Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
ennakot
Destiny 2

Destiny 2 (PC)

Vierailu Bungien studiolle osoitti PC-version olevan oikea valinta parhaalle Destiny 2 -kokemukselle.

Destiny 2 julkaistiin puolitoista kuukautta sitten konsoleille. Hittipelin jatko-osa on ehtinyt jo rikkoa pelaajaennätyksiä, ja kerätä paljon positiivisia arvosteluja. Peliyhtiö Bungie ei kuitenkaan jättänyt asiaa siihen, vaan tuo nyt Destiny 2:n PC:lle. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun PC-pelaajat pääsevät kokemaan Destinyn maailman. Julkaisua rummutetaankin nyt yhtä kuuluvasti kuin pelin ilmestymistä kauppoihin konsolipelaajille. Virailin paikan päällä Bungien studiolla Yhdysvaltain Seattlessa ottamassa selvää, mistä oikein on kyse.

Päivä käynnistyy pienellä kävelyllä Bungien aulan ja pääkäytävien läpi. Seinän vierustat on täytetty yhtiön pelien markkinointimateriaalilla, kuten erikokoisilla Halo-figuureilla ja Destinyn vaakunalipuilla. Periamerikkalaista bagel-aamiaista päästään nauttimaan sivukäytävällä Halo-julisteiden edessä edustajien häärätessä tilaisuutta valmiiksi. Pian meidät kutsutaan talon omaan elokuvateatterityyliseen esittelysaliin ja innostus kasvaa entisestään.

Pelin projektijohtaja David Shaw toivottaa meidät tervetulleiksi. Varsin rennosti pukeutunut Shaw puhkuu ylpeyttä ja innostusta kertoessaan, kuinka tyytyväinen hän on peliin ja tulevaan päivään. Muutaman minuutin puheen aikana selviää, että PC-versio Destiny 2:sta on sisällöltään täysin identtinen konsoliversioiden kanssa tuntuman kuitenkin ollessa varsin uniikki. HDR-tuki kuulemma uupuu testilaitteidemme monitoreista mutta saamme vakuuttelua siitä, että peli on näyttävä 4K-resoluutiossa lukitulla 60 fps -vauhdilla. Shaw ei halua pidätellä meitä pitkään vaan kannustaa kokeilemaan itse, miltä peli tuntuu. Ketään ryhmästämme ei tarvitse käskeä kahdesti, kun rynnistämme pelisessiota varten tehtyyn huoneeseen.

Olen hiukan pettynyt siihen, että peli on täysin identtinen mikromaksuja ja mobiilisovellusta myöten kaikilla alustoilla. En odottanut PC-version sisältävän erityistehtäviä tai -hahmoja, mutta kun kerran laitteessa tehoja on, olisi muuten varsin staattiseen pelimaailmaan voitu lisätä esimerkiksi fysiikkapohjaisia hajoavia esineitä. Myös sivuvalolähteet voisivat luoda dynaamisia varjoja aiempaa paremmin.

Harmitus kuitenkin unohtuu nopeasti, kun näen miten upealta peli näyttää. Grafiikka-asetukset tappiin ruuvattuna ja pelin rullatessa silkinpehmeästi 60 kuvaa sekunnissa 4K-resoluutiossa on visuaalinen elämys varsin huikea. Kaukaisuuteen jatkuva piirtoetäisyys maalaa upeat taustat selkeästi veitsenterävään lähimaastoon, jonka tekstuurit ovat kristallinkirkkaita sisältäen paljon yksityiskohtia. Muun muassa vedet ja lasipinnat heijastavat tarkasti ympäristöään ja muokkaavat sitä ominaisuuksiensa mukaisesti. Jopa varjot ovat tunnistettavissa hahmojen silhueteiksi konsolien pikselisuttujen sijaan. Toki testaamani version sujuvan pyörimisen sai aikaiseksi varsin hulppea tietokonekokoonpano, jonka speksit laitan tämän artikkelin loppuun. Onneksi nuhaisemmatkin koneet voivat päästä osaksi Destinyn maailmaa, sillä grafiikka-asetuksia on säädettäväksi pilvin pimein optimaalisen pelikokemuksen saavuttamiseksi. Shaw myös kuittaa kyselyt Nvidian kanssa tehdystä yhteistyöstä pelkkänä yhteistyökumppanina muiden joukossa ja lupaa pelin pyörivän yhtä sujuvasti myös vastaavalla AMD-raudalla. Hänen mukaansa jokainen kokoonpano on optimoitu toimittamaan parhaan mahdollisen pelikokemuksen rautaan ja alustaan katsomatta.

Destiny 2Destiny 2Destiny 2Destiny 2
Destiny 2Destiny 2Destiny 2Destiny 2
Destiny 2Destiny 2Destiny 2
Destiny 2Destiny 2Destiny 2
Destiny 2Destiny 2Destiny 2