Cookie

Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Aloitussivu
ennakot
Far Cry 5

Far Cry 5 - kulttia tekemässä

Gamereactor pääsi katsomaan, miten luotiin kultti viidenteen Far Cry -peliin.

Far Cry 5 julkaistaan helmikuussa 2018, ja Gamereactor pääsi seuraamaan paneelikeskustelua siitä, miten pelin uskonnolliset kultistit luotiin. Paneelia isännöi luova ohjaaja Dan Hay, jolla oli paljonkin kerrottavaa. Hänen mukaansa Ubisoft on halunnut sijoittaa Far Cry -pelin Yhdysvaltoihin jo vuosien ajan, sillä tähän asti tapahtumat on nähty varsin eksoottisissa paikoissa muualla maailmassa. Uusi maisema mahdollistaa kehitystiimille aivan erilaisia mahdollisuuksia.

Ongelmiakin toki voi syntyä, sillä ihmiset saattavat kokea jenkkimaisemat liian tutuiksi. Tätä Ubisoft haluaa tasapainottaa tuomalla mukaan omaa fiktiotaan. Pelissä nähtävä uskonnollinen kultti ei ole todellinen, eikä pelattava Montanan osavaltion alue ole sekään todellinen paikka. Kysymyksessä on siis fiktiivinen alue, joka on innoittunut oikean elämän tapahtumista. Ubisoftille on tärkeää tasapainoilla uskottavuuden ja selvän fiktion välillä.

Keskeinen osa kokonaisuutta on tietenkin kultti itse, ja sen johtaja The Father. Hay'n mukaan The Father on voimakas johtaja, jolla on omat tavoitteensa, ja kuulemma hän on erilainen verrattuna aiempien pelien pahiksiin. The Father taistelee oikeiksi katsomiensa asioiden puolesta: loppu on tulossa ja ei-uskovaiset yrittävät viedä hänet pois. Ottaen huomioon pelin tapahtumat, juuri näin ei-uskovaiset ovat tekemässä. Muilla avainhahmoilla ei tällaista taustavaikutinta ole. Esimerkiksi Vaas on vain rehellisesti paha, johon on ripoteltu mukaan hieman hulluutta ja kaaosta.

Miten tämä kaikki liittyy Montanan osavaltioon? Montana on erittäin harvaan asuttu erämaa-alue, joten siellä on helppo tuntea olevansa eristyksissä muusta maailmasta. Paikka on riittävän kaukana suurista kaupungeista, että sinne voi asettua kaikessa rauhassa asumaan. Jos lisäksi pyörittää uskonnollista kulttia voi olla jokseenkin varma, ettei vieraita näy kovinkaan usein.

Edellä kuvattu logiikka tuntuu uskottavalta, ja Ubisoft tuntuu tehneen taustatyönsä peliä kehittäessään. Tämän tason uskottavuus onkin keskeistä Hay'lle ja hänen tiimilleen. Lisäksi oli tärkeää tehdä The Fatherista kierolla tavalla houkutteleva isähahmo. Hay'n mukaan juuri niin oikeatkin kulttijohtajat toimivat: heidät koetaan puoleensavetäviksi, ja se usein on heidän menestyksensä salaisuus.

Far Cry 5Far Cry 5Far Cry 5

Hay halusi myös painottaa kultin toimien käytännöllisyyttä. Montanan alueen viljelysmaa on halpaa, ja levittäytymisen yhteydessä naapurit yleensä muuttavat pois. He eivät halua olla uhkaavan oloisen yhteisön naapurissa. Tämä taas johtaa siihen, että kultti pääsee ostamaan myös heidän maansa halvalla, ja näin laajentuminen etenee. Näin tämä uskonnollinen yhteisö omistaa suuren osuuden maa-alasta, ja pääsee myös vetelemään kulissien takana naruista paikallisen yhteisön elämää koskevissa päätöksissä. Maanviljelys tuottaa kultille runsaasti tuloja, jonka avulla he ovat saaneet ostetuksi paikalliset poliisit hallintaansa.

Valta on jaettu hierarkkisesti, ja eri jäsenet vastaavat eri toiminnoista. Yksi sisarus esimerkiksi pitää huolta rauhoittavien antamisesta, jolloin kultin jäsenet eivät muutu tarpeettoman villeiksi. Toinen hallinnoi rekrytointia, ja kolmas huolehtii koulutuksesta. Kaikkea valvoo The Father, joka sulkee yhden kokonaisen alueen: kukaan ei pääse sisään eikä ulos. On huomattava, ettei kultti suhtautunut vihamielisesti ulkopuolisiin ennen kuin he itse kokivat olonsa uhatuiksi.

Toistaiseksi ei ole kerrottu paljoakaan siitä, miten kultin eri johtajien kanssa ollaan tekemisissä. Se kuitenkin on tiedossa, että eri tavoilla heidän kaikkien kanssaan joutuu (tai saa) olla vuorovaikutuksessa. Tilanne saattaa muistuttaa hieman Ghost Recon: Wildlandsia: kultin syöksemisessä sekasortoon on poistettava sen johtajia pelistä yksi kerrallaan, tai ehkä joukkoon voi soluttautua uutena tulokkaana. Aika näyttää, miten Ubisoft asian lopulta hoitaa.

Ihmiset liittyvät kulttiin petyttyään jollakin tavalla perinteiseen hallintoon. Tällä tavalla Hay haluaa painottaa sitä, että pelin fiktio linkittyy uskottavalla tavalla nykypäivän Yhdysvaltain yhteiskuntaan. Kultistit ovat kyllästyneitä keskusvallan heihin kohdistamiin sääntöihin ja rajoituksiin, ja näin The Fatherin tarjous paremmasta tuntuu houkuttelevalta. Tämä seireenin kutsu toimii myös sellaisiin, joilla ei ole aggressiivisia taipumuksia liittyessään.

Paneeliin otti osaa myös uskonnollisten kulttien asiantuntija Rick Ross, jonka mukaan Hay on oikeassa puhuessaan uskottavasta fiktiivisestä kultista. Yhteisöön liittyminen edellyttää jonkinlaista tyytymättömyyttä, ja koulutus- ja tulotasosta riippumatta voi näin kokea houkutusta johtajan karismaa kohtaan. Keskeinen osa vetovoimaa on myös lopunajoilla pelottelu. Hay kertoo itse pelänneensä lapsena ennen kaikkea kylmän sodan aikaista mahdollisuutta ydintuhoon.

Far Cry 5 tulee siis heijastelemaan sekä oikean maailman tapahtumia, jotka on kuitenkin kiedottu yhteen fiktion kanssa. Lopputuloksena pitäisi olla omalla tavallaan pelottava ja häiritsevä maailma. Ainakin tulossa on jotain merkittävästi erilaista verrattuna aikaisempiin Far Cry -peleihin. Helmikuussa 2018 lopulta nähdään, miten kokonaisuus toimii.

Far Cry 5

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Katsot

Preview 10s
Next 10s
Mainosta

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Ladataan seuraavaa sisältöä