Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Aloitussivu
ennakot
Destiny 2

Destiny 2 beta

Lisää sitä samaa.

Bungie nousi suuren kansan tietoisuuteen laadukkaalla Halo: Combat Evolvedilla (2001). Pitkään sarjan parissa hääräillyt joukko otti rohkean askeleen kohti uutta ja tuntematonta ilmoittaessaan uudesta räiskinnästään Destiny (2014). Peliä rummutettiin toimintapelien mullistajana. Lupaukset ominaisuuksista ja tarinat projektiin upotetuista rahatukuista saivat pelialan kuolaamaan tulevaa. Ongelmilta ei kuitenkaan säästytty. Huikeista myyntiluvuista huolimatta varsinkin pelin alkutaival oli kivikkoista. Itselleni ensimmäisen pelin kohtaloksi muodostui tarinan tyssääminen liian vaikeaan tilanteeseen. Itseasiassa ongelma oli aikaisempien kenttien vaadittavassa grindaamisessa, jotta eteenpäin pääsy olisi mahdollista. Destiny kuitenkin löysi paikkansa, ja nyt Bungie on tulossa takaisin. Rummut kumisivat, kun Destiny 2 julkistettiin mahtipontisesti tulevan ulos tänä syksynä. On aika katsoa, miltä kohtalo näyttää julkisessa betavaiheessaan.

Beta polkaistaan käyntiin hahmoluokan valinnalla. Valittavana ovat jo ensimmäisestä osasta tutut Warlock-, Titan- ja Hunter-alaluokat, joista jokaisella on luonnollisesti omat ominaisuutensa ja aseistuksensa. Nyt kuitenkin hahmojen säätömahdollisuudet on viety pidemmälle, ja luokkiin on tuotu uusia taistelutyylejä. Valitsemani Arcstrider Hunter on erikoistunut nopeatempoiseen taisteluun käyttäen muun muassa sähköistettyä taistelukeppiä.

Hahmon valinnan jälkeen peli jatkuu suoraan yllättävän arkisen näköisellä alkudemolla. Käy ilmi, että The Last Cityyn on hyökännyt massiivinen vihollisjoukko tuhoisin seurauksin. Pelaajan matka alkaa vallatun kaupungin raunioista, ja vie pitkin sotaisaa polkua kohti karmivaa totuutta hyökkääjien tavoitteista.

Ohjattavuutensa puolesta Destiny 2 ei ole juuri muuttunut edeltäjästään. Perinteinen ensimmäisen persoonan vinkkeli on sama kuin ensimmäisessä osassa, ja niin on tattiliikkuvuus, ampuminen ja hyppääminenkin. Aseita voi vaihdella muutaman mukana kannettavan välineen kesken, ja erillisessä valikossa on lennosta vaihdettavia tussareita vielä lisää. Hyppääminen on luonnottoman oloista: aivan kuin painovoima heikkenisi hypyn ajaksi. Loikkaa voi vielä jatkaa ilmassa toisella mokomalla, mikä helpottaa kiipeilyä tai liian korkealta laskeutumista. Liian hitaan pomppimisen lisäksi vauhti on muutenkin vähän tahmean oloista.

Vaikka alkudemo ei ole kovinkaan näyttävä, korjaa itse peli asiaa varsin mallikkaasti. Kentät pursuavat yksityiskohtia kaiken maailman valopaneeleista kipinöiviin sähkölaitteisiin asti. Muuttuvat sää- ja valotehosteet on osattu tehdä hienosti, ja niitä käytetään kiitettävän paljon. Erityisesti piiskaava rankkasade toimii upeana tunnelmanluojana. Harmillisesti ympärillä oleva roina on pitkälti vain staattista taustaa eikä reagoi kosketukseen tai tulitukseen. Pelissä, tai ainakin betassa, nähdyssä noin tunnin mittaisessa tarinan alkuosiossa juoksennellaan paljon rajatuissa pimeissä sisätiloissa. Tämä toki helpottaa tehosteiden ahtamista ruutuun.

Destiny 2Destiny 2Destiny 2Destiny 2

Tarinallisen peliosion lisäksi Destiny 2:n betassa on kaksi moninpelimittelöä (PvP) ja yksi tehtävä suoritettavaksi yhteispelinä verkon välityksellä (PvE). Molemmat PvP-taistelut ovat idealtaan varsin samanlaisia. Countdown-nimeä kantava mittelö jakaa kahdeksan pelaajan joukon puoliksi, joista toinen puoli pyrkii aktivoimaan pommeja etukäteen annetuissa paikoissa pitäen huolen, ettei pommi räjähdä. Vastakkaiselle joukolle jää puolestaan tavoitteeksi estää pommitusaikeet. Seuraavalla kierroksella roolit vaihdetaan päinvastaiseksi. Control-osiossa taas pelaajat valtaavat alueita omiin nimiin pyrkien suojelemaan niitä. Käytännössä kyseessä on siis sama pelimuoto hieman erilaisilla mausteilla eri kentissä. Pelimuodot eivät kuitenkaan ole mitään mullistavia vaan hyvin tyypillisiä, jo kauan aikaa sitten muissa peleissä hyväksi todettuja moninpelihaasteita.

