Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
ennakot
Destiny 2

Destiny 2 beta

Lisää sitä samaa.


Bungie nousi suuren kansan tietoisuuteen laadukkaalla Halo: Combat Evolvedilla (2001). Pitkään sarjan parissa hääräillyt joukko otti rohkean askeleen kohti uutta ja tuntematonta ilmoittaessaan uudesta räiskinnästään Destiny (2014). Peliä rummutettiin toimintapelien mullistajana. Lupaukset ominaisuuksista ja tarinat projektiin upotetuista rahatukuista saivat pelialan kuolaamaan tulevaa. Ongelmilta ei kuitenkaan säästytty. Huikeista myyntiluvuista huolimatta varsinkin pelin alkutaival oli kivikkoista. Itselleni ensimmäisen pelin kohtaloksi muodostui tarinan tyssääminen liian vaikeaan tilanteeseen. Itseasiassa ongelma oli aikaisempien kenttien vaadittavassa grindaamisessa, jotta eteenpäin pääsy olisi mahdollista. Destiny kuitenkin löysi paikkansa, ja nyt Bungie on tulossa takaisin. Rummut kumisivat, kun Destiny 2 julkistettiin mahtipontisesti tulevan ulos tänä syksynä. On aika katsoa, miltä kohtalo näyttää julkisessa betavaiheessaan.

Beta polkaistaan käyntiin hahmoluokan valinnalla. Valittavana ovat jo ensimmäisestä osasta tutut Warlock-, Titan- ja Hunter-alaluokat, joista jokaisella on luonnollisesti omat ominaisuutensa ja aseistuksensa. Nyt kuitenkin hahmojen säätömahdollisuudet on viety pidemmälle, ja luokkiin on tuotu uusia taistelutyylejä. Valitsemani Arcstrider Hunter on erikoistunut nopeatempoiseen taisteluun käyttäen muun muassa sähköistettyä taistelukeppiä.

Hahmon valinnan jälkeen peli jatkuu suoraan yllättävän arkisen näköisellä alkudemolla. Käy ilmi, että The Last Cityyn on hyökännyt massiivinen vihollisjoukko tuhoisin seurauksin. Pelaajan matka alkaa vallatun kaupungin raunioista, ja vie pitkin sotaisaa polkua kohti karmivaa totuutta hyökkääjien tavoitteista.

Ohjattavuutensa puolesta Destiny 2 ei ole juuri muuttunut edeltäjästään. Perinteinen ensimmäisen persoonan vinkkeli on sama kuin ensimmäisessä osassa, ja niin on tattiliikkuvuus, ampuminen ja hyppääminenkin. Aseita voi vaihdella muutaman mukana kannettavan välineen kesken, ja erillisessä valikossa on lennosta vaihdettavia tussareita vielä lisää. Hyppääminen on luonnottoman oloista: aivan kuin painovoima heikkenisi hypyn ajaksi. Loikkaa voi vielä jatkaa ilmassa toisella mokomalla, mikä helpottaa kiipeilyä tai liian korkealta laskeutumista. Liian hitaan pomppimisen lisäksi vauhti on muutenkin vähän tahmean oloista.

Vaikka alkudemo ei ole kovinkaan näyttävä, korjaa itse peli asiaa varsin mallikkaasti. Kentät pursuavat yksityiskohtia kaiken maailman valopaneeleista kipinöiviin sähkölaitteisiin asti. Muuttuvat sää- ja valotehosteet on osattu tehdä hienosti, ja niitä käytetään kiitettävän paljon. Erityisesti piiskaava rankkasade toimii upeana tunnelmanluojana. Harmillisesti ympärillä oleva roina on pitkälti vain staattista taustaa eikä reagoi kosketukseen tai tulitukseen. Pelissä, tai ainakin betassa, nähdyssä noin tunnin mittaisessa tarinan alkuosiossa juoksennellaan paljon rajatuissa pimeissä sisätiloissa. Tämä toki helpottaa tehosteiden ahtamista ruutuun.

Destiny 2Destiny 2Destiny 2Destiny 2
Destiny 2Destiny 2Destiny 2Destiny 2