Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Aloitussivu
ennakot
Call of Duty: WWII

Call of Duty: WWII beta

Marraskuusta näyttäisi olevan tulossa hyvä.

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Call of Dutyn viimeiset kolme vuosipäivitystä ovat käyneet sotansa tulevaisuudessa. Tästä on ollut seurauksena eksopukuja, seinillä juoksemista ja erikoista tulevaisuuden aseistusta. Sledgehammer Games on kuitenkin valinnut palata takaisin sarjan juurille eli toiseen maailmansotaan, jota Call of Duty ei ole käsitellyt sitten vuoden 2008 World at Warin.

Betan ensivaikutelma on mahtava. Meno tuntuu ilman rakettireppuja taktisimmalta Call of Dutylta sitten Ghostsin. Kolme pienikokoista karttaa tosin tarkoittivat samalla sitä, että toiminnan tempo oli samanlainen kuin muutamassa aiemmassakin pelissä. Kiitosta on annettava myös äänisuunnittelusta. Yläpuolella lentävät koneet, räjähdyksien äänet ja jatkuva tulitus loivat vahvan siellä olemisen tunnun. Ja tämä kaikki jo pelkästään moninpelissä.

Ensimmäiseksi testiin päätyi uusittu War-muoto, jota ei pidä sotkea Call of Duty: World at Warin samannimiseen pelimuotoon. Warissa on kaikkiaan neljä tavoitetta. Hyökkäävän puolen tulee vallata määrätty alue Dominationin tai Hardpointin tyyliin ennen sillan rakentamista eteenpäin pääsemiseksi. Sen jälkeen asennetaan pommi hieman Search & Destroyn mallin mukaisesti, ja viimeinen tavoite on tankin saattaminen maaliin Overwatchin ja Team Fortress 2:n tyyliin. War kannustaa tiimipeliin, sillä pelkkä tappojen kerääminen ei auta omaa joukkuetta voittoon. Edes tulostaululla ei ole esitettynä niin sanottua K/D Ratiota pelaajille. Betan kartta suosi vahvasti hyökkääjää, jolloin voittaminen edellytti puolustajalta vahvaa joukkuepelaamista.

Betassa oli valittavana kolme niin sanottua tavallista pelimuotoa: Team Deathmatch, Domination ja Hardpoint. Kaikki toimivat juuri niin kuin aina ennenkin, joskin hardpointit olivat saatavilla 60 sekuntia kerrallaan totutun 90 sekunnin sijasta. Tämä johti aiempaa liikkuvampaan peliin, ja kerrallaan kentästä oli käytössä suurempi osa kuin ennen.

Kolme karttaa olivat huomattavan erilaisia toisiinsa verrattuna. Ardennes Forest on talvinen ja suurikokoisin. Kartassa on kolme selkeää linjaa. Kirkon rauniot hallitsevat yhtä osaa, keskellä on tuhoutunut tankki ja toisella puolella on omanlaisensa ei-kenenkään maa. Perinteisestä suunnittelusta johtuen kartta soveltui hyvin kaikkiin pelimuotoihin, koska tarjolla oli niin pitkän kantaman kuin lähietäisyydenkin taisteluja.

Pointe du Hoc sijaitsee Normandian rannikolla Ranskassa. Kartassa on viisi bunkkeria ja maatalo kentän laidoilla, kun taas keskusta on väärällään juoksuhautoja. Täällä haulikot ja konepistoolit määräävät. Pointe du Hoc oli parhaimmillaan Hardpointissa, kun taas Team Deathmatchiin se ei tuntunut soveltuvan lainkaan.

Gibraltar puolestaan sijoittuu eteläiseen Espanjaan. Kartassa on runsaasti korkeuseroja. Selkeän rakenteen puuttuessa kartasta puuttuu sujuvuus eli niin sanottu "flow". Runsaat nurkat ja kulmat johtavat siihen, että yleensä kuolema koittaa selkään ammuttuna. Kokonaisuutena Gibraltar oli vähiten nautittava kartta, mutta se saattaa silti soveltua esimerkiksi Search & Destroyhin.

Aseiden keskinäinen tasapaino on tavannut olla Call of Duty -peleissä ongelmana julkaisun yhteydessä. Tavallisesti mukana on yksi tai kaksi muihin verrattuna ylivertaista asetta. WWII:ssa se on STG-44. Tätä toivottavasti hiotaan lopulliseen julkaisuun mennessä.

