Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands /
Gamereactor
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
ennakot
Project Cars 2

Project Cars 2

Slightly Mad Studiosin ajosimulaattori kohtaa syksyllä ajopelien goljatit. Kypsyneet ominaisuudet todistavat Project Carsin kilpailukyvystä, mutta paljon riippuu vielä viimeistelyn onnistumisesta.


2015 julkaistu Project Cars lukeutuu viime vuosien mielenkiintoisimpiin ajopeleihin. Se oli budjettiinsa nähden äärimmäisen kunnianhimoinen hanke, joka kehitettiin harvinaisella joukkoistetulla testausmenetelmällä ja maksoi jopa osinkoja joukkorahoittajille. Pelinä se onnistui luomaan pääosin mainion rata-autoilukokemuksen sääntöineen ja vaihtelevine sääolosuhteineen, mutta kaikki eivät olleet tyytyväisiä. Kritiikkiä herättivät muun muassa konsoliversioiden pelattavuus, itsepintaiset pikkubugit ja osittain lupauksista poikennut sisältö. Esimerkiksi ovaalit kehitettiin mutta niitä ei julkaistu peliin.

Project Cars 2 ei ole tietenkään täysin uusi peli, mutta se vaikuttaa ihan merkittävältä parannukselta edeltäjäänsä verrattuna. Kaikki on hienompaa ja monipuolisempaa tähdäten entistä elähdyttävämpään kokemukseen. Sarjan kypsyminen näkyy jo tyylikkäässä päävalikossa, joka muistuttaa enemmän EA:n sporttijärkäleistä kuin ruohonjuuritasolta ponnistavasta indie-pelistä. Ratojen määrä on kohonnut parillakymmenellä yli 60:een (plus eri leikkaukset), ja autojakin riittää enemmän kuin tuplaten: yli 180. Eikä kaikki ole vain lisää sitä vanhaa. Kokonaan uuden säväyksen tuovat intensiiviset rallikross-kilpailut, jotka puskevat pelin osittain Dirt 4:n tontille. Niin, ja entäs ne ovaalit? No nyt niitäkin löytyy muutama.

Slightly Mad Studios on työskennellyt myös ajomekaniikan eteen. Esimerkiksi rengasfysiikat ja force feedback -tehosteet ovat saaneet hienovaraista rikkautta, joka tekee autoista eläväisempiä ja hauskempia ajaa. Ero ilmenee etenkin mutkissa ajaessa. Auto ohjautuu terävämmin ja tunne renkaiden päällä kulkemisesta ilmenee ratin kautta selkeämmin. Painonsiirtymä voi helposti horjuttaa auton tasapainoa, ja pelaajan on aktiivisemmin osallistuttava ohjaamiseen, jos autoa haluaa viedä äärirajoilla eteenpäin. Project Cars 1 tuntuu vertailussa aavistuksen ylimalkaiselta ja vaisulta.

Force feedback on nyt myös helpommin kustomoitavissa. Teknisen säätövalikon sijaan pelissä on kolme esiasetettua tyyliä - immersiivinen, informatiivinen ja suodattamaton - joita voi sitten hienosäätää muutamalla helposti tajuttavalla liukusäätimellä. Asetusten muuttaminen onnistuu jopa session aikana, joten pikkukorjausten takia ei enää tarvitse peruuttaa peliä ja palata päävalikkoon.

Uramoodiin ei kannata odottaa suuria mullistuksia, mutta presentaation uudistuksella on saatu aikaan vaikutelma paljon mielenkiintoisemmasta ja koherentimmasta moodista. Kaudet, sarjapisteet ja saavutukset ovat nyt selkeämmin esillä, kuin myös kutsukilpailujen avaamisen edellytykset. Teema on edelleen tuttu - nouse junnusarjoista ylöspäin - mutta toiminta pysyy juuri niin vaihtelevana kuin itse haluaa, sillä peli ei pakota kulkemaan mitään tiettyä urapolkua. Ajettavat sarjat ja kausien pituudet ovat pitkälti itse päätettävissä.

Ennakkotestin alkajaisiksi hyppäsin Formula Rookien puikkoihin Xbox 360:n ohjainta käyttäen (PC:llä). Konsolikontrollit olivat yksi kritiikinaihe alkuperäisessä pelissä, ja kehittäjät ovat luvanneet siihen parannusta. Ainakin tällä alusta- ja ohjainkombinaatiolla meno oli suhteellisen jouhevaa jopa kiikkeriä pikkuformuloita ajaessa. Ote ohjaukseen saa edelleen olla aavistuksen hienovaraisempi kuin Forzan kaltaisissa pädille suunnitelluissa peleissä, mutta pelattavuus ei mielestäni ole mikään ongelma.

Kilpailu Uuden-Seelannin Ruapuna Parkissa oli erityisen mieleenpainuva, sillä kilpailun aikana radalla oli pakkasta ja tuulen kuljettamat usvapilvet vaikeuttivat näkyvyyttä. Renkaiden pitäminen toimintalämpötilassa tuntui hankalammalta kuin lämpimämmillä radoilla, esimerkiksi Portugalin Algarvessa, ja olin jopa lipsauttaa itseni ulos kilpailusta pääsuoran jälkeisessä mutkassa. Yksi esimerkki parannettujen sääolosuhteiden vaikutuksesta.

Project Cars 2Project Cars 2Project Cars 2Project Cars 2
Project Cars 2Project Cars 2Project Cars 2Project Cars 2