Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
ennakot
60 Parsecs!

60 Parsecs!

60 Seconds! -pelin komediallinen jatko-osa keskittyy aiempaa enemmän tarinaan ja henkilöhahmoihin.

  • Teksti: Marco Vrolijk (Käännös: Markus Hirsilä)

Puolalainen Robot Gentleman isännöi taannoin tapahtuman Poznańin kaupungissa, jossa he paljastivat uuden kehityksessä olevan pelinsä. Studio sai alkunsa 12 vuotta sitten, ja nyt he ovat saavuttaneet jo menestystäkin. Tämän ansiosta he voivat jo sponsoroida pienempiä kehittäjiä, joille pelien rahoitus on yleensä ongelma.

Robot Gentlemanin edellinen peli 60 Seconds! asetti pelaajan luotsaamaan perhettä ydinsodan ensimmäisinä päivinä maanalaisessa bunkkerissa. Uuden 60 Parsecs! -tuotoksen tyyli on samanlainen, ja tehdyt päätökset vaikuttavat tarinaan sekä henkiinjäämisen todennäköisyyteen. Tällä kertaa komennetaan astronauttien joukkoa pieleen menneellä avaruuslennolla.

60 Parsecs! sijoittuu kylmän sodan aikaiseen kilpajuoksuun avaruuteen. Taiteellinen tyyli sisältää 1950-luvun kampauksia, suuria tietokonenäyttöjä ja hyvinkin retron näköisiä avaruuspukuja. Tarinan alkupuolella pyöritään avaruusasemalla, jonka on määrä tuhoutua 60 sekunnin kuluttua. Tässä ajassa tulee koota oma miehistö, mahdollisimman paljon tarvikkeita ja paeta pienessä kapselissa. Pelaajan tehtävä on kapteenina pitää huoli siitä, että mahdollisimman moni miehistön jäsen säilyy hengissä. Tästä eteenpäin näkymänä on pieni kapseli, jossa tulee sitten kolmen miehistön jäsenen kanssa tulla toimeen.

Pelin käynnistyessä valitaan kapteeni kaikkiaan neljästä vaihtoehdosta. Päätöksien tekeminen ja käskyjen antaminen tapahtuvat tietokoneavusteisen laitteen eli A.S.T.R.O.:n avulla. Päivittäin on seurattava miehistön hyvinvointia katsomalla nälkäisyyttä, terveydentilaa, mielialaa ja suhtautumista kapteeniin. Toisin sanoen päivän ohjelmassa on aina ruokkimista ja tarvittaessa lääkkeiden jakamista. Tarvikkeet voi jakaa tasaisesti ja hallitusti kaikkien kesken, tai sitten kapteeni voi käyttää kaiken vain itseensä. Jälkimmäinen toimintamalli tietysti vaikuttaa vahvasti miehistön mielialaan ja terveydentilaan.

Edellä mainittujen toimien ohella A.S.T.R.O. tiedustelee, mitä seuraavana päivänä haluaisi tehdä. Tarvikkeita ei ole loputtomasti, mutta niiden lisäämiseksi on onneksi vaihtoehtoja. Kapselin voi suunnata joko alhaisen tai korkean riskin alueille avaruudessa, ja hintana on toki polttoaineen kulutus. On myös mahdollista käyttää päiviä tekemättä mitään, tai lähettää miehistön jäseniä tutkimaan ympäristöä. Neljäs vaihtoehto on nikkaroida uusia tavaroita mukaan tarttuneesta roinasta. Näitä tavaroita ovat pistooli, käsinukke, miehistön haarniska ja lapio. Pistooli ja käsinukke liittyvät satunnaisesti tapahtuviin asioihin, jotka muovaavat tarinaa. Näihin ei voi itse vaikuttaa.

Robot Gentlemanin mukaan tarinat muotoutuvat erilaisiksi eri pelikerroilla, koska mukana on niin sanottuja roguelike-elementtejä. Testin aikana yksi tällainen satunnainen tapaus oli avaruudessa kohdattu säiliö. Mukaan otettu säiliö osoittautui kuitenkin tyhjäksi. Mahdollista oli myös tutkia avaruudessa leijailevaa säilykepurkkia avaruuseliöiden löytymisen toivossa. Tällaiset hetket saattavat muuttaa pelikokemusta, ja muita kohdattavia erikoisuuksia ovat esimerkiksi avaruusmustekala ja neuvostoliittolaiset.

Niin ikään eri miehistönjäsenten persoonat voivat vaikuttaa tarinan lopputulokseen. Kaikilla on omat kykynsä kuten voima, ketteryys ja älykkyys. Nämä vaikuttavat siihen, miten kukin reagoi vastaan tulevassa tilanteessa. Esimerkiksi joitakin rakennustöitä ei kannata tehdä, ennen kuin käsketty nikkaroija on saavuttanut tietyn tason, tai hänellä on tarvittavat ominaisuudet jo valmiiksi. Harkintaa on siis käytettävä kaiken aikaa.

60 Parsecs!60 Parsecs!60 Parsecs!60 Parsecs!
60 Parsecs!60 Parsecs!60 Parsecs!60 Parsecs!