Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
ennakot
Far Cry 5

Far Cry 5 - kulttia tekemässä

Gamereactor pääsi katsomaan, miten luotiin kultti viidenteen Far Cry -peliin.

  • Teksti: Sam Bishop (Käännös: Markus Hirsilä)

Far Cry 5 julkaistaan helmikuussa 2018, ja Gamereactor pääsi seuraamaan paneelikeskustelua siitä, miten pelin uskonnolliset kultistit luotiin. Paneelia isännöi luova ohjaaja Dan Hay, jolla oli paljonkin kerrottavaa. Hänen mukaansa Ubisoft on halunnut sijoittaa Far Cry -pelin Yhdysvaltoihin jo vuosien ajan, sillä tähän asti tapahtumat on nähty varsin eksoottisissa paikoissa muualla maailmassa. Uusi maisema mahdollistaa kehitystiimille aivan erilaisia mahdollisuuksia.

Ongelmiakin toki voi syntyä, sillä ihmiset saattavat kokea jenkkimaisemat liian tutuiksi. Tätä Ubisoft haluaa tasapainottaa tuomalla mukaan omaa fiktiotaan. Pelissä nähtävä uskonnollinen kultti ei ole todellinen, eikä pelattava Montanan osavaltion alue ole sekään todellinen paikka. Kysymyksessä on siis fiktiivinen alue, joka on innoittunut oikean elämän tapahtumista. Ubisoftille on tärkeää tasapainoilla uskottavuuden ja selvän fiktion välillä.

Keskeinen osa kokonaisuutta on tietenkin kultti itse, ja sen johtaja The Father. Hay'n mukaan The Father on voimakas johtaja, jolla on omat tavoitteensa, ja kuulemma hän on erilainen verrattuna aiempien pelien pahiksiin. The Father taistelee oikeiksi katsomiensa asioiden puolesta: loppu on tulossa ja ei-uskovaiset yrittävät viedä hänet pois. Ottaen huomioon pelin tapahtumat, juuri näin ei-uskovaiset ovat tekemässä. Muilla avainhahmoilla ei tällaista taustavaikutinta ole. Esimerkiksi Vaas on vain rehellisesti paha, johon on ripoteltu mukaan hieman hulluutta ja kaaosta.

Miten tämä kaikki liittyy Montanan osavaltioon? Montana on erittäin harvaan asuttu erämaa-alue, joten siellä on helppo tuntea olevansa eristyksissä muusta maailmasta. Paikka on riittävän kaukana suurista kaupungeista, että sinne voi asettua kaikessa rauhassa asumaan. Jos lisäksi pyörittää uskonnollista kulttia voi olla jokseenkin varma, ettei vieraita näy kovinkaan usein.

Edellä kuvattu logiikka tuntuu uskottavalta, ja Ubisoft tuntuu tehneen taustatyönsä peliä kehittäessään. Tämän tason uskottavuus onkin keskeistä Hay'lle ja hänen tiimilleen. Lisäksi oli tärkeää tehdä The Fatherista kierolla tavalla houkutteleva isähahmo. Hay'n mukaan juuri niin oikeatkin kulttijohtajat toimivat: heidät koetaan puoleensavetäviksi, ja se usein on heidän menestyksensä salaisuus.

Far Cry 5Far Cry 5Far Cry 5
Far Cry 5