Call of Duty: WWIICall of Duty: WWIICall of Duty: WWIICall of Duty: WWII

Eräs uusista ominaisuuksista on Divisions. Valittavana on viisi erilaista eli yksi jokaista aseluokkaa kohti: jalkaväki (Rifle), maahanlaskujoukot (SMG), panssarijoukot (LMG), sissit (Shotgun) ja tiedustelijat (Sniper). Jokaisella on omia luokkakohtaisia etuja, kuten kivääriin liitettävä pistin, tai etuhaarukka tueksi LMG:lle. Haulikkoihin saa syttyviä fosforiammuksia.

Käytetystä aseesta huolimatta paras valinta on yleensä jalkaväki tai maahanlaskujoukot, sillä kokemuspisteiden karttuessa avautuu sellaisia lisävarusteita, jotka eivät ole luokkiin sidottuja. Näitä ovat esimerkiksi ylimääräinen lisävaruste kivääriin tai kyky juosta kauemmin. Huonona puolena on, ettei näitä bonuksia voi kytkeä pois käytöstä niin halutessaan. Esimerkiksi haulikon fosforiammukset ovat aina valittuna, kun ne on kerran käyttöön avattu.

Aiempien pelien perkit on korvattu yllä kuvatulla Divisions-mekaniikalla, ja mukana on myös alokasajan eli Basic Trainingin valintoja. Valittavana on yksi jokaiselle luokalle, ja ne tarjoavat pientä etua taistoissa. Esimerkiksi Gunslinger mahdollistaa ampumisen juostessa ja syöksyessä. Lookout puolestaan antaa suuremman minimapin, ja paljastaa viholliset hieman kauempaa.

Niin sanottua score-streak-järjestelmää ei ole tehty kokonaan uusiksi, mutta palkinnot maksavat nyt enemmän kuin ennen. Esimerkiksi tiedustelulennokki maksaa nyt 500 pistettä. Fighter Pilot puolestaan maksaa 625 pistettä, ja siinä pääsee ohjaamaan konekivääritulta maahan sylkevää lentokonetta. Paratroopers kutsuu tekoälyn ohjastamia apureita oman joukkueen avuksi maksaen peräti 1200 pistettä. Ongelma vain on siinä, että apurit ovat kertakaikkisen surkeita. Polttopullot eli molotovit maksavat 300 pistettä, ja nekin kaipaavat vielä hiomista. Suora osuma tappaa vastustajan, mutta muuten ne ovat jokseenkin hyödyttömiä.

Sledgehammerin ehkä kummallisin ratkaisu on se intensiteetti, jolla pelihahmot kommunikoivat otteluiden aikana. Liian usein henki lähti matseissa sillä, että oma pelihahmo karjaisi vihollisen sijainnin, joka puolestaan paljasti oman paikan välittömästi kaikille lähistöllä oleville pahiksille. Kikka toimii tietenkin molempiin suuntiin, mutta tällä tavalla tapon saaminen tuntui aina halvalta. Lähellä tapahtunut joukkuekaverin aiheuttama räjähdys tuottaa mielenkiintoisen tehosteen. Vihollistulen lähelle osunut vaikutus käy järkeen, mutta jos "friendly fire" on kytketty pois päältä ei omien räjähdysten silloin pitäisi joukkuekavereihin vaikuttaa.

Call of Duty: WWII näyttää olevan muotoutumassa parhaaksi CoDiksi sitten Black Ops 2:n. Paluu toiseen maailmansotaa tuntuu hienolta, hahmoluokkajärjestelmä toimii ja itse pelaaminen on sujuvaa. Ongelmiakin on, mutta toisaalta kysymys on vasta betavaiheesta.

Call of Duty: WWII

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Scump ei eläköidy Call of Dutysta

Scump ei eläköidy Call of Dutysta

ESPORTS. Kirjoittaja Markus Hirsilä

OpTic Gamingin aikainen lähtö Call of Duty World League Championshipsista oli eräs syy huhuihin, joiden mukaan Seth 'Scump' Abner aikoo eläköityä ammattimaisesta...

Evil Geniuses on CWL-champpi

Evil Geniuses on CWL-champpi

ESPORTS. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Viime viikonloppuna pohjoisamerikkalaisen Evil Geniusesin Call of Duty -joukkue voitti Yhdysvaltain Ohion osavaltiossa pidetyn Call of Duty World League Championships...



Ladataan seuraavaa sisältöä