiminen helpottuu kartan avulla.

Tämä on mainos:

Toistaiseksi on varmistettu kaksi vanhaa alaluokkaa, jotka ovat Titanin Striker ja Hunterin Gunslinger. Tämän lisäksi tulossa on kolme uutta alaluokkaa, joista testaamaan pääsi ainoastaan Warlockin Dawnbladea. Kyseessä on mahdollisuus luoda ympärilleen parantava energiakenttä. Tätä voi halutessaan vahvistaa esimerkiksi siten, että itse ja kentässä käväisseet kanssapelaajat saavat bonusta pahiksille tekemäänsä vahinkoon. Moinen tuo annoksen lisää strategiaa joukkueen muodostukseen Raid-tehtävään lähdettäessä.

Pääosin hahmoluokat tuntuvat samalta kuin ennenkin, mutta niiden päivittäminen on kokenut muutoksia. Kokonaisuutta on selvästi tehty yksinkertaisemmaksi, ja pelaajan on valittava kahdesta ennakkoon määritellystä muotista. Ratkaisu toiminee ihan hyvin, mutta samalla se poistaa tunteen oman kokemuksen yksilöimisestä.

Destiny 2Destiny 2Destiny 2Destiny 2

Tarinatehtävän jälkeen kokeilussa oli uusi Strike-tehtävä The Inverted Spire. Heti alusta asti kaikki näyttää ja tuntuu tutulta Destiny-meiningiltä. Itse toiminta on taistelua Vex-koneita ja Cabal-pahiksia vastaan suurikokoisilla kentillä. Lopussa odottaa pomovastus. Luodun vaikutelman perusteella Bungie on onnistunut luomaan vaihtelua toimintaan, mikä on tietenkin hyvä asia.

Tämä on mainos:

Suurin muutos liittyy aseiden käsittelyyn. Tuliluikut ovat valikoissa eri tavalla luokiteltuna, ja niitä käytetään erilaisissa tilanteissa. Tussarit on jaettu Kinectic, Elemental ja Power-kategorioihin. Uusina asetyyppeinä mukaan tulevat konepistoolit ja kranaatinheittimet. Mahdollisesti varsinaisessa julkaisussa erilaisia aseita on enemmänkin.

Alkuperäisessä Destinyssä haastavin tavara (raid-tehtävät ja Nightfall-striket) oli varattu pelin loppuun. Ongelmaksi muodostui se, että vain noin puolet pelaajista koskaan saavutti niin korkeaa tasoa, että haastavimpiin tehtäviin pääsi käsiksi. Destiny 2:n seuranhakuun on siksi kiinnitetty enemmän huomiota: haettavan seuran pääsee yksilöimään ennakkoon aiempaa paremmin tehtävän mukaan. Jokainen raid-tehtävää satunnaisessa seurassa ilman kuulokemikrofonia pelannut tietää, millainen päänsärky moinen kokemus voi olla.

Destiny 2:n moninpeli tulee olemaan 4 vs. 4. Uutena pelimuotona lisätään eriin jaettu Countdown, jossa toinen joukkue koettaa asentaa pommia, ja toinen joukkue puolustaa paikkaa tai purkaa pommin. Erä voi myös ratketa vastapuolen joukkueen eliminointiin. Meininki kuulostaa kovasti Counter-Strikelta, ja se toimii hienosti. Vähäisempi pelaajamäärä tekee toiminnasta henkilökohtaisempaa, ja tasapaino on helpommin Bungien säädelttävissä.

Tilaisuudessa sai kokeilla pätkän matkaa tulossa olevaa Destiny 2:n PC-versiota, joka odotetusti toimi hienosti. 60 ruudun sekuntivauhdilla säntäilevä kuva ei eronnut suuresti PC:n ja konsoleiden välillä, joilla tosin ruudunpäivitys on lukittu 30 ruutuun sekunnissa.

Destiny 2 tuntuu tutulta eikä se ole huono asia, koska Destinyn pelattavuus oli lähes täydellinen. Tarinankerrontaan on selvästi panostettu, ja suurikokoisten planeettojen tutkiminen vaikuttaa mielenkiintoiselta. Toivoa sopii, ettei Bungie liiaksi muuta niitä peruspilareita, jotka tekivät alkuperäisestä Destinystä suositun.

Destiny 2 julkaistaan konsoleille 8. syyskuuta, ja PC:lle myöhemmin.

Destiny 2Destiny 2Destiny 2Destiny 2
HQ
HQ
HQ
HQ
Destiny 2Destiny 2Destiny 2Destiny 2

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Destiny 2: Curse of Osiris DLCScore

Destiny 2: Curse of Osiris DLC

ARVIO. Kirjoittaja Matti Isotalo

Bungien kaltaisen ison ja ammattitaitoisen studion luulisi oppivan virheistään. Ensimmäinen Destiny on kuitenkin näemmä jäänyt unholaan, sillä Curse of Osiris -lisäri toistaa kaikki isiensä virheet.



Ladataan seuraavaa sisältöä