Näissä muodoissa pelistä riippumatta hauskuus riippuu pitkälti kartutetusta kokemuksesta itse peliä ja kyseessä olevaa kenttää kohtaan. Jos mukaan tulee kylmiltään, odottaa vastassa varsin nihkeä vastaanotto lähes välittömän kuoleman muodossa. Yleensä vasta kenttään tutustumisen aikana on jo itse taistelu käyty kokeneempien osanottajien kesken. Vaatii siis paksua nahkaa ja ämpärillisen malttia, että pelimuodosta oikeasti pääsee nauttimaan. Toisaalta kun homma alkaa rullata, näyttäisi Destiny 2 tarjoavan varsin mielekästä moninpeliä tutun oloisissa karkeloissa.

PvE Inverted Spire vie pelaajan kahden kaverin kanssa taistoon monsuja vastaan. Jo ensimmäisessä Destinyssä isossa roolissa ollut malli on jälleen yksi tärkeimpiä osioita myös jatko-osassa. Mukaan olisi hyvä saada nimenomaan tuttua seuraa. Jos tulee peliin täysin vihreänä, eivät tuntemattomat ja kokeneet nettikaverit juuri sinua odottele vaan juoksevat edeltä oleellisiin paikkoihin. Minulle ei juuri jäänyt aikaa tutkiskella ympäristöä, jos halusin eteeni muutakin kuin vihollisten ruumiita ja avattuja portaaleja. Toisaalta tason lopussa oleva iso loppuvihollinen oli sen verran vaativa, että yhteishenki pääsi kukoistamaan tukiessamme toisiamme henkiinherättämisen merkeissä. Kuitenkin juuri tämän osion ollessa leijonanosassa Destinyssä edelleen, voi se helposti karkottaa untuvikot, jos pelaaminen jää vähemmälle muiden kerätessä hedelmät.

Betan perusteella Destiny 2 tuntuu jakavan saman kohtalon kuin edeltäjänsä. Teknisesti peli on oikein huoliteltu, mutta siitä huokuu enemmän tekninensuoritus kuin rakkaus tuotetta kohtaan. Tietynlainen kliinisyys ja laskelmoitu tunnelma ovat aistittavissa. Se jättää kylmäkiskoisen ja etäisen tunteen. Putkijuoksukenttien suunnittelu tuntuu hiukan vanhentuneelta, ja jopa viholliset ovat jotenkin mielenkiinnottomia. Myös äänitehosteet on miksattu todella hiljaisiksi ja ponnettomiksi. Tilannetta ei auta liian paljon esille nostettu lakoninen ääninäyttely, vaikka ammattinäyttelijöitä onkin palkattu mukaan Lance Reddickiä myöten. Äänistä lähes aistii äänitysstudion painostavan hiljaisuuden taustalla. Toisaalta beta-leima oikeassa yläkulmassa muistuttaa, ettei Destiny 2 ole vielä valmis.

Ensimmäisestä Destinystä pitäneet eivät varmasti tule pettymään jatko-osan parissa: se tarjoaa samaa tuttua menoa monin uusin maustein. Uudet tulokkaat voivat silti joutua sulattelemaan pettymystään kaiken hypetyksen jälkeen. Tämä oli ainakin oma kohtaloni.

Destiny 2Destiny 2Destiny 2Destiny 2

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta
View comments

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Destiny 2: Curse of Osiris DLCScore

Destiny 2: Curse of Osiris DLC

ARVIO. Kirjoittaja Matti Isotalo

Bungien kaltaisen ison ja ammattitaitoisen studion luulisi oppivan virheistään. Ensimmäinen Destiny on kuitenkin näemmä jäänyt unholaan, sillä Curse of Osiris -lisäri toistaa kaikki isiensä virheet.

Destiny 2 -saappaat nyt kaupan

Destiny 2 -saappaat nyt kaupan

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Destiny 2 on saanut odotetun Shadowkeep-laajennuksensa. Tämän ohella Bungie on lanseerannut teemaan sopivat popot nimeltä Destiny x Palladium. Myyntiin ne tulevat Bungie...

Bungie puolustaa mikromaksuja

Bungie puolustaa mikromaksuja

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Ainakin julkisuudessa videopelien mikromaksuista ovat innoissaan ainoastaan ne, joiden taskuun mikromaksuista saatava tuotto kilahtaa. Mikromaksut ovat säilyneet alan...

Ladataan seuraavaa sisältöä